Lapsen ylähengitysteiden imu ja nenä-mahaletkun laitto : Taitopajaopetusta tukevan oppimateriaalin tuotto ja arviointi
Sirén, Maria (2020)
Sirén, Maria
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005016774
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005016774
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa oppimateriaalia taitopajaopetuksia varten. Materiaalien aiheena oli lapsipotilaan ylähengitysteiden imeminen ja nenämahaletkun laitto. Tavoitteena oli edistää kyseistä taitopajaopetusta laadukkaiden oppimateriaalien avulla. Opinnäytetyön tilaajana toimi Diakonia-ammattikorkeakoulu.
Toiminnallinen opinnäytetyö tuotettiin keväällä 2019. Prosessi koostui oppimateriaalien suunnittelusta, taitopajatyöskentelyn työvaiheita kuvaavien valokuvien ottamisesta, kirjallisten työohjeiden kirjoittamisesta sekä kuvien ja työohjeiden muokkaamisesta oppimateriaaliksi Powerpoint-ohjelmiston avulla.
Oppimateriaalin arviointi tapahtui käyttämällä oppimateriaalia kahden opiskelijaryhmän taitopajaopetuksissa. Opiskelijat täyttivät tunnin lopuksi nimettömän vapaaehtoisen kyselylomakkeen, jossa kysyttiin oppimateriaalin onnistumisesta ja pyydettiin kehitysehdotuksia. Vastaukset analysoitiin Excel-ohjelman avulla. Opiskelijoiden antama palaute oli pääasiallisesti positiivista, ja kehitysehdotuksia tuli vähän. Kehitysehdotuksista keskusteltiin opinnäytetyön tilaajan kanssa, ja päädyttiin olemaan tekemättä oppimateriaaliin muutoksia palautteen pohjalta.
Oppimateriaali kehitti Diakonia-ammattikorkeakoulun lasten nenä-mahaletkun laittoa ja ylähengitysteiden imua koskevaa taitopajaopetusta muuttamalla opetuksen rakennetta.
Asiasanat: lasten hoitotyö, nenä-mahaletku, sairaanhoito, simulointi, ylähengitysteiden imu
Toiminnallinen opinnäytetyö tuotettiin keväällä 2019. Prosessi koostui oppimateriaalien suunnittelusta, taitopajatyöskentelyn työvaiheita kuvaavien valokuvien ottamisesta, kirjallisten työohjeiden kirjoittamisesta sekä kuvien ja työohjeiden muokkaamisesta oppimateriaaliksi Powerpoint-ohjelmiston avulla.
Oppimateriaalin arviointi tapahtui käyttämällä oppimateriaalia kahden opiskelijaryhmän taitopajaopetuksissa. Opiskelijat täyttivät tunnin lopuksi nimettömän vapaaehtoisen kyselylomakkeen, jossa kysyttiin oppimateriaalin onnistumisesta ja pyydettiin kehitysehdotuksia. Vastaukset analysoitiin Excel-ohjelman avulla. Opiskelijoiden antama palaute oli pääasiallisesti positiivista, ja kehitysehdotuksia tuli vähän. Kehitysehdotuksista keskusteltiin opinnäytetyön tilaajan kanssa, ja päädyttiin olemaan tekemättä oppimateriaaliin muutoksia palautteen pohjalta.
Oppimateriaali kehitti Diakonia-ammattikorkeakoulun lasten nenä-mahaletkun laittoa ja ylähengitysteiden imua koskevaa taitopajaopetusta muuttamalla opetuksen rakennetta.
Asiasanat: lasten hoitotyö, nenä-mahaletku, sairaanhoito, simulointi, ylähengitysteiden imu