Tietotekniikka varhaiskasvatuksessa
Ylitervo, Taina (2011)
Ylitervo, Taina
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011053010381
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011053010381
Tiivistelmä
Opinnäytetyön kuvaus:
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää hyödynnetäänkö Rovaniemen kaupungin päivähoidon
varhaiskasvatuksessa ja varhaiserityiskasvatuksessa tietotekniikkaa ja digitaalisia oppimisympäristöjä.
Kuinka paljon tietokoneita ja erilaisia oppimispelejä käytetään? Miten ja millaisia erilaisia
oppimispelejä käytetään?
Teoreettinen ja käsitteellinen esittely:
Teoriaosuudessa määrittelen käyttämieni käsitteiden merkitykset. Kerron lyhyesti yleisimmistä varhaiskasvatuksen
parissa käytettävistä oppimispeleistä ja oppimisympäristöistä. Paneudun tutkimaan
tietotekniikan ja erityisesti tietokoneiden käytön osuutta varhaiskasvatuksessa. Kerron Suomessa
tehdyistä tutkimuksista ja hankkeista, jotka liittyvät tietotekniikan hyödyntämiseen ja käyttöön varhaiskasvatuksessa
ja sivuan varhaiserityiskasvatusta.
Metodologinen esittely:
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Opinnäytetyön pohjana on kyselykaavake,
jossa on sekä avoimia että suljettuja kysymyksiä. Vastaukset analysoin koodaamalla ne teemoittain.
Tutkimuspäiväkoteina olivat Rovaniemen kaupungin omat päiväkodit. Tutkimukseen vastattiin
ryhmäkohtaisesti. Pyrkimyksenä oli, että joka ryhmässä olisi esikouluikäisiä lapsia.
Keskeiset tutkimustulokset:
Kyselyn vastaukset olivat keskenään hyvin samankaltaisia. Tietotekniikan, tietokoneiden ja digitaalisten
oppimisympäristöjen käyttö oli erittäin vähäistä Rovaniemen kaupungin päiväkodeissa. Henkilökunnan
omat mielipiteet jakautuivat kahteen eri mielipiteeseen. Tietokoneet ja tietotekniikka oli
vastaajien mielestä joko hyödyllinen tai täysin turha työväline varhaiskasvatuksessa. Erityistä tukea
tarvitsevilla lapsilla niiden käyttö tuki- ja apuvälineenä hyväksyttiin. Vastaajat kokivat, että koneita
oli liian vähän, tilat sopimattomia tai vaikeasti saatavilla ja koulutusta liian vähän.
Johtopäätökset:
Rovaniemen varhaiskasvatuksessa käytetään tietotekniikkaa ja tietokoneita työvälineinä vähän. Halukkuutta
olisi, mutta resurssit ovat riittämättömät. Tietotekniikkaan liittyvissä hankkeissa ja projekteissa
olevat päiväkodit käyttivät ja hyödynsivät tietokoneita ja saamiaan ohjelmia runsaasti ja
monipuolisesti.
Asiasanat:
Päivähoito, tietotekniikka, varhaiskasvatus
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää hyödynnetäänkö Rovaniemen kaupungin päivähoidon
varhaiskasvatuksessa ja varhaiserityiskasvatuksessa tietotekniikkaa ja digitaalisia oppimisympäristöjä.
Kuinka paljon tietokoneita ja erilaisia oppimispelejä käytetään? Miten ja millaisia erilaisia
oppimispelejä käytetään?
Teoreettinen ja käsitteellinen esittely:
Teoriaosuudessa määrittelen käyttämieni käsitteiden merkitykset. Kerron lyhyesti yleisimmistä varhaiskasvatuksen
parissa käytettävistä oppimispeleistä ja oppimisympäristöistä. Paneudun tutkimaan
tietotekniikan ja erityisesti tietokoneiden käytön osuutta varhaiskasvatuksessa. Kerron Suomessa
tehdyistä tutkimuksista ja hankkeista, jotka liittyvät tietotekniikan hyödyntämiseen ja käyttöön varhaiskasvatuksessa
ja sivuan varhaiserityiskasvatusta.
Metodologinen esittely:
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Opinnäytetyön pohjana on kyselykaavake,
jossa on sekä avoimia että suljettuja kysymyksiä. Vastaukset analysoin koodaamalla ne teemoittain.
Tutkimuspäiväkoteina olivat Rovaniemen kaupungin omat päiväkodit. Tutkimukseen vastattiin
ryhmäkohtaisesti. Pyrkimyksenä oli, että joka ryhmässä olisi esikouluikäisiä lapsia.
Keskeiset tutkimustulokset:
Kyselyn vastaukset olivat keskenään hyvin samankaltaisia. Tietotekniikan, tietokoneiden ja digitaalisten
oppimisympäristöjen käyttö oli erittäin vähäistä Rovaniemen kaupungin päiväkodeissa. Henkilökunnan
omat mielipiteet jakautuivat kahteen eri mielipiteeseen. Tietokoneet ja tietotekniikka oli
vastaajien mielestä joko hyödyllinen tai täysin turha työväline varhaiskasvatuksessa. Erityistä tukea
tarvitsevilla lapsilla niiden käyttö tuki- ja apuvälineenä hyväksyttiin. Vastaajat kokivat, että koneita
oli liian vähän, tilat sopimattomia tai vaikeasti saatavilla ja koulutusta liian vähän.
Johtopäätökset:
Rovaniemen varhaiskasvatuksessa käytetään tietotekniikkaa ja tietokoneita työvälineinä vähän. Halukkuutta
olisi, mutta resurssit ovat riittämättömät. Tietotekniikkaan liittyvissä hankkeissa ja projekteissa
olevat päiväkodit käyttivät ja hyödynsivät tietokoneita ja saamiaan ohjelmia runsaasti ja
monipuolisesti.
Asiasanat:
Päivähoito, tietotekniikka, varhaiskasvatus