Johtamisen ja prosessien kehittäminen kohdeorganisaatiossa lean-ajattelun avulla
Kylmälahti, Piia (2020)
Kylmälahti, Piia
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004245852
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004245852
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää johtamista ja prosesseja VR-Yhtymän kiinteistöyksikössä. Työssä selvitettiin johtamiskulttuurin ja prosessien nykytilaa sekä tarpeita niiden kehittämiseksi lean-menetelmien avulla.
Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa perehdyttiin aiheeseen kirjallisuuden muodossa johtamisteorioista, johtamisen yleisistä näkemyksistä, prosessien perusteista ja lean-filosofiasta. Teoriaosuuden alussa selvitettiin johtamisen merkitystä työyhteisöissä ennen ja nyt ja lisäksi perehdyttiin johtamisen haasteisiin ja hyvään johtamiseen. Prosessiosassa tutkittiin prosessijohtamista, ydin- ja tukiprosesseja sekä prosesseja strategisesta ja laadullisesta näkökulmasta. Opinnäytetyössä perehdyttiin lean-filosofiaan teoriassa, josta poimittiin mukaan muutamia toimivia menetelmiä ja työkaluja tarkempaan tarkasteluun. Lean-menetelmiin perehdyttiin sen alkulähteiden, tehokkuusparadoksin sekä sen työkalujen kautta.
Opinnäytetyössä käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää, jotta pystyttiin selvittämään, miten päällikkö- ja johtotason henkilöt kokivat johtamisen ja prosessit sekä niiden kehittämismahdollisuudet tavalla, jota kohdeorganisaatiossa ei ole aiemmin toteutettu. Tutkimuksen lähestymistapa oli tapaustutkimus, koska haluttiin tietää johtamisesta sen omassa, luonnollisessa ympäristössä. Kehittämistehtävän tarkoituksena oli tuottaa uudenlaisia näkökulmia kohdeorganisaation päivittäiseen johtamiseen ja prosesseihin. Lisäksi haluttiin selvittää johtamisen ja prosessien kehittämismahdollisuuksia kohdeorganisaatiossa. Tarkoituksena oli herättää ajatuksia perinteisen yrityksen tukiorganisaation johtamismallien uudistamiseksi.
Opinnäytetyön tuloksista voidaan päätellä, että johtamiseen oltiin pääsääntöisesti tyytyväisiä, mutta voitiin myös todeta, että toimintamallien kehittämiselle on kysyntää. Kehittämistehtävän tuloksista voitiin päätellä, että prosessien säännöllinen tarkastelu ja päivittäminen oli paikallaan. Kehittämistehtävä oli ajankohtainen ja siitä heränneet ajatukset voivat tulevaisuudessa toimia uudenlaisen organisaatiomallin ja johtamiskulttuurin luomisen perustana.
Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa perehdyttiin aiheeseen kirjallisuuden muodossa johtamisteorioista, johtamisen yleisistä näkemyksistä, prosessien perusteista ja lean-filosofiasta. Teoriaosuuden alussa selvitettiin johtamisen merkitystä työyhteisöissä ennen ja nyt ja lisäksi perehdyttiin johtamisen haasteisiin ja hyvään johtamiseen. Prosessiosassa tutkittiin prosessijohtamista, ydin- ja tukiprosesseja sekä prosesseja strategisesta ja laadullisesta näkökulmasta. Opinnäytetyössä perehdyttiin lean-filosofiaan teoriassa, josta poimittiin mukaan muutamia toimivia menetelmiä ja työkaluja tarkempaan tarkasteluun. Lean-menetelmiin perehdyttiin sen alkulähteiden, tehokkuusparadoksin sekä sen työkalujen kautta.
Opinnäytetyössä käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää, jotta pystyttiin selvittämään, miten päällikkö- ja johtotason henkilöt kokivat johtamisen ja prosessit sekä niiden kehittämismahdollisuudet tavalla, jota kohdeorganisaatiossa ei ole aiemmin toteutettu. Tutkimuksen lähestymistapa oli tapaustutkimus, koska haluttiin tietää johtamisesta sen omassa, luonnollisessa ympäristössä. Kehittämistehtävän tarkoituksena oli tuottaa uudenlaisia näkökulmia kohdeorganisaation päivittäiseen johtamiseen ja prosesseihin. Lisäksi haluttiin selvittää johtamisen ja prosessien kehittämismahdollisuuksia kohdeorganisaatiossa. Tarkoituksena oli herättää ajatuksia perinteisen yrityksen tukiorganisaation johtamismallien uudistamiseksi.
Opinnäytetyön tuloksista voidaan päätellä, että johtamiseen oltiin pääsääntöisesti tyytyväisiä, mutta voitiin myös todeta, että toimintamallien kehittämiselle on kysyntää. Kehittämistehtävän tuloksista voitiin päätellä, että prosessien säännöllinen tarkastelu ja päivittäminen oli paikallaan. Kehittämistehtävä oli ajankohtainen ja siitä heränneet ajatukset voivat tulevaisuudessa toimia uudenlaisen organisaatiomallin ja johtamiskulttuurin luomisen perustana.