”Luvattiin, että mikään ei tule muuttumaan" : Henkilöstön kokemuksia palveluntarjoajan vaihtumisesta kehitysvammaisten asumisyksikössä
Piirainen, Milla-Maria (2020)
Piirainen, Milla-Maria
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003103257
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003103257
Tiivistelmä
Yksityisten sosiaali- ja terveyspalveluiden tuotanto on ollut kovassa kasvussa viime vuosikymmenenä, Kunnan hankkiessa palveluita yksityiseltä palveluntuottajalta sovelletaan hankintalakia, jolloin hankitut palvelut kilpailutetaan. Kilpailutuksessa voittavat usein suuret toimijat, mikä nähdään vammaiskentällä usein ongelmallisena. Yleisellä tasolla huolen aiheiksi ovat nousseet palveluiden laatu sekä pysyvyys.
Opinnäytetyö oli tapaustutkimus, jossa toimeksiantajana toimi yksityinen kehitysvammaisten asumisyksikkö. Yksikössä on yrityskaupan myötä vaihtunut palvelun tuottaja. Opinnäytetyön tavoitteena oli kuvata työntekijöiden kokemuksia kilpailutuksen seurauksena johtuneesta palveluntarjoajan muutoksesta yksikössä tehtävään työhön. Tarkoituksena oli lisätä tietoa hallinnollisten muutosten merkityksestä sosiaalialan palveluja tuottavassa yrityksessä.
Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeen avulla, johon vastasi viisi työntekijää. Aineisto kerättiin nimettömänä, ja myös yksikkö pysyi yksityisyyden suojan vuoksi anonyyminä. Tuloksista ilmeni, että lähes jokaisella vastaajalla oli jonkinlaisia ennakkoajatuksia tulevaa palveluntarjoajan vaihtumista kohtaan. Valtaosalla heistä oli ollut päällimmäisenä ajatuksena se, tulevatko he säilyttämään työpaikkansa muutoksen jälkeen. Tämän lisäksi vastaajat kertoivat ennakkoajatuksikseen muun muassa huolen siitä, että palvelun laatu tulisi heikentymään ja näkymään esimerkiksi asiakastyössä. Suurin osa vastaajista kertoi, että heidän ennakkoajatuksensa kävivät yrityksen vaihtumisen jälkeen toteen, ja loput vastasivat niiden käyneen toteen osittain. Jokainen vastaaja kertoi, että muutos on vaikuttanut jollain tavoin heidän työhönsä. Eniten yrityksen vaihtuminen näkyi työntekijäresurssien muutoksissa, ajanhallinnassa sekä työhyvinvoinnissa.
Opinnäytetyö oli tapaustutkimus, jossa toimeksiantajana toimi yksityinen kehitysvammaisten asumisyksikkö. Yksikössä on yrityskaupan myötä vaihtunut palvelun tuottaja. Opinnäytetyön tavoitteena oli kuvata työntekijöiden kokemuksia kilpailutuksen seurauksena johtuneesta palveluntarjoajan muutoksesta yksikössä tehtävään työhön. Tarkoituksena oli lisätä tietoa hallinnollisten muutosten merkityksestä sosiaalialan palveluja tuottavassa yrityksessä.
Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeen avulla, johon vastasi viisi työntekijää. Aineisto kerättiin nimettömänä, ja myös yksikkö pysyi yksityisyyden suojan vuoksi anonyyminä. Tuloksista ilmeni, että lähes jokaisella vastaajalla oli jonkinlaisia ennakkoajatuksia tulevaa palveluntarjoajan vaihtumista kohtaan. Valtaosalla heistä oli ollut päällimmäisenä ajatuksena se, tulevatko he säilyttämään työpaikkansa muutoksen jälkeen. Tämän lisäksi vastaajat kertoivat ennakkoajatuksikseen muun muassa huolen siitä, että palvelun laatu tulisi heikentymään ja näkymään esimerkiksi asiakastyössä. Suurin osa vastaajista kertoi, että heidän ennakkoajatuksensa kävivät yrityksen vaihtumisen jälkeen toteen, ja loput vastasivat niiden käyneen toteen osittain. Jokainen vastaaja kertoi, että muutos on vaikuttanut jollain tavoin heidän työhönsä. Eniten yrityksen vaihtuminen näkyi työntekijäresurssien muutoksissa, ajanhallinnassa sekä työhyvinvoinnissa.