Laatutyön kehittäminen ja laatukäsikirjan tuottaminen LifeMed Oy:lle
Salminen, Sirkku; Vaittinen, Carita (2020)
Salminen, Sirkku
Vaittinen, Carita
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051711827
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051711827
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja on Siuntiossa sijaitseva yritys, LifeMed Oy. LifeMed Oy on suomalainen perheyritys, joka tarjoaa asiakkailleen korkealaatuisia lääketieteellisiä kuvantamisjärjestelmiä, sekä laajan valikoiman muita terveydenhuollon laitteita ja tarvikkeita.
Opinnäytetyön tarkoituksena on ollut kehittää laatutyötä LifeMed Oy:ssä. Tavoitteena on ollut tuottaa LifeMed Oy:lle ISO 9001:2015 standardien mukainen laatukäsikirja, joka osaltaan auttaa kehittämään yrityksessä tapahtuvaa laatutyötä. Opinnäytetyön kehittämistehtävänä on ollut selvittää ja arvioida sekä johdon että työntekijöiden näkemyksiä laadusta, laadunhallinnasta ja laatutyön toteutumisesta kohdeyrityksessä. Toisena kehittämistehtävänä on ollut tuottaa laatukäsikirja, joka auttaa yritystä seuraamaan ja kehittämään laatutyötä.
LifeMed Oy:n tavoitteena on saada laatusertifiointi päivitetyn laadunhallintajärjestelmän avulla. Laatusertifikaatin hakeminen tehdään kuitenkin myöhemmin, joten se on rajattu tämän opinnäytetyön ulkopuolelle. Laadunhallintajärjestelmä ja laatusertifikaatin saaminen edellyttävät yritykseltä jatkuvaa seurantaa, panostusta sekä järjestelmällistä toimintaa laatutyön toteuttamiseksi. Koko yrityksen on sitouduttava laatujärjestelmään. Opinnäytetyössä käsitellään laatutyötä, toimivia prosesseja, laatustandardeja sekä laatukäsikirjaa osana yrityksen toimivaa laadunhallintajärjestelmää.
Yrityksen työntekijöiden näkemyksiä laadusta, laadunhallinnasta ja laatutyön toteuttamisesta selvitettiin teemahaastatteluiden avulla. Haastatteluihin valikoitui neljä eri henkilöä yrityksen johdon toimesta. Tulosten perusteella voidaan todeta, että yrityksessä tehdään laatutyötä ja työntekijät haluavat sitoutua siihen, mutta laatutyön toteuttamista eikä sen tavoitteita ole selkeästi määritelty. Laatutyön toteutus ja seuranta kaipaavat selkeitä ohjeita. Tähän auttaa tämän opinnäytetyön tuotoksena syntynyt ISO 9001:2015 standardien pohjalta laadittu laatukäsikirja. Laatukäsikirjan tarkoituksena on selkeyttää yrityksessä tapahtuvaa laatutyötä ja auttaa yritystä ylläpitämään laatutavoitteitaan.
Jatkotutkimusehdotuksena olisi hyvä kysellä työntekijöiden näkemyksiä laatutyöstä ja sen toteutumisesta sen jälkeen, kun laatukäsikirja on ollut jonkin aikaa käytössä. Yrityksellä ei myöskään ole käytössään laatumittareita, ja niiden valitseminen ja kehittäminen olisi paikallaan lähitulevaisuudessa.
Opinnäytetyön tarkoituksena on ollut kehittää laatutyötä LifeMed Oy:ssä. Tavoitteena on ollut tuottaa LifeMed Oy:lle ISO 9001:2015 standardien mukainen laatukäsikirja, joka osaltaan auttaa kehittämään yrityksessä tapahtuvaa laatutyötä. Opinnäytetyön kehittämistehtävänä on ollut selvittää ja arvioida sekä johdon että työntekijöiden näkemyksiä laadusta, laadunhallinnasta ja laatutyön toteutumisesta kohdeyrityksessä. Toisena kehittämistehtävänä on ollut tuottaa laatukäsikirja, joka auttaa yritystä seuraamaan ja kehittämään laatutyötä.
LifeMed Oy:n tavoitteena on saada laatusertifiointi päivitetyn laadunhallintajärjestelmän avulla. Laatusertifikaatin hakeminen tehdään kuitenkin myöhemmin, joten se on rajattu tämän opinnäytetyön ulkopuolelle. Laadunhallintajärjestelmä ja laatusertifikaatin saaminen edellyttävät yritykseltä jatkuvaa seurantaa, panostusta sekä järjestelmällistä toimintaa laatutyön toteuttamiseksi. Koko yrityksen on sitouduttava laatujärjestelmään. Opinnäytetyössä käsitellään laatutyötä, toimivia prosesseja, laatustandardeja sekä laatukäsikirjaa osana yrityksen toimivaa laadunhallintajärjestelmää.
Yrityksen työntekijöiden näkemyksiä laadusta, laadunhallinnasta ja laatutyön toteuttamisesta selvitettiin teemahaastatteluiden avulla. Haastatteluihin valikoitui neljä eri henkilöä yrityksen johdon toimesta. Tulosten perusteella voidaan todeta, että yrityksessä tehdään laatutyötä ja työntekijät haluavat sitoutua siihen, mutta laatutyön toteuttamista eikä sen tavoitteita ole selkeästi määritelty. Laatutyön toteutus ja seuranta kaipaavat selkeitä ohjeita. Tähän auttaa tämän opinnäytetyön tuotoksena syntynyt ISO 9001:2015 standardien pohjalta laadittu laatukäsikirja. Laatukäsikirjan tarkoituksena on selkeyttää yrityksessä tapahtuvaa laatutyötä ja auttaa yritystä ylläpitämään laatutavoitteitaan.
Jatkotutkimusehdotuksena olisi hyvä kysellä työntekijöiden näkemyksiä laatutyöstä ja sen toteutumisesta sen jälkeen, kun laatukäsikirja on ollut jonkin aikaa käytössä. Yrityksellä ei myöskään ole käytössään laatumittareita, ja niiden valitseminen ja kehittäminen olisi paikallaan lähitulevaisuudessa.