The connection between well-being of the employees and job satisfaction and the employer brand and employer branding
Setälä, Tiina (2020)
Setälä, Tiina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003133405
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003133405
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin asiakasyritykselle, joka halusi saavuttaa lisää kokonaisvaltaista tietoa työtyytyväisyydestä ja työhyvinvoinnista. Asiakasyrityksen edelliset tutkimukset aiheesta eivät olleet onnistuneet vastamaan ongelmaan, miksi työntekijöiden vaihtuvuus on tiheää ja uusien työntekijöiden rekrytoiminen on ollut vaikeaa ja rekrytointiprosessiin on jouduttu käyttämään paljon aikaa. Asiakasyritys halusi myös kehittää työnantajamielikuvaansa ja selvittää, miten yrityksen työntekijät näkevät organisaation sillä hetkellä.
Jotta näkökulmaa oli mahdollista tutkia enemmän, toteutettiin sarja haastatteluja. 10 % asiakasyrityksen työntekijöistä haastateltiin. Haastatteluissa oli kolme teemaa: työnantajamielikuva, työhyvinvointi ja työtyytyväisyys. Haastattelujen perusteella asiakasyritykselle luotiin kehittämissuunnitelma. Kehityssuunnitelmassa asiat, jotka tarvitsivat välitöntä huomiota oltiin esitelty, sekä ehdotettiin järjestystä asioiden käsittelemisen tärkeys- ja kiireysasteittain.
Kehityssuunnitelmassa tunnistettiin ja esiteltiin kuusi pääosa-aluetta, joita yrityksen tulisi kehittää sekä se, millä aikajänteellä. Kuusi pääosa-aluetta olivat: resurssit, kommunikaatio, organisaation selkeys, rakenne ja prosessit, työnantajamielikuvan (ja strategian) luominen sekä palaute ja uravalmennus. Ehdotetut toimenpiteet työnantajamielikuvan kehittämiseen olivat sen ottaminen osaksi yrityksen strategiaa, asiasta vastaavan työryhmän tai tiimin kokoaminen sekä tiimin resurssien takaaminen niin, että tehtävä on mahdollista hoitaa. Tiimin tulisi tutkia mitä asioista alalla arvostetaan ja mitä yrityksen työntekijät arvostavat. Kun kyseiset näkökulmat on selvitetty, tulisi teemat sisällyttää strategiaan. Strategia tulisi esitellä yritykselle, työnantajamielikuvan viestiminen otettaisiin aktiivisesti mukaan niin, että se olisi näkyvillä eri kanavilla ja lopulta toimien vaikutusta tulisi seurata. The thesis was conducted as a case study for the client company, who wanted to acquire more knowledge about job satisfaction and well-being at work. The earlier surveys had failed to give an explanation why there is employee turnover in the company and why it has been difficult to attract talents. Also, the recruitment processes have taken time. The client also wanted to develop their employer brand and wanted to know how the employees currently see the organization. To study this matter more deeply, a series of interviews were conducted in the client organization.
10 % of the client organization’s employees were interviewed. The interview questions had three themes: Employer branding, Well-being at work and Job satisfaction. Based on the results of the interviews, a development plan was formed for the client company. In the development plan matters that needed care were portrayed and the urgency levels were suggested.
In the development plan, six main factors for improvement were identified with a high urgency level. The factors that were identified as demanding care were: resources, communication, organizational clarity, structure and processes, feedback and career coaching, and finally, creating employer brand and employer branding strategy. The suggested steps for employer brandi a team that will be responsible for employer branding and guaranteeing its resources for the task, study the aspects that are valued in the business and inside the organization, gathering and analyzing the valued aspects to be highlighted in the strategy, present the strategy to the organization, include the employer brand message in many platforms and follow up.
Jotta näkökulmaa oli mahdollista tutkia enemmän, toteutettiin sarja haastatteluja. 10 % asiakasyrityksen työntekijöistä haastateltiin. Haastatteluissa oli kolme teemaa: työnantajamielikuva, työhyvinvointi ja työtyytyväisyys. Haastattelujen perusteella asiakasyritykselle luotiin kehittämissuunnitelma. Kehityssuunnitelmassa asiat, jotka tarvitsivat välitöntä huomiota oltiin esitelty, sekä ehdotettiin järjestystä asioiden käsittelemisen tärkeys- ja kiireysasteittain.
Kehityssuunnitelmassa tunnistettiin ja esiteltiin kuusi pääosa-aluetta, joita yrityksen tulisi kehittää sekä se, millä aikajänteellä. Kuusi pääosa-aluetta olivat: resurssit, kommunikaatio, organisaation selkeys, rakenne ja prosessit, työnantajamielikuvan (ja strategian) luominen sekä palaute ja uravalmennus. Ehdotetut toimenpiteet työnantajamielikuvan kehittämiseen olivat sen ottaminen osaksi yrityksen strategiaa, asiasta vastaavan työryhmän tai tiimin kokoaminen sekä tiimin resurssien takaaminen niin, että tehtävä on mahdollista hoitaa. Tiimin tulisi tutkia mitä asioista alalla arvostetaan ja mitä yrityksen työntekijät arvostavat. Kun kyseiset näkökulmat on selvitetty, tulisi teemat sisällyttää strategiaan. Strategia tulisi esitellä yritykselle, työnantajamielikuvan viestiminen otettaisiin aktiivisesti mukaan niin, että se olisi näkyvillä eri kanavilla ja lopulta toimien vaikutusta tulisi seurata.
10 % of the client organization’s employees were interviewed. The interview questions had three themes: Employer branding, Well-being at work and Job satisfaction. Based on the results of the interviews, a development plan was formed for the client company. In the development plan matters that needed care were portrayed and the urgency levels were suggested.
In the development plan, six main factors for improvement were identified with a high urgency level. The factors that were identified as demanding care were: resources, communication, organizational clarity, structure and processes, feedback and career coaching, and finally, creating employer brand and employer branding strategy. The suggested steps for employer brandi a team that will be responsible for employer branding and guaranteeing its resources for the task, study the aspects that are valued in the business and inside the organization, gathering and analyzing the valued aspects to be highlighted in the strategy, present the strategy to the organization, include the employer brand message in many platforms and follow up.