Uusasiakashankinnasta myyntiprosessin kehittämiseen : case: Riston Reissut
Häkkinen, Marika; Takanen, Johanna (2011)
Häkkinen, Marika
Takanen, Johanna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105269829
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105269829
Tiivistelmä
Pohjois-Suomessa sijaitsevalla linja-autoyrityksellä oli tarvetta uusasiakashankintaan ja asiakasrekis-terin luomiseen. Työn tavoitteena on saada markkinoitua kuluvan vuoden syksylle ja keväälle 2012 yhteensä vähintään viisi ryhmämatkaa. Yrittäjä toivoi myös yhteistyön aloittamista erilaisten paikal-lislehtien kanssa. Tämän lisäksi toimeksiantajalle laaditaan Excel-pohjainen asiakasrekisteri.
Työ alkoi segmentoinnilla, jolloin etsittiin toimeksiantajan toivomaan asiakasryhmään sopivia yhdis-tyksiä ja järjestöjä. Markkinointikanavaksi valikoitui suoramarkkinointi, eli puhelinmyynti. Valittuihin yhdistyksiin otettiin yhteyttä ja kiinnostuneiden tahojen kanssa sovittiin tarjouspyynnön lähettämi-sestä.
Soitetuista 84 puhelusta tuloksena oli 18 yrityksen palveluista kiinnostunutta yhdistystä, ja kaksi lukijamatkoista kiinnostunutta lehteä. Varsinkin eläkeläisyhdistysten kohdalla suoramarkkinointi on tehokas mainontakanava. Lehtiin soitettujen 22 puhelun jälkeen oli pääteltävissä, etteivät lukijamatkat ole trendikkäitä tällä hetkellä.
Toimeksiantajayritykselle on opinnäytetyöstä taloudellista hyötyä. Se saa asiakasrekisterin, myynti-puheluiden käsikirjoitukset sekä malliesimerkin kuinka myyntiprosessi etenee. Lisäksi se saa mainon-takampanjan ehdotukset, jotka se voi toteuttaa halutessaan.
Työ alkoi segmentoinnilla, jolloin etsittiin toimeksiantajan toivomaan asiakasryhmään sopivia yhdis-tyksiä ja järjestöjä. Markkinointikanavaksi valikoitui suoramarkkinointi, eli puhelinmyynti. Valittuihin yhdistyksiin otettiin yhteyttä ja kiinnostuneiden tahojen kanssa sovittiin tarjouspyynnön lähettämi-sestä.
Soitetuista 84 puhelusta tuloksena oli 18 yrityksen palveluista kiinnostunutta yhdistystä, ja kaksi lukijamatkoista kiinnostunutta lehteä. Varsinkin eläkeläisyhdistysten kohdalla suoramarkkinointi on tehokas mainontakanava. Lehtiin soitettujen 22 puhelun jälkeen oli pääteltävissä, etteivät lukijamatkat ole trendikkäitä tällä hetkellä.
Toimeksiantajayritykselle on opinnäytetyöstä taloudellista hyötyä. Se saa asiakasrekisterin, myynti-puheluiden käsikirjoitukset sekä malliesimerkin kuinka myyntiprosessi etenee. Lisäksi se saa mainon-takampanjan ehdotukset, jotka se voi toteuttaa halutessaan.