Pilvipalvelut ja CRM Salesforce.com
Tulisalmi-Eskola, Johanna (2020)
Tulisalmi-Eskola, Johanna
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004165134
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004165134
Tiivistelmä
Insinöörityössä oli tavoitteena perehtyä pilvipalveluihin sekä koota yhteen asioita, joihin pilvipalvelujen käyttöönottoa suunnittelevan yrityksen tulisi kiinnittää huomiota ja varautua. Lähemmin esiteltiin Salesforce.comin asiakkuuksien hallintaan luomia pilvipalveluja esimerkkinä asiakasyrityksille lisäarvoa ja tehokkuutta lisäävästä sovelluksesta.
Lähtökohtana työlle oli tekijän oma kiinnostus pilvipalveluihin ja digitalisaatioon ajankohtaisina ilmiöinä, joiden avulla voidaan parantaa asiakaskokemusta ja liiketoimintaa.
Työ toteutettiin perehtymällä valikoidusti alan kirjallisuuteen ja internetistä saatavissa olevaan sähköiseen materiaaliin. Käsinkosketeltavaa teknistä tuntumaa esiteltyyn pilvipalveluun haettiin opiskelemalla internetistä Salesforce.com-yrityksen vapaasti tarjolla olevia tekstejä ja opetusvideoita, sekä koekäyttämällä kyseistä pilvipalvelua.
Perehtymistyön tuloksena opinnäytetyöntekijän ymmärrys pilvipalveluista kasvoi ja motiivi perehtyä jatkossa tekoälyyn ja turvallisuuteen sai vahvistusta. Pilvipalvelut ovat tulleet jäädäkseen, ja niiden käyttöönotto ja hyödyntäminen on viimeisen kymmenen vuoden kuluessa lisääntynyt. Trendi on luonut uusia liiketoimintatilaisuuksia teknisille ja liiketaloudellisille konsulteille ja pilvipalvelujen hallinnan parissa toimiville yrityksille sekä muovannut liiketoimintaprosesseja, tapaamme johtaa ja tehdä työtä. "Pilvikypsyys-maturiteetti" yritysten keskuudessa on kasvanut. Pilviteknologia palveluineen osoittautui yhä kehittyväksi alueeksi, jonka käsittely yrityksissä tulee olla strategisempaa ja linjassa yrityksen strategian kanssa, jotta riskienhallinta ja odotettavat liiketaloudelliset hyödyt toteutuisivat. Pilvipalvelut osoittautuivat laajavaikutteiseksi ilmiöksi niin yrityksen sisäisen toiminnan ja prosessien, tulevaisuuden teknologioiden hyödyntämisen, liike-elämän kuin yksilöiden ja yhteiskunnankin kannalta.
tämän työn sisältöä voidaan hyödyntää antamaan lyhyt yleiskuva pilvipalvelusta 2020-luvun alussa ja siihen liittyvistä asioista. Työn sisällön rajallisuus, teknologian ja markkinoiden muutokset ja nopea kehitystahti lyhentävät tiedon ajantasaisuutta ja kontekstivalidiutta monilta osin muutamaan vuoteen.
Lähtökohtana työlle oli tekijän oma kiinnostus pilvipalveluihin ja digitalisaatioon ajankohtaisina ilmiöinä, joiden avulla voidaan parantaa asiakaskokemusta ja liiketoimintaa.
Työ toteutettiin perehtymällä valikoidusti alan kirjallisuuteen ja internetistä saatavissa olevaan sähköiseen materiaaliin. Käsinkosketeltavaa teknistä tuntumaa esiteltyyn pilvipalveluun haettiin opiskelemalla internetistä Salesforce.com-yrityksen vapaasti tarjolla olevia tekstejä ja opetusvideoita, sekä koekäyttämällä kyseistä pilvipalvelua.
Perehtymistyön tuloksena opinnäytetyöntekijän ymmärrys pilvipalveluista kasvoi ja motiivi perehtyä jatkossa tekoälyyn ja turvallisuuteen sai vahvistusta. Pilvipalvelut ovat tulleet jäädäkseen, ja niiden käyttöönotto ja hyödyntäminen on viimeisen kymmenen vuoden kuluessa lisääntynyt. Trendi on luonut uusia liiketoimintatilaisuuksia teknisille ja liiketaloudellisille konsulteille ja pilvipalvelujen hallinnan parissa toimiville yrityksille sekä muovannut liiketoimintaprosesseja, tapaamme johtaa ja tehdä työtä. "Pilvikypsyys-maturiteetti" yritysten keskuudessa on kasvanut. Pilviteknologia palveluineen osoittautui yhä kehittyväksi alueeksi, jonka käsittely yrityksissä tulee olla strategisempaa ja linjassa yrityksen strategian kanssa, jotta riskienhallinta ja odotettavat liiketaloudelliset hyödyt toteutuisivat. Pilvipalvelut osoittautuivat laajavaikutteiseksi ilmiöksi niin yrityksen sisäisen toiminnan ja prosessien, tulevaisuuden teknologioiden hyödyntämisen, liike-elämän kuin yksilöiden ja yhteiskunnankin kannalta.
tämän työn sisältöä voidaan hyödyntää antamaan lyhyt yleiskuva pilvipalvelusta 2020-luvun alussa ja siihen liittyvistä asioista. Työn sisällön rajallisuus, teknologian ja markkinoiden muutokset ja nopea kehitystahti lyhentävät tiedon ajantasaisuutta ja kontekstivalidiutta monilta osin muutamaan vuoteen.