Koulukiusaamisen ennaltaehkäisy ja varhainen tunnistaminen : teemaviikko peruskoulun toisen vuosiluokan oppilaille
Simola, Suvi; Saarinen, Kirsi (2011)
Simola, Suvi
Saarinen, Kirsi
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105096769
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105096769
Tiivistelmä
Saarinen, Kirsi & Simola, Suvi. Koulukiusaamisen ennaltaehkäisy ja varhainen tunnistaminen. Teemaviikko peruskoulun toisen vuosiluokan oppilaille. Diak Etelä, Helsinki, kevät 2011, 57 s., 7 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Hoitotyön koulutusohjelma, terveydenhoitajan suuntautumisvaihtoehto, terveydenhoitaja (AMK).
Koulukiusaaminen on Suomessa suuri ongelma. Kiusattujen lasten osuus on tutkimusten mukaan 5–15 % Suomen peruskouluissa. Jokaiselta peruskoulun vuosiluokalta 1.–6. löytyy lähes poikkeuksetta ainakin yksi systemaattisesti kiusattu oppilas. Halusimme puuttua tähän ongelmaan ja opinnäytetyömme tavoitteena oli antaa oppilaille keinoja toimia mahdollisessa kiusaamistilanteessa. Koulukiusaamisen varhainen tunnistaminen on tärkeää, jotta siihen pystytään puuttumaan ennen kuin kiusaamisesta tulee systemaattista.
Opinnäytetyömme on produktio. Sen tarkoituksena oli antaa oppilaille tietoa kiusaamisen eri muodoista, minkä seurauksena heillä olisi paremmat val-miudet tarttua koulukiusaamiseen varhaisessa vaiheessa. Tarkoituksenamme oli myös ennaltaehkäistä koulukiusaamisen syntymistä. Suunnittelimme ja to-teutimme koulukiusaamisen vastaisen teemaviikon Helsingin ranskalais-suomalaisen koulun toiselle vuosiluokalle.
Opinnäytetyömme perustuu tutkittuun tietoon, jonka pohjalta pidimme koulu-kiusaamisen vastaisen teemaviikon. Teemaviikon ensimmäisenä päivänä pi-dimme yhden oppitunnin mittaisen teoriaosuuden jokaiselle toisen vuosiluokan luokalle. Tämän lisäksi jaoimme oppilaille kaveripassit, joiden tehtäviä he tekivät koko teemaviikon ajan. Viikon viimeisenä päivänä pidimme koulun ala-asteikäisille oppilaille aiheeseen liittyvän aamunavauksen.
Palautetta teemaviikosta keräsimme palautelomakkeilla. Teimme oppilaille ja opettajille eri palautelomakkeet. Palautteesta kävi ilmi, että teemaviikko antoi oppilaille valmiuksia toimia mahdollisissa kiusaamistilanteissa. Oppilaat kokivat, että heidän tietoutensa kiusaamisen eri muodoista lisääntyi. Myös opettajat arvioivat, että oppilaiden valmiudet tunnistaa koulukiusaamista paranivat.
Tarkoituksenamme oli, että yhteistyökoulu voi tulevaisuudessa toteuttaa sa-mankaltaisen teemaviikon itsenäisesti. Teemaviikkoa voi tarvittaessa muokata käyttämällä produktion yksittäisiä osioita luokan tarpeen ja käytössä olevan ajan mukaan.
Asiasanat: koulukiusaaminen, ennaltaehkäisy, tunnistaminen, varhainen puuttuminen, teemaviikot, kouluterveydenhuolto
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Hoitotyön koulutusohjelma, terveydenhoitajan suuntautumisvaihtoehto, terveydenhoitaja (AMK).
Koulukiusaaminen on Suomessa suuri ongelma. Kiusattujen lasten osuus on tutkimusten mukaan 5–15 % Suomen peruskouluissa. Jokaiselta peruskoulun vuosiluokalta 1.–6. löytyy lähes poikkeuksetta ainakin yksi systemaattisesti kiusattu oppilas. Halusimme puuttua tähän ongelmaan ja opinnäytetyömme tavoitteena oli antaa oppilaille keinoja toimia mahdollisessa kiusaamistilanteessa. Koulukiusaamisen varhainen tunnistaminen on tärkeää, jotta siihen pystytään puuttumaan ennen kuin kiusaamisesta tulee systemaattista.
Opinnäytetyömme on produktio. Sen tarkoituksena oli antaa oppilaille tietoa kiusaamisen eri muodoista, minkä seurauksena heillä olisi paremmat val-miudet tarttua koulukiusaamiseen varhaisessa vaiheessa. Tarkoituksenamme oli myös ennaltaehkäistä koulukiusaamisen syntymistä. Suunnittelimme ja to-teutimme koulukiusaamisen vastaisen teemaviikon Helsingin ranskalais-suomalaisen koulun toiselle vuosiluokalle.
Opinnäytetyömme perustuu tutkittuun tietoon, jonka pohjalta pidimme koulu-kiusaamisen vastaisen teemaviikon. Teemaviikon ensimmäisenä päivänä pi-dimme yhden oppitunnin mittaisen teoriaosuuden jokaiselle toisen vuosiluokan luokalle. Tämän lisäksi jaoimme oppilaille kaveripassit, joiden tehtäviä he tekivät koko teemaviikon ajan. Viikon viimeisenä päivänä pidimme koulun ala-asteikäisille oppilaille aiheeseen liittyvän aamunavauksen.
Palautetta teemaviikosta keräsimme palautelomakkeilla. Teimme oppilaille ja opettajille eri palautelomakkeet. Palautteesta kävi ilmi, että teemaviikko antoi oppilaille valmiuksia toimia mahdollisissa kiusaamistilanteissa. Oppilaat kokivat, että heidän tietoutensa kiusaamisen eri muodoista lisääntyi. Myös opettajat arvioivat, että oppilaiden valmiudet tunnistaa koulukiusaamista paranivat.
Tarkoituksenamme oli, että yhteistyökoulu voi tulevaisuudessa toteuttaa sa-mankaltaisen teemaviikon itsenäisesti. Teemaviikkoa voi tarvittaessa muokata käyttämällä produktion yksittäisiä osioita luokan tarpeen ja käytössä olevan ajan mukaan.
Asiasanat: koulukiusaaminen, ennaltaehkäisy, tunnistaminen, varhainen puuttuminen, teemaviikot, kouluterveydenhuolto