Ala-asteikäisen lapsen asennon tutkiminen
Skyttén, Jonna; Aalto, Jenna (2020)
Skyttén, Jonna
Aalto, Jenna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003133412
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003133412
Tiivistelmä
Tuki- ja liikuntaelinongelmat ovat yleistyneet myös lasten ja nuorten keskuudessa. Niiden taustalta voi löytyä yhä useammin elämäntapoihin liittyviä tekijöitä, mutta myös rakenteellisia poikkeavuuksia kehossa ja luustossa. Suurin osa näistä on ohimeneviä ja normaaliin kasvuun liittyviä. Kouluterveydenhuolto on tärkeässä asemassa ennaltaehkäisevässä työssä. Lapsen kasvaessa ja kehittyessä asennon tutkiminen osana kouluterveydenhuollon tarkastuksia mahdollistaa varhaisen poikkeavuuksien havaitsemisen, oikea-aikaisen ja yksilöllisen elämäntapaohjauksen ja tuki- ja liikuntaelinongelmien ennaltaehkäisyn.
Toimeksiantajana oli Jyväskylän kaupungin sosiaali- ja terveyspalvelut ja heidän tarpeensa uudistaa käytänteitä asennon tutkimisessa kouluterveydenhuollon tarkastuksissa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää ja yhdenmukaistaa kouluterveydenhuollon terveydenhoitajien asennon tutkimisen menetelmiä. Tavoitteena oli ajantasaisen teoriatiedon pohjalta luoda opas ala-asteikäisten lasten asennon tutkimiseen.
Menetelmänä käytettiin tutkimuksellista kehittämistyötä, jonka lopputuloksena valmistui opas kouluterveydenhoitajille. Oppaassa kiteytettiin oleellisimmat näkökulmat asennon havainnoinnista, tutkimisesta ja poikkeavuuksista huomioiden kohderyhmänä kouluterveydenhoitajat ja oppaan helppo käytettävyys.
Opas on suunnattu kouluterveydenhoitajille itsenäiseen käyttöön sekä Jyväskylän kaupungin sosiaali- ja terveyspalveluiden koulutuksien tukimateriaaliksi. Oppaan tuottamisessa huomioitiin ajantasainen ja näyttöön perustuva teoriatieto, eettiset näkökulmat sekä toimeksiantajan tarpeet ja toiveet. Toiminnalliset testit otettiin uutena osiona asennon tutkimisen kokonaisuuteen. Opas toteutettiin visuaalisena suomenkielisenä painettuna aineistona.
Toimeksiantajana oli Jyväskylän kaupungin sosiaali- ja terveyspalvelut ja heidän tarpeensa uudistaa käytänteitä asennon tutkimisessa kouluterveydenhuollon tarkastuksissa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää ja yhdenmukaistaa kouluterveydenhuollon terveydenhoitajien asennon tutkimisen menetelmiä. Tavoitteena oli ajantasaisen teoriatiedon pohjalta luoda opas ala-asteikäisten lasten asennon tutkimiseen.
Menetelmänä käytettiin tutkimuksellista kehittämistyötä, jonka lopputuloksena valmistui opas kouluterveydenhoitajille. Oppaassa kiteytettiin oleellisimmat näkökulmat asennon havainnoinnista, tutkimisesta ja poikkeavuuksista huomioiden kohderyhmänä kouluterveydenhoitajat ja oppaan helppo käytettävyys.
Opas on suunnattu kouluterveydenhoitajille itsenäiseen käyttöön sekä Jyväskylän kaupungin sosiaali- ja terveyspalveluiden koulutuksien tukimateriaaliksi. Oppaan tuottamisessa huomioitiin ajantasainen ja näyttöön perustuva teoriatieto, eettiset näkökulmat sekä toimeksiantajan tarpeet ja toiveet. Toiminnalliset testit otettiin uutena osiona asennon tutkimisen kokonaisuuteen. Opas toteutettiin visuaalisena suomenkielisenä painettuna aineistona.