Nuoret vaatteiden kuluttajina
Nenonen, Sanna (2019)
Nenonen, Sanna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005077687
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005077687
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia mitkä asiat vaikuttavat nuorten kuluttajien ostopäätökseen ja miten he kuvailevat itseään ostajina. Aihetta käsiteltiin ensin teoreettisesti, jonka pohjalta tehtiin kysely. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi vaateyritys X, jota käsitellään opinnäytetyössä nimettömänä.
Kysely toteutettiin määrällisenä kyselynä, jonka teoreettinen viitekehys käsitteli kuluttajan ostopäätösprosessiin vaikuttavia sisäisiä ja ulkoisia tekijöitä, kulutustrendejä sekä miesten ja naisten vaatteiden kuluttamista. Viitekehyksen teoriaa käsiteltiin aiheeseen perehtyvien kirjojen, artikkeleiden, tutkimusten sekä verkkolähteiden avulla.
Määrällinen kysely toteutettiin Google Forms- alustalla ja julkaistiin kahdessa Facebook- ryhmässä. Kohderyhmänä koko opinnäytetyöprosessin ajan oli 20-30 vuotiaat nuoret. Kyselyn yksi tavoitteista oli jakaa vastaajat ihmis- ja asiakeskeisiin ostajatyyppeihin. Kyselytutkimus toteutettiin heinäkuussa 2019 ja se keräsi yli 400 vastausta.
Kyselyn tuloksena saatiin tämänhetkistä tietoa nuorista kuluttajista; mitkä asiat ovat tärkeimpiä sisäisiä ja ulkoisia ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä, kuinka usein he ostavat vaatteita ja miten he käyttäytyvät myymälässä ostajan roolissa.
Kysely toteutettiin määrällisenä kyselynä, jonka teoreettinen viitekehys käsitteli kuluttajan ostopäätösprosessiin vaikuttavia sisäisiä ja ulkoisia tekijöitä, kulutustrendejä sekä miesten ja naisten vaatteiden kuluttamista. Viitekehyksen teoriaa käsiteltiin aiheeseen perehtyvien kirjojen, artikkeleiden, tutkimusten sekä verkkolähteiden avulla.
Määrällinen kysely toteutettiin Google Forms- alustalla ja julkaistiin kahdessa Facebook- ryhmässä. Kohderyhmänä koko opinnäytetyöprosessin ajan oli 20-30 vuotiaat nuoret. Kyselyn yksi tavoitteista oli jakaa vastaajat ihmis- ja asiakeskeisiin ostajatyyppeihin. Kyselytutkimus toteutettiin heinäkuussa 2019 ja se keräsi yli 400 vastausta.
Kyselyn tuloksena saatiin tämänhetkistä tietoa nuorista kuluttajista; mitkä asiat ovat tärkeimpiä sisäisiä ja ulkoisia ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä, kuinka usein he ostavat vaatteita ja miten he käyttäytyvät myymälässä ostajan roolissa.