Lapsen ääni esille! Työväline lapsen äänen ja osallisuuden vahvistamiseksi Arjessan (osa Humanaa) perhekuntoutuksessa
Köngäs, Satu (2020)
Köngäs, Satu
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003183610
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003183610
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda työväline perhekuntoutukseen sijoitettujen lasten omatyöntekijöille. Tilaajana oli Arjessan perhekuntoutusyksikkö, joka on osa pohjoismaista sosiaalipalveluja tuottavaa Humana-konsernia. Tilauksen taustalla oli tahto rakenteellistaa omistyöskentelyä, tukea lapsia oman äänensä esiintuomisessa sekä vahvistaa lasten osallisuutta perhekuntoutuksessa.
Opinnäytetyö rakentui teoriaosuudesta ja toiminnallisesta osiosta. Teoriaosuudessa avattiin käsitteitä lastensuojelu, perhekuntoutus, omistyöskentely ja osallisuus, sekä tarkasteltiin osallisuuden merkitystä ja perusteltiin työvälineen tarpeellisuutta. Toiminnallisessa osiossa kuvattiin työvälineen luomisprosessi. Työvälineen tekoa edelsi laadullinen tutkimus, jossa selvitettiin Webropol-kyselyllä työntekijöiden kokemuksia omistyöskentelystä, lasten osallisuudesta perhekuntoutuksessa sekä ajatuksia ja toiveita työvälinettä varten. Saatu aineisto teemoiteltiin. Aineistoa täydennettiin etsimällä soveltuvia menetelmiä kirjallisuudesta ja verkkosivuilta. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi työväline, joka rakentui lasta osallistavista ja lapsen elämäntilannetta kartoittavista menetelmistä.
Kyselyn tuottaman aineiston pohjalta lapsen äänen ja osallisuuden vahvistamisen keskeisimmiksi keinoiksi nousivat luottamus ja toiminnallisuus. Luottamuksellisen suhteen rakentamista pidettiin lähtökohtana työskentelylle. Toiminnallisuus nähtiin paitsi mukavana yhdessä tekemisenä ja keinona rakentaa suhdetta lapseen, myös erilaisina menetelminä, joiden avulla lapsen on mahdollista tuoda omaa ääntään, mielipiteitään ja tunteitaan esille. Myös työntekijän arvoilla ja asenteilla oli merkitystä. Dokumentointi puolestaan sitoi työskentelyn yhteen ja toi konkreettisella tavalla lapsen äänen esille. Kaiken pohjana oli kuitenkin kohtaaminen. Ilman läsnäoloa ja aitoa kohtaamista lapsi ei tule kuulluksi eikä nähdyksi, eikä siten osallisuus mahdollistu.
Opinnäytetyö rakentui teoriaosuudesta ja toiminnallisesta osiosta. Teoriaosuudessa avattiin käsitteitä lastensuojelu, perhekuntoutus, omistyöskentely ja osallisuus, sekä tarkasteltiin osallisuuden merkitystä ja perusteltiin työvälineen tarpeellisuutta. Toiminnallisessa osiossa kuvattiin työvälineen luomisprosessi. Työvälineen tekoa edelsi laadullinen tutkimus, jossa selvitettiin Webropol-kyselyllä työntekijöiden kokemuksia omistyöskentelystä, lasten osallisuudesta perhekuntoutuksessa sekä ajatuksia ja toiveita työvälinettä varten. Saatu aineisto teemoiteltiin. Aineistoa täydennettiin etsimällä soveltuvia menetelmiä kirjallisuudesta ja verkkosivuilta. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi työväline, joka rakentui lasta osallistavista ja lapsen elämäntilannetta kartoittavista menetelmistä.
Kyselyn tuottaman aineiston pohjalta lapsen äänen ja osallisuuden vahvistamisen keskeisimmiksi keinoiksi nousivat luottamus ja toiminnallisuus. Luottamuksellisen suhteen rakentamista pidettiin lähtökohtana työskentelylle. Toiminnallisuus nähtiin paitsi mukavana yhdessä tekemisenä ja keinona rakentaa suhdetta lapseen, myös erilaisina menetelminä, joiden avulla lapsen on mahdollista tuoda omaa ääntään, mielipiteitään ja tunteitaan esille. Myös työntekijän arvoilla ja asenteilla oli merkitystä. Dokumentointi puolestaan sitoi työskentelyn yhteen ja toi konkreettisella tavalla lapsen äänen esille. Kaiken pohjana oli kuitenkin kohtaaminen. Ilman läsnäoloa ja aitoa kohtaamista lapsi ei tule kuulluksi eikä nähdyksi, eikä siten osallisuus mahdollistu.