Markkinatutkimus Iso-Britannian urheilumarkkinoista interaktiivisen yleisöpelituotteen näkökulmasta
Marin, Antti (2011)
Marin, Antti
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105198664
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105198664
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja on Uplause Ltd. Työssä perehdytään markkinatutkimuksen teorian kautta Iso-Britannian urheilukulttuuriin ja sen markkinoihin. Tarkoituksena on selvittää Iso-Britannian urheilumarkkinoiden potentiaali Uplausen yleisöpelituotetta varten. Tutkimuksessa arvioidaan ja tutkitaan potentiaalisimpia urheilulajeja ja tapahtumia ja keskitytään näiden lajien suosituimpiin sarjoihin, organisaatioihin ja yhteistyökumppaneihin ja niiden taloudellisiin tilanteisiin. Työssä ei keskitytä maan markkinoille penetroitumiseen tai etabloitumiseen vaan markkinoiden potentiaalin selvittämiseen. Tarkoitus ei ole myöskään markkinoinnin suunnittelu vaan selvitys siitä, ovatko Iso-Britannian markkinat mahdollinen uusi markkina-alue tuotteen kansainvälistymistä ajatellen.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään kansainvälistä markkinointia, markkinatutkimusta, kirjoituspöytätutkimusta sekä kansainvälisen markkinatiedon merkitystä kansainvälistä markkinatutkimusta tehtäessä.
Tutkimusmenetelmänä oli kirjoituspöytätutkimus. Työtapa havaittiin tehokkaimmaksi menetelmäksi tässä tapauksessa, koska aihealue oli erittäin laaja. Menetelmä osoittautui tulokselliseksi. Se tuotti paljon eksaktia tietoa kohdemarkkinoista.
Tutkimustulosten avulla saatiin kattava kuva Iso-Britannian urheilukulttuurista ja sen tunnetuimmista lajeista ja tapahtumista. Tutkimus tuotti selkeän kuvan maan urheilumarkkinoista ja potentiaalisimmista urheilulajeista Uplausen yleisöpeliä varten. Parhaimmaksi lajiksi nousi jalkapallo. Työssä perehdyttiin myös lajien organisaatioihin ja niiden yhteistyökumppaneihin, jotta saatiin yleinen kuva toimialan toimintatavoista ja taloudellisesta tilanteesta.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään kansainvälistä markkinointia, markkinatutkimusta, kirjoituspöytätutkimusta sekä kansainvälisen markkinatiedon merkitystä kansainvälistä markkinatutkimusta tehtäessä.
Tutkimusmenetelmänä oli kirjoituspöytätutkimus. Työtapa havaittiin tehokkaimmaksi menetelmäksi tässä tapauksessa, koska aihealue oli erittäin laaja. Menetelmä osoittautui tulokselliseksi. Se tuotti paljon eksaktia tietoa kohdemarkkinoista.
Tutkimustulosten avulla saatiin kattava kuva Iso-Britannian urheilukulttuurista ja sen tunnetuimmista lajeista ja tapahtumista. Tutkimus tuotti selkeän kuvan maan urheilumarkkinoista ja potentiaalisimmista urheilulajeista Uplausen yleisöpeliä varten. Parhaimmaksi lajiksi nousi jalkapallo. Työssä perehdyttiin myös lajien organisaatioihin ja niiden yhteistyökumppaneihin, jotta saatiin yleinen kuva toimialan toimintatavoista ja taloudellisesta tilanteesta.