Lain ja viranomaisten vaatimukset Tervasaaren kansainväliselle rajanylityspaikalle
Mikkanen, Janne (2011)
Mikkanen, Janne
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011101113694
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011101113694
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin, mitä vaatimuksia laki ja viranomaiset asettavat Haminan Tervasaareen rakennettavalle kansainväliselle rajanylityspaikalle. Liikennöinti tapahtuu katamaraanityyppisellä aluksella EU:n ja Schengen-alueen ulkopuolelle Viipuriin. Tämä tarkoittaa, että järjestelyt sisärajaliikenteeseen verrattuna ovat poikkeavat niin satamarakenteen kuin viranomaistoimintojenkin osalta.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää vaadittavia viranomaismääräyksiä ja lupia, jotka tulee ottaa huomioon, ennen kuin on mahdollista aloittaa liikennöinti Schengen-alueen ulkopuolelle.
Opinnäytetyössä tutkimusmenetelminä on käytetty kirjallisuustutkimusta ja asiantuntijoiden haastatteluja. Kirjallisuustutkimuksella luotiin teoreettinen pohja opinnäytetyölle. Asiantuntijoiden haastatteluilla pyrittiin saamaan aiheesta lisätietoa, jota kirjallisuudesta ei välttämättä löydy.
ISPS-koodin vaikutus on nykyään merkittävä, ja se on otettava huomioon suunniteltaessa kansainvälistä rajanylityspaikkaa. Myös kansallinen lainsäädäntö ja Euroopan unionin lainsäädännön välineet, asetukset ja direktiivit määrittivät laajasti Suomen viranomaisten toimintaa ja velvollisuuksia Tervasaaren risteilyprojektissa.
Vaikka Tervasaareen rakennettu terminaali on tilapäisrakennelma, sen tulee kuitenkin täyttää kaikki lain ja viranomaisten vaatimukset. Väliaikaisuudella ei voida perustella turvallisuuspuutteita tai muitakaan puutteita. ISPS-koodi ja muut lain vaatimukset eivät kuitenkaan saa hidastaa matkustajien kulkua alukseen tai aluksesta ulos, joten yksi terminaalin suunnittelun lähtökohdista oli sen kyky palvella tiedossa olevaa määrää matkustajia tietyssä ajassa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää vaadittavia viranomaismääräyksiä ja lupia, jotka tulee ottaa huomioon, ennen kuin on mahdollista aloittaa liikennöinti Schengen-alueen ulkopuolelle.
Opinnäytetyössä tutkimusmenetelminä on käytetty kirjallisuustutkimusta ja asiantuntijoiden haastatteluja. Kirjallisuustutkimuksella luotiin teoreettinen pohja opinnäytetyölle. Asiantuntijoiden haastatteluilla pyrittiin saamaan aiheesta lisätietoa, jota kirjallisuudesta ei välttämättä löydy.
ISPS-koodin vaikutus on nykyään merkittävä, ja se on otettava huomioon suunniteltaessa kansainvälistä rajanylityspaikkaa. Myös kansallinen lainsäädäntö ja Euroopan unionin lainsäädännön välineet, asetukset ja direktiivit määrittivät laajasti Suomen viranomaisten toimintaa ja velvollisuuksia Tervasaaren risteilyprojektissa.
Vaikka Tervasaareen rakennettu terminaali on tilapäisrakennelma, sen tulee kuitenkin täyttää kaikki lain ja viranomaisten vaatimukset. Väliaikaisuudella ei voida perustella turvallisuuspuutteita tai muitakaan puutteita. ISPS-koodi ja muut lain vaatimukset eivät kuitenkaan saa hidastaa matkustajien kulkua alukseen tai aluksesta ulos, joten yksi terminaalin suunnittelun lähtökohdista oli sen kyky palvella tiedossa olevaa määrää matkustajia tietyssä ajassa.