Akuutin ST-nousuinfarkti potilaan palveluprosessi. Laatutyökalujen hyödyntäminen prosessin kuvaamisessa, arvioinnissa ja kehittämisessä.
Korolainen, Reija (2020)
Korolainen, Reija
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004175213
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004175213
Tiivistelmä
Päijät-Hämeen kuntayhtymässä on sitouduttu laadunhallintaan SHQS-laatujärjestelmän mukaisesti. Yhtymän käytössä on IMS-toimintajärjestelmä, joka osaltaan tukee laatujärjestelmän käyttöönottoa. IMS-toimintajärjestelmään kuvataan yhtymän palveluprosessit ja tallennetaan dokumentit. Prosessien kuvaukset ja niiden tarkastelu ovat ajankohtaisia kehittämiskohteita hyvinvointiyhtymässä. Lean menetelmiä hyödynnetään osana kehittämistyötä.
Tämä opinnäytetyö on tutkimuksellinen kehittämistyö, jonka tarkoituksena on luoda kuvaus akuutin ST-nousuinfarkti potilaan palveluprosessista. Työ pitää sisällään kolme kehittämistehtävää, jotka ovat Akuutin ST-nousuinfarkti potilaan palveluprosessin kuvaaminen ja tarkastelu IMS-toimintajärjestelmän avulla, kuvatun prosessin tarkastelu ja arvioiminen SHQS laatuohjelman itsearvioinnin avulla ja yhden esiin nousseen kehittämiskohteen työstämien Lean-menetelmien avulla. Kehittämistyöni toteutus tukee yksikössämme laatutyökalujen käyttöönottoa. Kehittämistyön toteutuksessa on hyödynnetty yhtymän tarjoamia koulutuksia, moniammatillista vuorovaikutusta, sekä edellä määriteltyjä laatutyökaluja valitun palveluprosessin tarkastelussa ja kehittämisessä. Tietoperustaksi työssä nousivat palvelun laatu potilaan palveluprosessissa, laatujärjestelmät terveydenhuollossa ja Lean kehittämismenetelmänä. Tietoperustan avulla on työssä rakennettu näkemystä käsiteltävästä aiheesta ja se on tukenut työskentelyä sekä vuorovaikutusta kehittämistyössä.
Kehittämistyön avulla on kerätty kokemusta IMS-toimintajärjestelmän, SHQS-laatuohjelman ja Lean menetelmien käytettävyydestä potilaan palveluprosessin mallintamisessa ja kehittämiskohteiden tunnistamisessa ja kehittämistyössä. Kehittämistyön pohjalta voidaan todeta, että yhtymässä käyttöön otettu laatuohjelma ja laatutyökalut tukevat toiminnaltaan ja filosofialtaan toinen toisiaan muodostaen näin ollen toimivan edellytyksen laatutyöskentelylle. Menetelmien hyödyntäminen mahdollisti realistisen prosessin mallintamisen, systemaattisen arvioinnin ja henkilöstöä osallistavan kehittämistyön. Menetelmät tukevat terveydenhuollon järjestelmien raja-aitojen rikkomista ja moniammatillista yhteistyötä, jotka vaikuttavat olevan merkittävässä asemassa kehitettäessä terveydenhuollon palveluprosesseja kohti nykypäivää.
Avainsanat: Laatu potilaan palveluprosessissa, laatujärjestelmät terveydenhuollossa, Lean Päijät-Häme Social and Health Care Group is committed to the use of Social and Health Quality Standards (SHQS). The organization also uses the IMS-system that supports the quality system`s introduction in the organization. The organization`s service processes are described in the IMS system. Furthermore, the service process documents will be stored in the system. Process descriptions and assessments are topical areas of improvement in the organization. Lean methods are utilized as part of the process development work.
This thesis is a research development work that aims to create a description of the patient`s service process in acute ST elevation myocardial infarction. The work involves three development tasks. The first task utilizes the IMS system in a patient`s service process description and assessing in the acute ST elevation infarction patient. The second task is evaluating and developing the process by using the self-assessment of SHQS quality program self-assessment. The third task utilized Lean methods in development the process. These three tasks were implemented in the cardiac unit`s patient service process. The implementation supports the introduction of the quality-tools in the unit. In this case, the organization`s trainings, professional interactions, and quality-tools were utilized in developing the selected service process. The knowledge base in this work were the quality of the patient`s service process, quality systems in healthcare and Lean development methods. The knowledge base support-ed the processes and interactions in the development work.
The development work enabled to collect experience from the IMS system, the SHQS system, and Lean methods. Those systems and tools were used in modeling the patient`s service process, finding areas of development, and the development work. The experience from these tasks prove that the organization`s use of quality tools and systems support the operating model and philosophy simultaneously providing prerequisites for quality work. Utilization of the methods enable real-time process modelling, systematic evaluation and human resource development. The methods support the Healthcare System´s boundary breaking and increase the professional interactions. Both are in a significant role in the development of the Healthcare service process to the present and future.
Keywords: quality in the patient care process, quality tools in Health care, Lean Laatu potilaan palveluprosessissa, laatujärjestelmät terveydenhuollossa, Lean
Tämä opinnäytetyö on tutkimuksellinen kehittämistyö, jonka tarkoituksena on luoda kuvaus akuutin ST-nousuinfarkti potilaan palveluprosessista. Työ pitää sisällään kolme kehittämistehtävää, jotka ovat Akuutin ST-nousuinfarkti potilaan palveluprosessin kuvaaminen ja tarkastelu IMS-toimintajärjestelmän avulla, kuvatun prosessin tarkastelu ja arvioiminen SHQS laatuohjelman itsearvioinnin avulla ja yhden esiin nousseen kehittämiskohteen työstämien Lean-menetelmien avulla. Kehittämistyöni toteutus tukee yksikössämme laatutyökalujen käyttöönottoa. Kehittämistyön toteutuksessa on hyödynnetty yhtymän tarjoamia koulutuksia, moniammatillista vuorovaikutusta, sekä edellä määriteltyjä laatutyökaluja valitun palveluprosessin tarkastelussa ja kehittämisessä. Tietoperustaksi työssä nousivat palvelun laatu potilaan palveluprosessissa, laatujärjestelmät terveydenhuollossa ja Lean kehittämismenetelmänä. Tietoperustan avulla on työssä rakennettu näkemystä käsiteltävästä aiheesta ja se on tukenut työskentelyä sekä vuorovaikutusta kehittämistyössä.
Kehittämistyön avulla on kerätty kokemusta IMS-toimintajärjestelmän, SHQS-laatuohjelman ja Lean menetelmien käytettävyydestä potilaan palveluprosessin mallintamisessa ja kehittämiskohteiden tunnistamisessa ja kehittämistyössä. Kehittämistyön pohjalta voidaan todeta, että yhtymässä käyttöön otettu laatuohjelma ja laatutyökalut tukevat toiminnaltaan ja filosofialtaan toinen toisiaan muodostaen näin ollen toimivan edellytyksen laatutyöskentelylle. Menetelmien hyödyntäminen mahdollisti realistisen prosessin mallintamisen, systemaattisen arvioinnin ja henkilöstöä osallistavan kehittämistyön. Menetelmät tukevat terveydenhuollon järjestelmien raja-aitojen rikkomista ja moniammatillista yhteistyötä, jotka vaikuttavat olevan merkittävässä asemassa kehitettäessä terveydenhuollon palveluprosesseja kohti nykypäivää.
Avainsanat: Laatu potilaan palveluprosessissa, laatujärjestelmät terveydenhuollossa, Lean
This thesis is a research development work that aims to create a description of the patient`s service process in acute ST elevation myocardial infarction. The work involves three development tasks. The first task utilizes the IMS system in a patient`s service process description and assessing in the acute ST elevation infarction patient. The second task is evaluating and developing the process by using the self-assessment of SHQS quality program self-assessment. The third task utilized Lean methods in development the process. These three tasks were implemented in the cardiac unit`s patient service process. The implementation supports the introduction of the quality-tools in the unit. In this case, the organization`s trainings, professional interactions, and quality-tools were utilized in developing the selected service process. The knowledge base in this work were the quality of the patient`s service process, quality systems in healthcare and Lean development methods. The knowledge base support-ed the processes and interactions in the development work.
The development work enabled to collect experience from the IMS system, the SHQS system, and Lean methods. Those systems and tools were used in modeling the patient`s service process, finding areas of development, and the development work. The experience from these tasks prove that the organization`s use of quality tools and systems support the operating model and philosophy simultaneously providing prerequisites for quality work. Utilization of the methods enable real-time process modelling, systematic evaluation and human resource development. The methods support the Healthcare System´s boundary breaking and increase the professional interactions. Both are in a significant role in the development of the Healthcare service process to the present and future.
Keywords: quality in the patient care process, quality tools in Health care, Lean