Suomeen saapuvien espanjalaisten ja saksalaisten matkailijoiden kuluttajakäyttäytyminen ja kulttuuriset erityispiirteet
Niskanen, Jenna; Pihlaja, Krista (2011)
Niskanen, Jenna
Pihlaja, Krista
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105259679
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105259679
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee Suomeen saapuvien espanjalaisten ja saksalaisten matkailijoiden kuluttajakäyttäytymistä ja kulttuurisia erityispiirteitä. Tarkoituksena on saada selville, mitkä tekijät vaikuttavat espanjalaisten ja saksalaisten päätökseen matkustaa Suomeen ja Helsinkiin, mikä heitä maassa kiinnostaa ja miten he kuluttavat erilaisia matkailupalveluita paikan päällä. Tutkimuksen tavoitteena on tuottaa uutta ja hyödyllistä tietoa eri matkailualan toimijoille, jotka tarjoavat palveluita espanjalaisille tai saksalaisille matkailijoille. Opinnäytetyön toimeksiantaja on Helsingin kaupungin matkailu- ja kongressitoimisto.
Teoriaosuudessa esitellään matkailijan kuluttajakäyttäytymistä ja matkustusmotiiveja, sekä pohditaan kulttuurin merkitystä matkailijan käyttäytymisen kannalta. Lisäksi käsitellään espanjalaisiin ja saksalaisiin matkailijoihin liittyvää tilastotietoa sekä heidän kuluttajakäyttäytymistään Suomessa, ja Suomen matkailuvahvuuksia yleisesti.
Tutkimus on kvalitatiivinen ja tutkimusaineisto on koottu pääasiassa teemahaastattelujen avulla. Kohderyhmä koostuu kahdeksasta matkailualan ammattilaisesta, jotka tarjoavat palveluja espanjalaisille tai saksalaisille matkailijoille. Haastateltavista kaksi henkilöä työskentelee espanjalaisiin matkailijoihin erikoistuneissa yrityksissä ja neljä henkilöä on tekemisissä kumpaakin kansallisuutta edustavien ryhmien kanssa. Lisäksi kahdelta saksalaisiin matkailijoihin erikoistuneelta yritykseltä saatiin vastaukset kirjallisessa muodossa. Tutkimusaineisto on analysoitu teemoittelun avulla.
Tutkimustulokset osoittavat, että samasta kulttuuriympäristöstä tulevien matkailijoiden kuluttajakäyttäytymisen välillä on tiettyjä samankaltaisuuksia ja he kokevat tietyn alueen vetovoimaisuuden samalla tavoin. Täten voidaan todeta, että espanjalaisten ja saksalaisten kuluttajakäyttäytymiseen sekä matkustusmotiiveihin vaikuttavat osaltaan erilaisesta kulttuuriympäristöstä johtuvat seikat. Saksalaisia matkailijoita kiinnostaa erityisesti Suomen luonnon ainutlaatuisuus, sekä mökkeily ja kiertomatkailu. Espanjalaiset puolestaan kokevat Suomen erikoisena, jopa eksoottisena matkakohteena, ja heitä kiinnostaa erityisesti Suomen talvi ja Lappi. Tutkimuksen perusteella Helsinki ei useinkaan ole espanjalaisten tai saksalaisten matkailijoiden pääasiallinen matkakohde Suomessa.
Suhteellisen pienestä otannasta johtuen haastatteluiden tuloksia ei yksinään voi yleistää. Jo olemassa olevat tutkimukset kuitenkin tukevat haastatteluiden tuloksia. Tämän avulla tulokset antavat suuntaa tutkittaessa myös muiden Suomeen saapuvien ulkomaanryhmien kiinnostuksenkohteita ja kuluttajakäyttäytymistä.
Teoriaosuudessa esitellään matkailijan kuluttajakäyttäytymistä ja matkustusmotiiveja, sekä pohditaan kulttuurin merkitystä matkailijan käyttäytymisen kannalta. Lisäksi käsitellään espanjalaisiin ja saksalaisiin matkailijoihin liittyvää tilastotietoa sekä heidän kuluttajakäyttäytymistään Suomessa, ja Suomen matkailuvahvuuksia yleisesti.
Tutkimus on kvalitatiivinen ja tutkimusaineisto on koottu pääasiassa teemahaastattelujen avulla. Kohderyhmä koostuu kahdeksasta matkailualan ammattilaisesta, jotka tarjoavat palveluja espanjalaisille tai saksalaisille matkailijoille. Haastateltavista kaksi henkilöä työskentelee espanjalaisiin matkailijoihin erikoistuneissa yrityksissä ja neljä henkilöä on tekemisissä kumpaakin kansallisuutta edustavien ryhmien kanssa. Lisäksi kahdelta saksalaisiin matkailijoihin erikoistuneelta yritykseltä saatiin vastaukset kirjallisessa muodossa. Tutkimusaineisto on analysoitu teemoittelun avulla.
Tutkimustulokset osoittavat, että samasta kulttuuriympäristöstä tulevien matkailijoiden kuluttajakäyttäytymisen välillä on tiettyjä samankaltaisuuksia ja he kokevat tietyn alueen vetovoimaisuuden samalla tavoin. Täten voidaan todeta, että espanjalaisten ja saksalaisten kuluttajakäyttäytymiseen sekä matkustusmotiiveihin vaikuttavat osaltaan erilaisesta kulttuuriympäristöstä johtuvat seikat. Saksalaisia matkailijoita kiinnostaa erityisesti Suomen luonnon ainutlaatuisuus, sekä mökkeily ja kiertomatkailu. Espanjalaiset puolestaan kokevat Suomen erikoisena, jopa eksoottisena matkakohteena, ja heitä kiinnostaa erityisesti Suomen talvi ja Lappi. Tutkimuksen perusteella Helsinki ei useinkaan ole espanjalaisten tai saksalaisten matkailijoiden pääasiallinen matkakohde Suomessa.
Suhteellisen pienestä otannasta johtuen haastatteluiden tuloksia ei yksinään voi yleistää. Jo olemassa olevat tutkimukset kuitenkin tukevat haastatteluiden tuloksia. Tämän avulla tulokset antavat suuntaa tutkittaessa myös muiden Suomeen saapuvien ulkomaanryhmien kiinnostuksenkohteita ja kuluttajakäyttäytymistä.