Business to Business : verkkokaupan menestyksen avaimia
Kartano, Sanna (2011)
Kartano, Sanna
Turun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011092213206
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011092213206
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on löytää Business to Business -verkkokaupankäynnin menestystekijöitä, etenkin tärkeitä onnistumisen edellytyksiä, joiden avulla verkkokaupankäynti olisi kannattavaa liiketoimintaa.
Verkkokauppa ei ole mitenkään uusi asia ja nykypäivänä sen perustaminen on helpompaa kuin koskaan aikaisemmin. Verkkokaupan avaaminen on teknisesti helppoa, mutta kannattavan ja menestyvän verkkoliiketoiminnan aikaan saaminen on haasteellisempaa kuin moni arvannee.
Opinnäytetyön teoriaosassa käsitellään Business to Business -verkkoliiketoiminnan taustoja, verkkokaupan edellytyksiä, sen markkinointia, kilpailuetuja ja toiminnan prosesseja, sekä luodaan katsaus yritysten ostokäyttäytymiseen. Empiirisessä osassa opinnäytetyötä esitellään käytännönläheinen tutkimus, jossa haastatteluiden avulla kartoitettiin asiantuntijoiden näkemyksiä siitä, mitkä ovat nousseet heidän mielestään menestyksen avaimiksi olemassa olevissa Business to Business -verkkokaupoissa.
Verkkokaupan menestys riippuu pitkälti asiakaslähtöisyydestä ja yritysideasta. Verkkokauppa ei ole vain kauppapaikka Internetissä. Se on graafisia elementtejä, markkinointia, vuorovaikutusta, yhteisiä arvoja, etuja niin asiakkaille kuin yrittäjällekin ja organisaatioiden vahvaa hallintaa. Lähtökohtana menestyksen tavoittelussa tulisi olla, että verkkokauppa suunnitellaan asiakaslähtöisesti ja se tehdään asiakkaita hyvin palvelevaksi. Tämä onnistuu vain tunnistamalla asiakkaiden tarpeet.
Verkkokauppa ei ole mitenkään uusi asia ja nykypäivänä sen perustaminen on helpompaa kuin koskaan aikaisemmin. Verkkokaupan avaaminen on teknisesti helppoa, mutta kannattavan ja menestyvän verkkoliiketoiminnan aikaan saaminen on haasteellisempaa kuin moni arvannee.
Opinnäytetyön teoriaosassa käsitellään Business to Business -verkkoliiketoiminnan taustoja, verkkokaupan edellytyksiä, sen markkinointia, kilpailuetuja ja toiminnan prosesseja, sekä luodaan katsaus yritysten ostokäyttäytymiseen. Empiirisessä osassa opinnäytetyötä esitellään käytännönläheinen tutkimus, jossa haastatteluiden avulla kartoitettiin asiantuntijoiden näkemyksiä siitä, mitkä ovat nousseet heidän mielestään menestyksen avaimiksi olemassa olevissa Business to Business -verkkokaupoissa.
Verkkokaupan menestys riippuu pitkälti asiakaslähtöisyydestä ja yritysideasta. Verkkokauppa ei ole vain kauppapaikka Internetissä. Se on graafisia elementtejä, markkinointia, vuorovaikutusta, yhteisiä arvoja, etuja niin asiakkaille kuin yrittäjällekin ja organisaatioiden vahvaa hallintaa. Lähtökohtana menestyksen tavoittelussa tulisi olla, että verkkokauppa suunnitellaan asiakaslähtöisesti ja se tehdään asiakkaita hyvin palvelevaksi. Tämä onnistuu vain tunnistamalla asiakkaiden tarpeet.