Terveydenhoitajan urakehitys
Karppinen, Riitta (2020)
Karppinen, Riitta
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004084730
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004084730
Tiivistelmä
Terveydenhoitajan työ on monipuolinen ja laaja-alainen. Terveydenhoitaja on ennen kaikkea ennaltaehkäisevän työn asiantuntija, joka voi kuitenkin työskennellä hyvin monenlaisissa työympäristöissä ja työtehtävissä.
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Suomen Terveydenhoitajaliitto ry. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millainen on terveydenhoitajan urapolku ja mahdollinen urakehitys. Tavoitteena oli pyrkiä saamaan tausta-aineistoa Suomen Terveydenhoitajaliiton urapolku-mallin kehittämiseen. Lisäksi tavoitteena oli lisätä yleistä tietämystä terveydenhoitajien jatkokoulutuksesta, urakehityksestä ja tulevaisuuden näkymistä.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin Webropol-kyselyllä, joka lähetettiin 13 erilaisissa työtehtävissä työskenteleville terveydenhoitajalle. Aineisto analysoitiin yhden tutkimuskysymyksen osalta aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Muutoin tulokset esitettiin taulukoin, kuvioin ja sanallisesti.
Tuloksista ilmenee, että terveydenhoitajien urapolku on hyvin moninainen ja rikkonainenkin. Kyselyyn vastanneet olivat työskennelleet usean eri työantajan palveluksessa ja monenlaisissa eri työtehtävissä. Kouluttautuminen, ammatillinen kehittyminen ja oman osaamisen kasvattaminen ovat tärkeitä terveydenhoitajille. Terveydenhoitajat ovat lisäkouluttautuneet runsaasti. Osa vastaajista oli myös jatkokouluttautunut eri tavoin. Terveydenhoitajan urakehitys voi olla joko horisontaalista tai vertikaalista. Yhteistä näille on osaamisen monipuolistuminen, ammatillinen kehittyminen ja kasvu sekä jatkuva oppiminen. Public health nurse’s work is very varied and wide-ranging. Public health nurse is specialist of preventative health care but can work in a variety of working environments and duties.
This Bachelor’s thesis was commissioned by The Finnish Association of Public Health Nurses. The purpose of this thesis was to study what kind of career ladders and career paths public health nurses have. The aim of this thesis was to gather some background information for The Finnish Association of Public Health Nurses to use in development of career model for public health nurses. The aim was also to increase general knowledge of public health nurses’ further education, career development and public health nurses’ thoughts of future career.
The method used to gather the data for this study was qualitative method. The data was gathered by using Webropol survey, which was send to 13 public health nurses employed in different branches of health care. One of the research questions was analyzed using qualitative content analysis and all other data was represented as diagrams, figures and verbally.
The results pointed out that public health nurses’ careers have multiple paths. Public Health nurses’ have had many employers and multiple duties. Further education, professional development and increasing the competence are important for public health nurses. Public health nurses have plenty of further training. Some of the respondents also had further education. Public health nurse’s career development can be horizontal or vertical. Both of these have increasing competence and knowledge, professional development growth and continuous learning.
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Suomen Terveydenhoitajaliitto ry. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millainen on terveydenhoitajan urapolku ja mahdollinen urakehitys. Tavoitteena oli pyrkiä saamaan tausta-aineistoa Suomen Terveydenhoitajaliiton urapolku-mallin kehittämiseen. Lisäksi tavoitteena oli lisätä yleistä tietämystä terveydenhoitajien jatkokoulutuksesta, urakehityksestä ja tulevaisuuden näkymistä.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin Webropol-kyselyllä, joka lähetettiin 13 erilaisissa työtehtävissä työskenteleville terveydenhoitajalle. Aineisto analysoitiin yhden tutkimuskysymyksen osalta aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Muutoin tulokset esitettiin taulukoin, kuvioin ja sanallisesti.
Tuloksista ilmenee, että terveydenhoitajien urapolku on hyvin moninainen ja rikkonainenkin. Kyselyyn vastanneet olivat työskennelleet usean eri työantajan palveluksessa ja monenlaisissa eri työtehtävissä. Kouluttautuminen, ammatillinen kehittyminen ja oman osaamisen kasvattaminen ovat tärkeitä terveydenhoitajille. Terveydenhoitajat ovat lisäkouluttautuneet runsaasti. Osa vastaajista oli myös jatkokouluttautunut eri tavoin. Terveydenhoitajan urakehitys voi olla joko horisontaalista tai vertikaalista. Yhteistä näille on osaamisen monipuolistuminen, ammatillinen kehittyminen ja kasvu sekä jatkuva oppiminen.
This Bachelor’s thesis was commissioned by The Finnish Association of Public Health Nurses. The purpose of this thesis was to study what kind of career ladders and career paths public health nurses have. The aim of this thesis was to gather some background information for The Finnish Association of Public Health Nurses to use in development of career model for public health nurses. The aim was also to increase general knowledge of public health nurses’ further education, career development and public health nurses’ thoughts of future career.
The method used to gather the data for this study was qualitative method. The data was gathered by using Webropol survey, which was send to 13 public health nurses employed in different branches of health care. One of the research questions was analyzed using qualitative content analysis and all other data was represented as diagrams, figures and verbally.
The results pointed out that public health nurses’ careers have multiple paths. Public Health nurses’ have had many employers and multiple duties. Further education, professional development and increasing the competence are important for public health nurses. Public health nurses have plenty of further training. Some of the respondents also had further education. Public health nurse’s career development can be horizontal or vertical. Both of these have increasing competence and knowledge, professional development growth and continuous learning.