Suunnittelun avulla tehoa nonprofit-organisaation markkinointiin
Lärka, Mari (2011)
Lärka, Mari
Turun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060911621
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060911621
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda perusta Turun Lihastautiyhdistyksen hallinnoiman Avustajakeskuksen markkinointisuunnitelmalle. Kyse oli toiminnallisesta opinnäytetyöstä. Tavoitteena oli aikaansaada käytännönläheinen työ, joka toimii lähtölaukauksena Avustajakeskuksen markkinoinnin kehittämiselle. Tarvittava tieto saatiin haastattelemalla Avustajakeskuksen jäseniä ja perehtymällä erilaisiin Avustajakeskukseen liittyviin raportteihin, toimintasuunnitelmiin ja prosessikuvauksiin. Avustajakeskuksen henkilökunnalla teetätettiin myös SWOT- analyysi. Laaditussa suunnitelmassa keskityttiin erityisesti lähtökohta-analyysin tekemiseen, srtategian valintaan, tavoitteiden laadintaan ja sekä toimintasuunnitelman tekoon. Markkinointiviestinnän keinoissa painotettiin toimeksiantajan pyynnöstä henkilökohtaista myyntityötä.
Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä käytettiin nonprofit-organisaation eli voittoa tavoittelemattoman organisaation markkinointia. Työssä hyödynnettiin myös markkinoinnin suunnittelua ja markkinointiviestintää käsittelevää kirjallisuutta.
Avustajakeskus sai opinnäytetyön tuloksena tietoperustaa, jonka avulla se voi jatkossa lähteä kehittämään systemaattista markkinoinnin suunnittelua.
Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä käytettiin nonprofit-organisaation eli voittoa tavoittelemattoman organisaation markkinointia. Työssä hyödynnettiin myös markkinoinnin suunnittelua ja markkinointiviestintää käsittelevää kirjallisuutta.
Avustajakeskus sai opinnäytetyön tuloksena tietoperustaa, jonka avulla se voi jatkossa lähteä kehittämään systemaattista markkinoinnin suunnittelua.