Generation 55-plus som konsument: vad ges barnbarnen?
Granström, Karolina (2011)
Granström, Karolina
Yrkeshögskolan Novia
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011092713288
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011092713288
Tiivistelmä
Detta examensarbete handlar om mor- och farföräldrars köpbeteende gällande de egna barnbarnen. Syftet med arbetet är att utreda vilken typ av produkter mor- och farföräldrar köper till sina barnbarn, hur stora summor de spenderar per barnbarn per år samt om olika faktorer, så som hur många barnbarn man har eller hur ofta man träffar dem, påverkar produkterna och summorna. Jag har gjort en enkätundersökning och fått respondenter genom bekvämlighetsurval. I undersökningen deltog totalt 40 respondenter.
Den teoretiska referensramen beskriver allmänt kundbeteende, generation baby boomers, inköpsbeteendet hos generation 55-plus samt marknadsföringsstrategier för reklam riktad till generation 55-plus.
Resultatet av undersökningen visar att mor- och farföräldrar lägger mest pengar på produkter i kategorierna presenter eller finansiella gåvor. Ur svaren framgick också att majoriteten av de tillfrågade själva väljer vilka produkter de köper till sina barnbarn. In my thesis I made a research about grandparents’ consumer behavior concerning products they buy for their grandchildren. The purpose of the research was to find out which type of products grandparents buy and the amounts they spend per grandchild per year. I also wanted to find out if different factors, such as how many grandchildren you have or how often you meet them, affect the amount of money or the type of product grandparents buy. A questionnaire was used to collect data, 40 people living in Raseborg answered the questionnaire.
The thesis covers consumer behavior, generation baby boomers, purchasing behavior of the 55+ generation and marketing strategies for the 55+ generation.
The result of the research showed that the grandparents use most money on products in the categories that I have called presents and financial gifts. The research also showed that a majority of the people I asked choose themselves which type of products they buy for their grandchildren.
Den teoretiska referensramen beskriver allmänt kundbeteende, generation baby boomers, inköpsbeteendet hos generation 55-plus samt marknadsföringsstrategier för reklam riktad till generation 55-plus.
Resultatet av undersökningen visar att mor- och farföräldrar lägger mest pengar på produkter i kategorierna presenter eller finansiella gåvor. Ur svaren framgick också att majoriteten av de tillfrågade själva väljer vilka produkter de köper till sina barnbarn.
The thesis covers consumer behavior, generation baby boomers, purchasing behavior of the 55+ generation and marketing strategies for the 55+ generation.
The result of the research showed that the grandparents use most money on products in the categories that I have called presents and financial gifts. The research also showed that a majority of the people I asked choose themselves which type of products they buy for their grandchildren.