Aseptinen ja turvallinen suonensisäinen lääkehoito : Opetusvideon luominen Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoululle
Laine, Melina; Korkolainen, Julia (2020)
Laine, Melina
Korkolainen, Julia
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003053044
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003053044
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata oikeaoppiset, näyttöön perustuvat
menetelmät suonensisäisten lääkkeiden käyttökuntoon saattamisesta ja antamisesta
potilaalle, sekä tuoda esiin yleisimpiä potilasturvallisuutta ja aseptiikkaa vaarantavia
tekijöitä, joita kyseisessä lääkehoidon prosessissa tapahtuu. Tavoitteena oli kirjallisuuskatsauksessa esiin tulleiden asioiden sekä tilaajan toiveiden pohjalta tuottaa
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoululle laadukas ja ajantasainen opetusvideo
aseptisesta ja turvallisesta suonensisäisestä lääkehoidosta.
Suonensisäinen lääkehoito on hyvin yleinen tapa lääkitä potilasta ja sillä on suuret hyödyt,
joita ovat muun muassa annostelun nopeus ja täsmällisyys. Suonensisäiseen lääkehoitoon
liittyy kuitenkin myös riskejä ja sen vuoksi suonensisäinen lääkehoito on aina
potentiaalinen riski potilasturvallisuudelle. Riskit voivat vaihdella pienistä haittavaikutuksista ja komplikaatioista aina kuolemaan asti. Suonensisäisessä lääkehoidossa korostuukin huolellisuus ja tarkkuus aseptiikkaan ja potilasturvallisuuteen liittyvissä asioissa. Merkittävä osa suonensisäiseen lääkehoitoon liittyvistä komplikaatioista liittyy hoitohenkilökunnan toimintaan, ja ne olisivat mahdollisesti ehkäistävissä. Yleisimpiä sairaanhoitajien tekemiä virheitä tutkimusten mukaan ovat aseptisten työskentelytapojen puutteellisuus, valmiiden lääkeannosten virheellinen tai puutteellinen merkitseminen ja virheelliset tavat antaa lääkettä. Opinnäytetyön taustoja kartoittaessa kävi myös ilmi, että tietoa siitä, miten sairaanhoitajien lääkehoidon koulutus järjestetään, on hyvin vähän. Eri sairaanhoitajia kouluttavat oppilaitokset opettavat lääkehoitoa eri tavoin. Sairaanhoitajien tekemiä virheitä suonensisäisessä lääkehoidossa voisi kuitenkin mahdollisesti ehkäistä paremmalla koulutuksella.
Opetusvideon luomisessa hyödynnettiin kirjallisuuskatsauksella kerättyä näyttöön
perustuvaa tietoa sekä tilaajan toiveita toiminnallisen opinnäytetyön metodein. Tilaajan
toiveita selvitettiin tilaajaa havainnoimalla, ja havainnointimuistiinpanoja teemoittelemalla
saatiin runko opetusvideon käsikirjoitukselle. Video kuvattiin yhteistyössä tilaajan kanssa
käyttäen käsikirjoitusta ohjeena. Kuvaamisen jälkeen video editoitiin ja siihen lisättiin
tekstitys sekä taustamusiikki. Tekstitys tehtiin tilaajan toiveiden sekä näyttöön perustuvien
tietojen mukaiseksi. Videota kehitettiin tuotantoprosessin eri vaiheissa lähettämällä se
kommentoitavaksi tilaajalle, jonka kommenttien perusteella tuotetta muokattiin
halutunlaiseksi. Valmis opetusvideo luovutettiin tilaajan käyttöön. The purpose of this thesis was to describe the correct, evidence-based processes of preparation and administration of intravenous medication, and to describe some of the common factors that endanger patient safety and aseptics in the process of preparing and administrating intravenous medication. The objective was to create a high-quality, up-to-date tuition video for South-Eastern University of Applied Sciences about safe and aseptic intravenous medication on the base of a literary review and the commissioner’s wishes.
Intravenous medication is a very common way to treat patients and it has great benefits,
such as the swiftness and accuracy of the administration. There are also risks related to
intravenous medication that make it a potential risk to patient safety. The risks vary from
small adverse effects and complications to death. That is why intravenous medication requires caution and accuracy in the matters of aseptics and patient safety. A considerable
part of adverse intravenous medication outcomes are related to the operation of nursing
staff and could potentially be prevented. According to studies the most common errors of
nursing staff are errors in aseptic processes, faulty or defective marking of the prepared
doses and faulty methods to administer medication. When surveying the backgrounds for
the thesis, it also occurred that information about how the tuition of nursing students’ medical treatment is arranged, is very limited. Every educational institution schooling nurses teach medication treatment their own way. Errors made by nursing staff could, however, possibly be prevented with better education.
The tuition video, the product of this thesis, was created using evidence-based information gathered from the literary review and the wishes of the commissioner with the methods of a practice-based thesis. The wishes of the commissioner were gathered by observation, and notes made from the observation were analysed thematically to create the base for the manuscript. The video was filmed with the commissioner, using the manuscript as a guide. After the filming the video was edited and subtitles and background music were added. The subtitles were made to be in accordance with the commissioner’s wishes and evidence-based information. The video was developed throughout different stages of the production by sending it to the commissioner, and altered based on comments. The finished tuition video was given to the commissioner’s use.
menetelmät suonensisäisten lääkkeiden käyttökuntoon saattamisesta ja antamisesta
potilaalle, sekä tuoda esiin yleisimpiä potilasturvallisuutta ja aseptiikkaa vaarantavia
tekijöitä, joita kyseisessä lääkehoidon prosessissa tapahtuu. Tavoitteena oli kirjallisuuskatsauksessa esiin tulleiden asioiden sekä tilaajan toiveiden pohjalta tuottaa
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoululle laadukas ja ajantasainen opetusvideo
aseptisesta ja turvallisesta suonensisäisestä lääkehoidosta.
Suonensisäinen lääkehoito on hyvin yleinen tapa lääkitä potilasta ja sillä on suuret hyödyt,
joita ovat muun muassa annostelun nopeus ja täsmällisyys. Suonensisäiseen lääkehoitoon
liittyy kuitenkin myös riskejä ja sen vuoksi suonensisäinen lääkehoito on aina
potentiaalinen riski potilasturvallisuudelle. Riskit voivat vaihdella pienistä haittavaikutuksista ja komplikaatioista aina kuolemaan asti. Suonensisäisessä lääkehoidossa korostuukin huolellisuus ja tarkkuus aseptiikkaan ja potilasturvallisuuteen liittyvissä asioissa. Merkittävä osa suonensisäiseen lääkehoitoon liittyvistä komplikaatioista liittyy hoitohenkilökunnan toimintaan, ja ne olisivat mahdollisesti ehkäistävissä. Yleisimpiä sairaanhoitajien tekemiä virheitä tutkimusten mukaan ovat aseptisten työskentelytapojen puutteellisuus, valmiiden lääkeannosten virheellinen tai puutteellinen merkitseminen ja virheelliset tavat antaa lääkettä. Opinnäytetyön taustoja kartoittaessa kävi myös ilmi, että tietoa siitä, miten sairaanhoitajien lääkehoidon koulutus järjestetään, on hyvin vähän. Eri sairaanhoitajia kouluttavat oppilaitokset opettavat lääkehoitoa eri tavoin. Sairaanhoitajien tekemiä virheitä suonensisäisessä lääkehoidossa voisi kuitenkin mahdollisesti ehkäistä paremmalla koulutuksella.
Opetusvideon luomisessa hyödynnettiin kirjallisuuskatsauksella kerättyä näyttöön
perustuvaa tietoa sekä tilaajan toiveita toiminnallisen opinnäytetyön metodein. Tilaajan
toiveita selvitettiin tilaajaa havainnoimalla, ja havainnointimuistiinpanoja teemoittelemalla
saatiin runko opetusvideon käsikirjoitukselle. Video kuvattiin yhteistyössä tilaajan kanssa
käyttäen käsikirjoitusta ohjeena. Kuvaamisen jälkeen video editoitiin ja siihen lisättiin
tekstitys sekä taustamusiikki. Tekstitys tehtiin tilaajan toiveiden sekä näyttöön perustuvien
tietojen mukaiseksi. Videota kehitettiin tuotantoprosessin eri vaiheissa lähettämällä se
kommentoitavaksi tilaajalle, jonka kommenttien perusteella tuotetta muokattiin
halutunlaiseksi. Valmis opetusvideo luovutettiin tilaajan käyttöön.
Intravenous medication is a very common way to treat patients and it has great benefits,
such as the swiftness and accuracy of the administration. There are also risks related to
intravenous medication that make it a potential risk to patient safety. The risks vary from
small adverse effects and complications to death. That is why intravenous medication requires caution and accuracy in the matters of aseptics and patient safety. A considerable
part of adverse intravenous medication outcomes are related to the operation of nursing
staff and could potentially be prevented. According to studies the most common errors of
nursing staff are errors in aseptic processes, faulty or defective marking of the prepared
doses and faulty methods to administer medication. When surveying the backgrounds for
the thesis, it also occurred that information about how the tuition of nursing students’ medical treatment is arranged, is very limited. Every educational institution schooling nurses teach medication treatment their own way. Errors made by nursing staff could, however, possibly be prevented with better education.
The tuition video, the product of this thesis, was created using evidence-based information gathered from the literary review and the wishes of the commissioner with the methods of a practice-based thesis. The wishes of the commissioner were gathered by observation, and notes made from the observation were analysed thematically to create the base for the manuscript. The video was filmed with the commissioner, using the manuscript as a guide. After the filming the video was edited and subtitles and background music were added. The subtitles were made to be in accordance with the commissioner’s wishes and evidence-based information. The video was developed throughout different stages of the production by sending it to the commissioner, and altered based on comments. The finished tuition video was given to the commissioner’s use.