PÄIVÄHOIDON HENKILÖKUNNALLE TARKOITETUN KOULUTUKSEN SUUNNITTELU JA TOTEUTUS : Tyypin 1 diabeetikkolapsi päivähoidossa
Koskinen, Jenni; Saarelainen, Reetta (2011)
Koskinen, Jenni
Saarelainen, Reetta
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060711248
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060711248
Tiivistelmä
Suomalaisilla lapsilla tyypin 1 diabetes on yleisempää kuin missään muualla maailmassa ja esiinty-vyyden ennustetaan jopa kaksinkertaistuvan seuraavan 15 vuoden aikana (Keskinen 2009a, 328; Harjutsalo, Sjöberg & Tuomilehto 2008, 1777).
Opinnäytetyön tarkoituksena oli järjestää diabeteskoulutus toimeksiantajana toimivan päivähoito-alueen henkilökunnalle. Opinnäytetyön tavoitteena oli edistää päivähoidon henkilökunnan osaa-mista diabeetikkolapsen hoidossa. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena.
Osa päivähoitoalueen henkilökunnasta oli hoitanut aiemmin diabeetikkolasta päivähoidossa ja osallistunut aiheeseen liittyviin koulutuksiin. Toimeksiantajan pyynnöstä koulutuksen lähtökohtana oli kuitenkin, että osallistujilla ei ole aiempaa osaamista tai tietoutta tyypin 1 diabeteksesta.
Koulutuksen opetusmenetelmät valittiin aikuisen oppijan näkökulmasta sekä siten, että koulutus antaisi mahdollisimman hyvin valmiuksia diabeteslapsen hoitoon päivähoidon arjessa. Koulutus sisälsi kolme erilaista opetusmenetelmää ja osiota. Osallistujia koulutuksessa oli yhteensä 23.
Koulutuksen hyödyllisyyttä ja onnistumista kartoitettiin palautelomakkeen avulla, jonka osallistujat täyttivät koulutuksen lopuksi. Palautteen perusteella noin puolet osallistujista koki koulutuksen sisältäneen jo entuudestaan tuttua asiaa, mutta sen toimineen hyvänä kertauksena. Muille koulu-tus sisälsi osittain tai kokonaan uutta tietoa. Käytännön harjoituksia pidettiin hyödyllisinä ja ope-tusmenetelmät koettiin toimiviksi. Koulutusta voi jatkossa hyödyntää esimerkiksi hoitotyön opiske-lijoiden ryhmänohjausopintojen toteutuksessa tai terveydenedistämisen harjoittelussa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli järjestää diabeteskoulutus toimeksiantajana toimivan päivähoito-alueen henkilökunnalle. Opinnäytetyön tavoitteena oli edistää päivähoidon henkilökunnan osaa-mista diabeetikkolapsen hoidossa. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena.
Osa päivähoitoalueen henkilökunnasta oli hoitanut aiemmin diabeetikkolasta päivähoidossa ja osallistunut aiheeseen liittyviin koulutuksiin. Toimeksiantajan pyynnöstä koulutuksen lähtökohtana oli kuitenkin, että osallistujilla ei ole aiempaa osaamista tai tietoutta tyypin 1 diabeteksesta.
Koulutuksen opetusmenetelmät valittiin aikuisen oppijan näkökulmasta sekä siten, että koulutus antaisi mahdollisimman hyvin valmiuksia diabeteslapsen hoitoon päivähoidon arjessa. Koulutus sisälsi kolme erilaista opetusmenetelmää ja osiota. Osallistujia koulutuksessa oli yhteensä 23.
Koulutuksen hyödyllisyyttä ja onnistumista kartoitettiin palautelomakkeen avulla, jonka osallistujat täyttivät koulutuksen lopuksi. Palautteen perusteella noin puolet osallistujista koki koulutuksen sisältäneen jo entuudestaan tuttua asiaa, mutta sen toimineen hyvänä kertauksena. Muille koulu-tus sisälsi osittain tai kokonaan uutta tietoa. Käytännön harjoituksia pidettiin hyödyllisinä ja ope-tusmenetelmät koettiin toimiviksi. Koulutusta voi jatkossa hyödyntää esimerkiksi hoitotyön opiske-lijoiden ryhmänohjausopintojen toteutuksessa tai terveydenedistämisen harjoittelussa.