Esimiestyön kehittäminen matkailualan yrityksessä
Paksuniemi, Annukka (2020)
Paksuniemi, Annukka
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004185297
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004185297
Tiivistelmä
Esimiestyön sujuvuus ja onnistuminen korostuvat matkailualalla erityisesti Lapissa, jossa henkilökunta vaihtuu suurilta osin sesongin alkaessa. Ilman esimiehiä ja selkeää vastuuta tuloksena voi olla kaaos. Esimiesten osaaminen ja roolinsa sisäistäminen on avainasemassa töiden organisoinnin ja onnistumisen suhteen.
Tämän opinnäytetyön päätavoitteena oli kehittää ja vahvistaa esimiesten osaamista matkailualan yrityksessä. Opinnäytetyön avulla selvitettiin esimiesten käsityksiä esimiestyöstä ja omasta osaamisestaan. Ensimmäisenä päätavoitetta tukevana alatavoitteena selvitettiin esimiesten käsityksiä omasta työtehtävästään ja sen kehittämisestä, sekä millaista osaamista tarvitaan esimiestyössä onnistumiseksi. Toisena alatavoitteena oli kehittää ja kirkastaa esimiesten roolia työtehtäväkuvausten ja koulutusintervention avulla. Lopuksi työtehtäväkuvausten kirkastamista ja koulutusintervention vaikutusta arvioitiin seurantakyselyllä. Työ tehtiin toimeksiantona matkailualan yritykselle, joka sijaitsee Levillä. Tutkimuksesta oli rajattu johtajat ja työntekijät pois.
Opinnäytetyön tietoperusta käsittelee esimiestyön vastuita ja velvollisuuksia sekä esimiesten roolia yritysten organisaatiossa. Teoriaosuuksiksi oli valittu toimeksiantoyrityksen työtyytyväisyyskyselyn kehittämiskohteiden perusteella rekrytoinnin merkitys, palautteen antaminen, palkitseminen, osaamisen kehittäminen ja työhyvinvointi.
Opinnäytetyö toteutettiin toimintatutkimuksena, jossa hyödynnettiin sekä määrällisiä että laadullisia menetelmiä. Esimiesten käsityksiä esimiestyöstä ja heidän osaamisestaan selvitettiin kyselytutkimuksella. Laadullisina aineistoina hyödynnettiin valmiita dokumenttiaineistoja, joista saatiin tietoa henkilöstön käsityksistä esimiestyöstä ja sen kehittämistarpeista. Tutkimuksessa hyödynnettiin henkilöstölle suoritetun työtyytyväisyyskyselyn tuloksia ja henkilökunnan näkemyksiä esimiestyöstä. Tutkimuksen aikana toteutettiin esimiehille koulutusinterventio ja arvioitiin sen merkitystä ja vaikutusta esimiesten osaamiseen.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin esimiehiltä kehittämiskohteita ja ideoita heidän osaamisen ja roolinsa kirkastamiseen. Opinnäytetyön toimintatutkimus tuki aiemmin tehtyä työtyytyväisyyskyselyä ja antoi syvällisemmät vastaukset kehittämiskohteisiin. Tuloksena saatiin kehittämisideoita ja parannusehdotuksia esimiestoimintaan ja -osaamiseen. Kehittämiskohteiksi nousivat työtehtävien selkeytys, palautteen annon ja palkitsemisen lisääminen, tiedon kulun parantaminen ja hyvinvoinnin ylläpitäminen.
Tämän opinnäytetyön päätavoitteena oli kehittää ja vahvistaa esimiesten osaamista matkailualan yrityksessä. Opinnäytetyön avulla selvitettiin esimiesten käsityksiä esimiestyöstä ja omasta osaamisestaan. Ensimmäisenä päätavoitetta tukevana alatavoitteena selvitettiin esimiesten käsityksiä omasta työtehtävästään ja sen kehittämisestä, sekä millaista osaamista tarvitaan esimiestyössä onnistumiseksi. Toisena alatavoitteena oli kehittää ja kirkastaa esimiesten roolia työtehtäväkuvausten ja koulutusintervention avulla. Lopuksi työtehtäväkuvausten kirkastamista ja koulutusintervention vaikutusta arvioitiin seurantakyselyllä. Työ tehtiin toimeksiantona matkailualan yritykselle, joka sijaitsee Levillä. Tutkimuksesta oli rajattu johtajat ja työntekijät pois.
Opinnäytetyön tietoperusta käsittelee esimiestyön vastuita ja velvollisuuksia sekä esimiesten roolia yritysten organisaatiossa. Teoriaosuuksiksi oli valittu toimeksiantoyrityksen työtyytyväisyyskyselyn kehittämiskohteiden perusteella rekrytoinnin merkitys, palautteen antaminen, palkitseminen, osaamisen kehittäminen ja työhyvinvointi.
Opinnäytetyö toteutettiin toimintatutkimuksena, jossa hyödynnettiin sekä määrällisiä että laadullisia menetelmiä. Esimiesten käsityksiä esimiestyöstä ja heidän osaamisestaan selvitettiin kyselytutkimuksella. Laadullisina aineistoina hyödynnettiin valmiita dokumenttiaineistoja, joista saatiin tietoa henkilöstön käsityksistä esimiestyöstä ja sen kehittämistarpeista. Tutkimuksessa hyödynnettiin henkilöstölle suoritetun työtyytyväisyyskyselyn tuloksia ja henkilökunnan näkemyksiä esimiestyöstä. Tutkimuksen aikana toteutettiin esimiehille koulutusinterventio ja arvioitiin sen merkitystä ja vaikutusta esimiesten osaamiseen.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin esimiehiltä kehittämiskohteita ja ideoita heidän osaamisen ja roolinsa kirkastamiseen. Opinnäytetyön toimintatutkimus tuki aiemmin tehtyä työtyytyväisyyskyselyä ja antoi syvällisemmät vastaukset kehittämiskohteisiin. Tuloksena saatiin kehittämisideoita ja parannusehdotuksia esimiestoimintaan ja -osaamiseen. Kehittämiskohteiksi nousivat työtehtävien selkeytys, palautteen annon ja palkitsemisen lisääminen, tiedon kulun parantaminen ja hyvinvoinnin ylläpitäminen.