Vuorovaikutusleikki osana varhaiskasvatusta
Honkanen, Sari (2020)
Honkanen, Sari
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004205358
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004205358
Tiivistelmä
Laurea ammattikorkeakoulu Tiivistelmä
Sosiaaliala, Varhaiskasvatuksen opettajan kelpoisuus Sosionomi (amk)
Sari Honkanen, 2020
Vuorovaikutusleikki osana varhaiskasvatusta
Portfoliomuotoisen opinnäytetyöni tarkoituksena oli perehtyä minua kiinnostavaan aiheeseen, Theraplayhin ja vuorovaikutusleikkiin. Luin aiheesta kirjoja, aiempia tutkimuksia, perehdyin Theraplayn kattaviin Internetsivuihin, sekä haastattelin kahta Theraplayn ammattilaista syventääkseni tietämystäni ja osaamistani. Tarkoituksena oli myös tuoda vuorovaikutusleikkiä enemmän osaksi varhaiskasvatuksen arkea omassa työyksikössäni. Tavoitteenani oli tutustuttaa oma työyksikköni vuorovaikutusleikkiin osana varhaiskasvatusta, ja innostaa myös kollegani käyttämään kyseistä toimintamallia omassa arjessaan lasten kanssa. Kehittämistehtävänä syntyi helppokäyttöinen työkalupaketti, jonka avulla kasvattaja voi toteuttaa vuorovaikutusleikkituokion ilman erityisiä valmisteluja, koska kaikki ohjeet ja tarpeellinen, mitä toiminnoissa tarvitaan, olisi jo valmiiksi katsottuna saatavilla. Työkalupakki pitää sisällään kansion, johon olen koonnut mielestäni tärkeimmät muistettavat seikat vuorovaikutusleikistä, kymmenen kerran toimintakokonaisuudet kuvatukineen, sekä kuvitetut säännöt tuokioille. Esittelin työkalupakin ja sen käytön monipuolisesti käyttäen paljon valokuvia, sekä videokuvaa.
Opinnäytetyöni tietoperusta koostuu Theraplayn historiasta, Theraplayn terapiamuodon esittelemisestä, sekä siitä mihin Theraplayta käytetään ja kenelle se sopii. Kirjoitin myös Ryhmätheraplaysta, josta siirryin vuorovaikutusleikkiin, jota käytetään varhaiskasvatuksessa. Tietoperustassa kerroin vuorovaikutusleikin tärkeistä elementeistä, struktuurista, sekä säännöistä. Kokosin myös PowerPointille tiivistelmän Theraplaysta ja vuorovaikutusleikistä, jonka kopioin myös työkalupakkiini. Tietoperusta pitää sisällään myös johtopäätökset, työelämän palautteen, sekä omaa pohdintaani opinnäytetyöprojektistani. Osallistin myös kollegoitani, sekä ryhmäni lapsia tähän projektiin. Kollegani tuli katsomaan vetämääni vuorovaikutusleikkituokiota, ja antoi siitä palautetta. Lapset saivat myös äänensä kuuluviin, kun kertoivat mitä vuorovaikutusleikki pitää sisällään, minkälaisia sääntöjä tuokioilla on ja minkä he kokivat parhaiksi jutuiksi tuokioilla, ja oliko kenties jotain, mistä he eivät pitäneet.
Opinnäytetyötäni voi jakaa sähköisesti siitä kiinnostuneille, sekä työkalupakki jää kasvattajien käyttöön työyksikkööni.
Asiasanat: Theraplay, Ryhmätheraplay, vuorovaikutusleikki, varhaiskasvatus
Sosiaaliala, Varhaiskasvatuksen opettajan kelpoisuus Sosionomi (amk)
Sari Honkanen, 2020
Vuorovaikutusleikki osana varhaiskasvatusta
Portfoliomuotoisen opinnäytetyöni tarkoituksena oli perehtyä minua kiinnostavaan aiheeseen, Theraplayhin ja vuorovaikutusleikkiin. Luin aiheesta kirjoja, aiempia tutkimuksia, perehdyin Theraplayn kattaviin Internetsivuihin, sekä haastattelin kahta Theraplayn ammattilaista syventääkseni tietämystäni ja osaamistani. Tarkoituksena oli myös tuoda vuorovaikutusleikkiä enemmän osaksi varhaiskasvatuksen arkea omassa työyksikössäni. Tavoitteenani oli tutustuttaa oma työyksikköni vuorovaikutusleikkiin osana varhaiskasvatusta, ja innostaa myös kollegani käyttämään kyseistä toimintamallia omassa arjessaan lasten kanssa. Kehittämistehtävänä syntyi helppokäyttöinen työkalupaketti, jonka avulla kasvattaja voi toteuttaa vuorovaikutusleikkituokion ilman erityisiä valmisteluja, koska kaikki ohjeet ja tarpeellinen, mitä toiminnoissa tarvitaan, olisi jo valmiiksi katsottuna saatavilla. Työkalupakki pitää sisällään kansion, johon olen koonnut mielestäni tärkeimmät muistettavat seikat vuorovaikutusleikistä, kymmenen kerran toimintakokonaisuudet kuvatukineen, sekä kuvitetut säännöt tuokioille. Esittelin työkalupakin ja sen käytön monipuolisesti käyttäen paljon valokuvia, sekä videokuvaa.
Opinnäytetyöni tietoperusta koostuu Theraplayn historiasta, Theraplayn terapiamuodon esittelemisestä, sekä siitä mihin Theraplayta käytetään ja kenelle se sopii. Kirjoitin myös Ryhmätheraplaysta, josta siirryin vuorovaikutusleikkiin, jota käytetään varhaiskasvatuksessa. Tietoperustassa kerroin vuorovaikutusleikin tärkeistä elementeistä, struktuurista, sekä säännöistä. Kokosin myös PowerPointille tiivistelmän Theraplaysta ja vuorovaikutusleikistä, jonka kopioin myös työkalupakkiini. Tietoperusta pitää sisällään myös johtopäätökset, työelämän palautteen, sekä omaa pohdintaani opinnäytetyöprojektistani. Osallistin myös kollegoitani, sekä ryhmäni lapsia tähän projektiin. Kollegani tuli katsomaan vetämääni vuorovaikutusleikkituokiota, ja antoi siitä palautetta. Lapset saivat myös äänensä kuuluviin, kun kertoivat mitä vuorovaikutusleikki pitää sisällään, minkälaisia sääntöjä tuokioilla on ja minkä he kokivat parhaiksi jutuiksi tuokioilla, ja oliko kenties jotain, mistä he eivät pitäneet.
Opinnäytetyötäni voi jakaa sähköisesti siitä kiinnostuneille, sekä työkalupakki jää kasvattajien käyttöön työyksikkööni.
Asiasanat: Theraplay, Ryhmätheraplay, vuorovaikutusleikki, varhaiskasvatus