Draamaa päiväntasaajalta napapiirille : Teatteri-ilmaisun ohjaajan kompetenssit arvionnissa
Ahonen, Kirsi-Marja (2011)
Ahonen, Kirsi-Marja
Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105198672
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105198672
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee kolmea toisistaan erillään olevaa oppimiskokemusta. Kokemukset koostuivat syventävästä työharjoittelusta Keniassa, näytelmän ohjauksesta harrastajateatteriryhmälle Posiolla sekä kolmesta draamapajasta mielenterveyskuntoutujille. Tutkimuksen aineistona on käytetty tekijän käytännön kokemuksia, työpäiväkirjaa sekä ryhmän jäseniltä ja työelämäohjaajilta saatua suullista ja kirjallista palautetta. Opinnäytetyön käytännön osuudet ovat olleet aikavälillä syksy 2009- kevät 2010. Opinnäytetyö Posion osalta on hankkeistettu.
Opinnäytetyö tutkii teatteri-ilmaisun ohjaajan ammatti-identiteettiä Keski-Pohjanmaan Ammattikorkeakoulun esittävän taiteen koulutusohjelman kompetensseihin peilaten. Kompetensseihin peilaaminen kulkee tutkimuksessa tekstin rinnalla. Erillisessä kappaleessa käsiteltiin kompetenssien ilmenemistä jokaisessa oppimiskokemuksessa. Loppu pohdinnassa tekijä pohti valmiuksiaan ja kehitysalueita eri kompetenssi alueilla. Opinnäytetyön kautta tekijän ymmärrys omaan teatteri-ilmaisun ohjaajan ammatti-identiteettiin on selkiytynyt.
Opinnäytetyö tutkii teatteri-ilmaisun ohjaajan ammatti-identiteettiä Keski-Pohjanmaan Ammattikorkeakoulun esittävän taiteen koulutusohjelman kompetensseihin peilaten. Kompetensseihin peilaaminen kulkee tutkimuksessa tekstin rinnalla. Erillisessä kappaleessa käsiteltiin kompetenssien ilmenemistä jokaisessa oppimiskokemuksessa. Loppu pohdinnassa tekijä pohti valmiuksiaan ja kehitysalueita eri kompetenssi alueilla. Opinnäytetyön kautta tekijän ymmärrys omaan teatteri-ilmaisun ohjaajan ammatti-identiteettiin on selkiytynyt.