Biohajoavien materiaalien toiminnallinen ja taloudellinen käyttö Lahden keskusta -kaupunkialueurakassa
Taavitsainen, Raimo (2020)
Taavitsainen, Raimo
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003043017
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003043017
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia biohajoavien materiaalien optimaalista toiminnallista ja taloudellista käyttöä Lahden kaupungin ja EU:n päätöksien pohjalta. Työn tavoitteena on ollut selvittää biohajoavien materiaalien toimivuuksia Lahden keskusta - nimisessä alueurakassa sekä materiaalien käytön laajentamista tulevaisuudessa, mikä mahdollistaisi puhtaamman ympäristön kehittymistä Suomessa tai ulkomailla. Työn toimeksiantajina ovat VRJ Etelä-Suomi Oy ja Viherpalvelut Hyvönen Oy.
Eco-Melter-materiaalien käyttöä on tutkittu empiirisellä tutkimusmenetelmällä. Tutkimusmetodina työssä on käytetty kvantitatiivisia ja kvalitatiivisia menetelmiä sekä vertailevaa tutkimusmenetelmää. Tutkimustuloksien tavoitteena oli saada biohajoaville materiaaleille käyttöohjeet, joilla voidaan korvata kloridipitoisten materiaalien käyttö eri kunnossapitotoiminnoissa.
Tutkimuksen tärkeimmät tulokset ovat biohajoavien materiaalien käyttötaulukoita eri käyttökohteita varten sekä ohjeita materiaalien nykyistä taloudellisempaan käyttöä varten. Kloridipitoisten materiaalien sijaan vaihtoehtoisilla biohajoavilla materiaaleilla voidaan kaupunkiliikennettä turvallisesti pitää kunnossa ainakin 60 km/h saakka, ja opinnäytetyössä on selvitys niiden käytöstä saaduista kokemuksista Lahden keskusta -kaupunkialueurakassa.
Tutkimustulosten perusteella kehitysehdotuksena esitetään, biohajoavien materiaalien käytön tutkimuksen laajentamista väylille, joissa nopeudet ovat yli 60 km/h. Ajonopeuden kasvaessa tarve selvittää biohajoavien materiaalien käyttö ja liikenneturvallisuus ovat toimivia ja turvallisia kaikissa olosuhteissa.
The purpose of this thesis was to examine the optimal operational and economic use of biodegradable materials based on the decisions of the City of Lahti and the EU. The aim of the work was to examine the functionality of biodegradable materials in the contract region of Lahti City center and to expand the use of materials in the future, which would enable the development of a cleaner environment in Finland or abroad. The work was commissioned by VRJ Etelä-Suomi Oy and Viherpalvelut Hyvönen Oy.
The use of Eco-Melter materials was studied by using empirical research methods. Quantitative and qualitative methods as well as comparative methods were used as research methods. The aim was to obtain instructions for use on biodegradable materials, which could be used to replace the use of chloride-containing materials in different maintenance operations.
The main results of the study were tables of use for biodegradable materials for different applications and guidelines for a more economical use of materials. Instead of chloride-containing materials, alternative biodegradable materials can safely maintain urban traffic up to at least 60 km / h, and the study demonstrates the experience gained from their use in the Lahti- City Center area contract.
Based on the results of the study, a development proposal was presented here extend the study of the use of biodegradable materials to speeds above 60 km/h. As the driving speed increases, there is a need to examine the use of biodegradable materials so that road in order to make safety workable and safe under all conditions.
Eco-Melter-materiaalien käyttöä on tutkittu empiirisellä tutkimusmenetelmällä. Tutkimusmetodina työssä on käytetty kvantitatiivisia ja kvalitatiivisia menetelmiä sekä vertailevaa tutkimusmenetelmää. Tutkimustuloksien tavoitteena oli saada biohajoaville materiaaleille käyttöohjeet, joilla voidaan korvata kloridipitoisten materiaalien käyttö eri kunnossapitotoiminnoissa.
Tutkimuksen tärkeimmät tulokset ovat biohajoavien materiaalien käyttötaulukoita eri käyttökohteita varten sekä ohjeita materiaalien nykyistä taloudellisempaan käyttöä varten. Kloridipitoisten materiaalien sijaan vaihtoehtoisilla biohajoavilla materiaaleilla voidaan kaupunkiliikennettä turvallisesti pitää kunnossa ainakin 60 km/h saakka, ja opinnäytetyössä on selvitys niiden käytöstä saaduista kokemuksista Lahden keskusta -kaupunkialueurakassa.
Tutkimustulosten perusteella kehitysehdotuksena esitetään, biohajoavien materiaalien käytön tutkimuksen laajentamista väylille, joissa nopeudet ovat yli 60 km/h. Ajonopeuden kasvaessa tarve selvittää biohajoavien materiaalien käyttö ja liikenneturvallisuus ovat toimivia ja turvallisia kaikissa olosuhteissa.
The purpose of this thesis was to examine the optimal operational and economic use of biodegradable materials based on the decisions of the City of Lahti and the EU. The aim of the work was to examine the functionality of biodegradable materials in the contract region of Lahti City center and to expand the use of materials in the future, which would enable the development of a cleaner environment in Finland or abroad. The work was commissioned by VRJ Etelä-Suomi Oy and Viherpalvelut Hyvönen Oy.
The use of Eco-Melter materials was studied by using empirical research methods. Quantitative and qualitative methods as well as comparative methods were used as research methods. The aim was to obtain instructions for use on biodegradable materials, which could be used to replace the use of chloride-containing materials in different maintenance operations.
The main results of the study were tables of use for biodegradable materials for different applications and guidelines for a more economical use of materials. Instead of chloride-containing materials, alternative biodegradable materials can safely maintain urban traffic up to at least 60 km / h, and the study demonstrates the experience gained from their use in the Lahti- City Center area contract.
Based on the results of the study, a development proposal was presented here extend the study of the use of biodegradable materials to speeds above 60 km/h. As the driving speed increases, there is a need to examine the use of biodegradable materials so that road in order to make safety workable and safe under all conditions.