Visualisointi ja virtuaalitodellisuus pientalon markkinoinnissa
Kotajärvi, Ilkka (2020)
Kotajärvi, Ilkka
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005128655
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005128655
Tiivistelmä
Kasvava kilpailu ja teknologian kehitys pakottavat tutkimaan uusia keinoja pientalon markkinointiin. Opinnäytetyössä käsiteltiin arkkitehtonista visualisointia ja etenkin virtuaalitodellisuuden roolia pientalon markkinoinnissa. Tavoitteena oli luoda pientalosta visualisointi virtuaalilaseille ja tutkia, kuinka paljon Kastelli-talot Oy:n valmismallia on mallinnettava ja työstettävä pitemmälle visualisointia varten.
Työssä mallinnettiin omakotitalo sisäpintoja myöten valmiiksi. Sen jälkeen malli siirrettiin sekä Vertex Showroomiin että Unreal Engineen. Molemmissa ympäristöissä malli visualisoitiin asiakkaalle esittelyä varten.
Opinnäytetyössä saatiin laadittua kaksi eri ohjelmiin perustuvaa virtuaalitodellisuutta. Ohjelmien ominaisuuksia vertaillessa havaittiin, että Vertex Showroomin etuna on pienempi työmäärä. Malli tehtiin Vertexillä, joten osittain tästäkin syystä sen tuonti Showroomiin oli helpompaa. Showroom-malli ei kuitenkaan ollut yhtä näyttävä kuin Unreal Enginen versio, joka vaati mallin pintojen lähes täydellistä uusimista. Työssä todettiin, että molemmille ohjelmille on oma käyttötarkoituksensa. Kevyempi Showroom-malli saadaan helpommin jaettua asiakkaalle paikasta riippumatta ja Unreal Enginen raskaampi malli, mutta visuaalisesti kauniimpi ilme sopisi paremmin malliston markkinointiin asiakaskohtaamisessa toimistolla tai messuilla.
Työssä mallinnettiin omakotitalo sisäpintoja myöten valmiiksi. Sen jälkeen malli siirrettiin sekä Vertex Showroomiin että Unreal Engineen. Molemmissa ympäristöissä malli visualisoitiin asiakkaalle esittelyä varten.
Opinnäytetyössä saatiin laadittua kaksi eri ohjelmiin perustuvaa virtuaalitodellisuutta. Ohjelmien ominaisuuksia vertaillessa havaittiin, että Vertex Showroomin etuna on pienempi työmäärä. Malli tehtiin Vertexillä, joten osittain tästäkin syystä sen tuonti Showroomiin oli helpompaa. Showroom-malli ei kuitenkaan ollut yhtä näyttävä kuin Unreal Enginen versio, joka vaati mallin pintojen lähes täydellistä uusimista. Työssä todettiin, että molemmille ohjelmille on oma käyttötarkoituksensa. Kevyempi Showroom-malli saadaan helpommin jaettua asiakkaalle paikasta riippumatta ja Unreal Enginen raskaampi malli, mutta visuaalisesti kauniimpi ilme sopisi paremmin malliston markkinointiin asiakaskohtaamisessa toimistolla tai messuilla.