Näkyvyyden ja seuraajamäärän kasvattaminen Instagramissa : Case PBO Group ApS
Sipilä, Ruusu (2020)
Sipilä, Ruusu
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004296433
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004296433
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millä tavalla toimeksiantaja, PBO Group ApS, voisi kehittää Instagram-viestintäänsä, millaista sisältöä sen kannattaisi julkaista ja miten se pystyisi saamaan uusia seuraajia. Työssä pyrittiin löytämään keinoja, joilla yritys voisi saada enemmän näkyvyyttä PBO Suomen Instagram-tilille.
Työ toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, johon kerättiin aineistoa toimeksiantajan Instagram-tilin analytiikasta, alan kirjallisuudesta sekä benchmarking-tutkimustekniikan avulla. Benchmarkkauksen avulla oli tarkoitus selvittää, miten yrityksen kilpailijat viestivät Instagramissa ja kuinka he onnistuvat kasvattamaan seuraajamääräänsä. Osana tutkimusta toimeksiantajalle suunniteltiin ja tuotettiin markkinointisisältöä, jota julkaistiin sen Instagram-tilillä. Lopuksi tulokset analysoitiin ja tarkasteltiin, miten toimeksiantajan Instagram-tilin seuraajamäärä on muuttunut ja mikä tuotetusta materiaalista on ollut tehokkainta.
Tutkimuksen tulosten mukaan PBO Suomen Instagram-tilin julkaisuista eniten näkyvyyttä saavat laadukkaat, ajankohtaiset kuvat, joissa on kuvattu ihmisiä. Osallistavat ja vuorovaikutteiset julkaisut, kuten erilaiset arvonnat ja kilpailut, keräävät eniten reaktioita eli kommentteja, tykkäyksiä ja näyttökertoja. Säännöllisellä julkaisutahdilla on merkittävä yhteys seuraajien määrään, mutta kellonaikaan ei ole suoranaista yhteyttä.
Testitulosten perusteella vaaleat kuvat menestyvät paremmin kuin tummat tai kontrastiset. Onnistuneet kuvatekstit ovat vuorovaikutteisia ja niissä voidaan käyttää aihetunnisteita ja toisten käyttäjien merkitsemisiä julkaisuihin. Myös vaikuttajamarkkinoinnin käyttö vaikuttaa positiivisesti seuraajamääriin.
Tutkimuksen ajan toimeksiantajan Instagram-tilille julkaistiin materiaalia säännöllisesti kuukauden ajan ja tänä aikana seuraajamäärä kasvoi melkein 40 %. Työn tulosten myötä PBO Groupilla on enemmän tietoa siitä, miten yrityksen Instagram-viestintä eroaa kilpailijoista sekä keinoista, joilla heidän viestintäänsä voitaisiin kehittää.
Työ toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, johon kerättiin aineistoa toimeksiantajan Instagram-tilin analytiikasta, alan kirjallisuudesta sekä benchmarking-tutkimustekniikan avulla. Benchmarkkauksen avulla oli tarkoitus selvittää, miten yrityksen kilpailijat viestivät Instagramissa ja kuinka he onnistuvat kasvattamaan seuraajamääräänsä. Osana tutkimusta toimeksiantajalle suunniteltiin ja tuotettiin markkinointisisältöä, jota julkaistiin sen Instagram-tilillä. Lopuksi tulokset analysoitiin ja tarkasteltiin, miten toimeksiantajan Instagram-tilin seuraajamäärä on muuttunut ja mikä tuotetusta materiaalista on ollut tehokkainta.
Tutkimuksen tulosten mukaan PBO Suomen Instagram-tilin julkaisuista eniten näkyvyyttä saavat laadukkaat, ajankohtaiset kuvat, joissa on kuvattu ihmisiä. Osallistavat ja vuorovaikutteiset julkaisut, kuten erilaiset arvonnat ja kilpailut, keräävät eniten reaktioita eli kommentteja, tykkäyksiä ja näyttökertoja. Säännöllisellä julkaisutahdilla on merkittävä yhteys seuraajien määrään, mutta kellonaikaan ei ole suoranaista yhteyttä.
Testitulosten perusteella vaaleat kuvat menestyvät paremmin kuin tummat tai kontrastiset. Onnistuneet kuvatekstit ovat vuorovaikutteisia ja niissä voidaan käyttää aihetunnisteita ja toisten käyttäjien merkitsemisiä julkaisuihin. Myös vaikuttajamarkkinoinnin käyttö vaikuttaa positiivisesti seuraajamääriin.
Tutkimuksen ajan toimeksiantajan Instagram-tilille julkaistiin materiaalia säännöllisesti kuukauden ajan ja tänä aikana seuraajamäärä kasvoi melkein 40 %. Työn tulosten myötä PBO Groupilla on enemmän tietoa siitä, miten yrityksen Instagram-viestintä eroaa kilpailijoista sekä keinoista, joilla heidän viestintäänsä voitaisiin kehittää.