Sosiaalinen media B2B-markkinoinnin keinona
Valkama, Riina (2020)
Valkama, Riina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005057167
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005057167
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoite oli tutkia, onko sosiaalisen median käyttö hyödyl-listä B2B -markkinoinnissa ja miten sitä tulisi hyödyntää B2B -markkinoinnin keinona. Opinnäytetyön toimeksiantajayrityksenä toimii Qvantech Oy, jonka tarpeesta opinnäytetyö toteutettiin.
Tutkimuksen viitekehys käsittelee yritysmarkkinointia, digitaalista mark-kinointia sekä sosiaalista mediaa ja sen käyttämistä B2B-markkinoinnin keinona. Teoreettisen viitekehyksen pohjalta toteutettiin toiminallinen osuus, joka toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Toiminnallisessa osuudessa tehtiin kysely toimeksiantajayrityksen asiakkaille, jotka vaikut-tavat ostoprosessissa tehtäviin päätöksiin. Kyselyn tarkoitus oli selvittää kuinka he käyttävät sosiaalista mediaa työelämässä.
Tehdyn tutkimuksen perusteella selvisi, että sosiaalista mediaa on alettu käyttämään B2B -ostopäätöksen teossa. Yrityksistä hankitaan tietoa ja vertaillaan ennen kuin yhteydenotto tapahtuu myyjäyritykseen. Sosiaali-sen median läsnäolon avulla voidaan saada näkyvyyttä yritykselle ja luoda brändiä. Kun sosiaaliseen mediaan tuotetaan asiakasta sitoutettavaa si-sältöä, voidaan sen avulla ostopäättäjät ohjata ostopolulle, vaikka sosiaa-linen media ei toimisikaan varsinaisena myyntikanavana. Tutkimuksen perusteella kartoitettiin kuinka sosiaalista mediaa toimeksiantaja yrityk-sessä tulisi hyödyntää.
Tutkimuksen viitekehys käsittelee yritysmarkkinointia, digitaalista mark-kinointia sekä sosiaalista mediaa ja sen käyttämistä B2B-markkinoinnin keinona. Teoreettisen viitekehyksen pohjalta toteutettiin toiminallinen osuus, joka toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Toiminnallisessa osuudessa tehtiin kysely toimeksiantajayrityksen asiakkaille, jotka vaikut-tavat ostoprosessissa tehtäviin päätöksiin. Kyselyn tarkoitus oli selvittää kuinka he käyttävät sosiaalista mediaa työelämässä.
Tehdyn tutkimuksen perusteella selvisi, että sosiaalista mediaa on alettu käyttämään B2B -ostopäätöksen teossa. Yrityksistä hankitaan tietoa ja vertaillaan ennen kuin yhteydenotto tapahtuu myyjäyritykseen. Sosiaali-sen median läsnäolon avulla voidaan saada näkyvyyttä yritykselle ja luoda brändiä. Kun sosiaaliseen mediaan tuotetaan asiakasta sitoutettavaa si-sältöä, voidaan sen avulla ostopäättäjät ohjata ostopolulle, vaikka sosiaa-linen media ei toimisikaan varsinaisena myyntikanavana. Tutkimuksen perusteella kartoitettiin kuinka sosiaalista mediaa toimeksiantaja yrityk-sessä tulisi hyödyntää.