Muotoilun monialaisia opintoja tukevien oppimisalustojen ja -ympäristöjen ideointi skenaariomenetelmää hyödyntäen
Hakala, Emmi (2011)
Hakala, Emmi
Savonia-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060811532
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060811532
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä pyritään pohtimaan ammattikorkeakoulujen monialaisen, yhteisöllisen ja luovuuteen kannustavan oppimiskulttuurin tuomia muutoksia sekä sen syntymisen taustalla nyt ja tulevaisuudessa vaikuttavia tekijöitä. Työn tekemisen aikana tekijä on kerännyt kokemuksia erilaisissa monialaisissa yhteisöissä ja organisaatioissa työskentelystä ja opiskelusta.
Työssä sovelletaan tulevaisuudentutkimuksen menetelmiä tulevaisuudessa mahdollisesti oppimisalustoiden ja – ympäristöjen käyttöön ja suunnitteluun vaikuttavien ilmiöiden kartoittamisessa. Ilmiöiden kartoittamisen, benchmarkingin ja empiiristen kokemusten tuloksia tarkastellaan työssä skenaariomenetelmää hyödyntäen. Menetelmää myös kehitettiin tarkoitukseen soveltuvaksi tekijän käytettyä sitä monialaisissa ryhmissä työskennellessään.
Skenaariomenetelmällä luotiin visio oppimisympäristöstä, missä opetus tulevaisuudessa vuonna 2020 voisi tapahtua. Se on yksi mahdollinen tulevaisuus ja sen tarkoituksena on antaa ideoita kaikille ammattikorkeakoulujen oppimisympäristöjen ja oppimiskulttuurin suunnittelun parissa toimiville. Työn pohjalta voi todeta muotoilun oppimisympäristöjen olevan tulevaisuudessa monialaisia kehitysalustoja.
Työssä sovelletaan tulevaisuudentutkimuksen menetelmiä tulevaisuudessa mahdollisesti oppimisalustoiden ja – ympäristöjen käyttöön ja suunnitteluun vaikuttavien ilmiöiden kartoittamisessa. Ilmiöiden kartoittamisen, benchmarkingin ja empiiristen kokemusten tuloksia tarkastellaan työssä skenaariomenetelmää hyödyntäen. Menetelmää myös kehitettiin tarkoitukseen soveltuvaksi tekijän käytettyä sitä monialaisissa ryhmissä työskennellessään.
Skenaariomenetelmällä luotiin visio oppimisympäristöstä, missä opetus tulevaisuudessa vuonna 2020 voisi tapahtua. Se on yksi mahdollinen tulevaisuus ja sen tarkoituksena on antaa ideoita kaikille ammattikorkeakoulujen oppimisympäristöjen ja oppimiskulttuurin suunnittelun parissa toimiville. Työn pohjalta voi todeta muotoilun oppimisympäristöjen olevan tulevaisuudessa monialaisia kehitysalustoja.