Mielikuvatutkimus Pyhäselän Paikallisosuuspankille
Laine, Juhana; Saukkonen, Pekka (2011)
Laine, Juhana
Saukkonen, Pekka
Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011100313442
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011100313442
Tiivistelmä
Yrityksen on jatkuvasti pidettävä huolta imagostaan ja siitä, että se saa hankittua joka vuosi uusia asiakkaita. Erityisesti uusien nuorten asiakkaiden hankintaa pidetään tärkeässä asemassa Pyhäselän Paikallisosuuspankissa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää 18-25 vuotiaiden nuorten mielikuvia Pyhäselän Paikallisosuuspankista sekä kartoittaa Pyhäselän Paikallisosuuspankin mainetta. Analyysi tehtiin tutkimusaineistosta, mikä kerättiin kesällä 2010 tehdyn kyselytutkimuksen pohjalta. Kyselyssä vastaajilta kysyttiin Pyhäselän Paikallisosuuspankin imagosta ja maineesta.
Tutkimuksessa keskityttiin tarkastelemaan eroja Pyhäselän Paikallisosuuspankin asiakkaiden ja muiden pankkien asiakkaiden välillä. Tuloksia analysoitiin SPSS-ohjelmalla. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään ja pohditaan mielikuvia, mainetta ja brändiä yrityksen näkökulmasta.
Tutkimuksen perusteella Pyhäselän Paikallisosuuspankin asiakkaat ovat suhteessa tyytyväisempiä pankkinsa asiakaspalveluun kuin muiden pankkien asiakkaat ovat heidän omien pankkiensa asiakaspalveluun. Pyhäselän Paikallisosuuspankin henkilökuntaa pidetään asiantuntevana ja ammattitaitoisena. Omat asiakkaat pitävät Pyhäselän Paikallisosuuspankkia varsin kilpailukykyisenä ja nykyaikaisena.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää 18-25 vuotiaiden nuorten mielikuvia Pyhäselän Paikallisosuuspankista sekä kartoittaa Pyhäselän Paikallisosuuspankin mainetta. Analyysi tehtiin tutkimusaineistosta, mikä kerättiin kesällä 2010 tehdyn kyselytutkimuksen pohjalta. Kyselyssä vastaajilta kysyttiin Pyhäselän Paikallisosuuspankin imagosta ja maineesta.
Tutkimuksessa keskityttiin tarkastelemaan eroja Pyhäselän Paikallisosuuspankin asiakkaiden ja muiden pankkien asiakkaiden välillä. Tuloksia analysoitiin SPSS-ohjelmalla. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään ja pohditaan mielikuvia, mainetta ja brändiä yrityksen näkökulmasta.
Tutkimuksen perusteella Pyhäselän Paikallisosuuspankin asiakkaat ovat suhteessa tyytyväisempiä pankkinsa asiakaspalveluun kuin muiden pankkien asiakkaat ovat heidän omien pankkiensa asiakaspalveluun. Pyhäselän Paikallisosuuspankin henkilökuntaa pidetään asiantuntevana ja ammattitaitoisena. Omat asiakkaat pitävät Pyhäselän Paikallisosuuspankkia varsin kilpailukykyisenä ja nykyaikaisena.