Barn i kris : En kvalitativ studie om hur personalen på två mottagningsavdelningar bemöter barnet och beaktar barnets kris
Maukkonen, Lotta; Renwall, Nicole (2011)
Maukkonen, Lotta
Renwall, Nicole
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011090812933
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011090812933
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoitus oli tutkia suhtautumistapoja, perusolettamuksia sekä työmenetelmiä joita henkilökunta käyttää kohdatessaan kriisin kohdanneen lapsen kahdella vastaanotto-osastolla. Työ on hanketyö kahdesta anonyymistä yksiköstä. Halusimme selvittää teoreettisen perustan joka on henkilökunnan työskentelyn ja ajattelutapojen taustalla. Kaikilla vastanneilla on sosionomikoulutus, mikä oli yksi osallistumisvaatimuksistamme. Tutkimuskysymykset olivat: Minkä perusolettamuksen varaan henkilökunta rakentaa lapsen kohtaamisen? Mitä henkilökunta kokee tärkeäksi kriisin kohdanneen lapsen kohtaamisessa? Kuinka henkilökunta työstää kriisiä lapsen kanssa? Valitsimme kvalitatiivisen menetelmän ja tietojenkeruumenetelmäksi käytimme avoimia teemahaastatteluja. Teimme viisi haastattelua kahdessa yksikössä ja tulos analysoitiin sisältöanalyysin avulla. Materiaalina käytimme viittä artikkelia ja erilaista kirjallisuutta koskien kriisejä ja kriisityötä lasten parissa. Tärkeimmät viitteet ovat Poijulan, Cullbergin sekä Raundalen & Schultzin teoriat kriiseistä ja kriisin työstämisestä. Tuloksista kävi ilmi, että vastanneilla on laaja osaaminen kriiseistä ja niiden työstämisestä, sekä että he ovat tietoisia omasta osaamisestaan. Tuloksista selviää myös, että turvallisuuden tunne, kommunikaatio sekä strukturoitu arki nähdään tärkeimpinä asioina vastaanotto-osastoilla. Tulokset täsmäsivät työhön käytetyn kirjallisuuden kanssa. Yksiköt voivat tulosten perusteella kehittää omaa toimintaansa.