Markkinointikampanjasuunnitelma – Case Actum Autovuokraus Oy
Kuha, Jussi (2011)
Kuha, Jussi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105056156
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105056156
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on luoda Actum Autovuokraus Oy:lle markkinointikampanjasuunnitelma alkukesäksi 2011. Kampanja koskee yrityksen henkilöautovuokrausliiketoimintaa.
Autovuokraamoalalla on pääkaupunkiseudulla valtavan kova kilpailutilanne, jossa suuret toimijat hallitsevat suurta osaa toimialasta. Pienen yrityksen tulee pyrkiä erottumaan massasta matalien hintojen, hyvän palvelun ja luotettavan imagon avulla. Kampanjan tarkoituksena on myynnin ja asiakasmäärän kasvun lisäksi toimia lähtölaukauksena pitempiaikaiselle systemaattiselle markkinoinnille, johon liittyy olennaisena tunnettavan brändin luominen.
Opinnäytetyössä käytettiin sekä kvalitatiivista että kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Kvalitatiivisessa tutkimuksessa aineisto kerättiin yrityksen toimitusjohtajan syvähaastattelusta. Kvantitatiivista tutkimusta käytettiin kvalitatiivisen tutkimuksen lisänä selvittämään asiakasnäkökulmaa ja asiakkaiden mielipiteitä autovuokrauksesta. Kyselytutkimukseen vastaukset saatiin 46 henkilöltä, jotka kaikki olivat Actum Autovuokraus Oy:n asiakkaita tai potentiaalisia asiakkaita.
Tutkimuksissa saatujen tulosten perusteella markkinointikampanjasuunnitelmassa Internet nousi tärkeimmäksi markkinointikanavaksi. Sekä kvalitatiivinen että kvantitatiivinen tutkimus paljasti, että valtaosa asiakkaista ja potentiaalista uusista asiakkaista käyttää Internetiä apunaan vuokraamoiden vertailussa ja tiedon haussa.
Käytettävissä olleiden resurssien mukaisesti luotiin markkinointikampanja, jossa yhdistyi perinteinen lehtimainonta sekä uudenaikaisempi Internet-hakukone ja bannerimainonta. Vuokrauksen hinnasta annettavat alennukset toimivat suurimpana asiakkaiden houkuttimena. Uusien asiakkaiden lisäksi kampanjassa myös vanhoja asiakkaita haluttiin muistaa lisäalennuksella. Tärkeät sidosryhmät saavat oman kiitoksensa asiakastilaisuudessa kampanjaviikon jälkeen.
Markkinointikampanjan onnistuminen lopulta kuitenkin mitataan vasta kesällä, jolloin voidaan sanoa, oliko tehdyt ratkaisut oikeita vai virhearvioita.
Autovuokraamoalalla on pääkaupunkiseudulla valtavan kova kilpailutilanne, jossa suuret toimijat hallitsevat suurta osaa toimialasta. Pienen yrityksen tulee pyrkiä erottumaan massasta matalien hintojen, hyvän palvelun ja luotettavan imagon avulla. Kampanjan tarkoituksena on myynnin ja asiakasmäärän kasvun lisäksi toimia lähtölaukauksena pitempiaikaiselle systemaattiselle markkinoinnille, johon liittyy olennaisena tunnettavan brändin luominen.
Opinnäytetyössä käytettiin sekä kvalitatiivista että kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Kvalitatiivisessa tutkimuksessa aineisto kerättiin yrityksen toimitusjohtajan syvähaastattelusta. Kvantitatiivista tutkimusta käytettiin kvalitatiivisen tutkimuksen lisänä selvittämään asiakasnäkökulmaa ja asiakkaiden mielipiteitä autovuokrauksesta. Kyselytutkimukseen vastaukset saatiin 46 henkilöltä, jotka kaikki olivat Actum Autovuokraus Oy:n asiakkaita tai potentiaalisia asiakkaita.
Tutkimuksissa saatujen tulosten perusteella markkinointikampanjasuunnitelmassa Internet nousi tärkeimmäksi markkinointikanavaksi. Sekä kvalitatiivinen että kvantitatiivinen tutkimus paljasti, että valtaosa asiakkaista ja potentiaalista uusista asiakkaista käyttää Internetiä apunaan vuokraamoiden vertailussa ja tiedon haussa.
Käytettävissä olleiden resurssien mukaisesti luotiin markkinointikampanja, jossa yhdistyi perinteinen lehtimainonta sekä uudenaikaisempi Internet-hakukone ja bannerimainonta. Vuokrauksen hinnasta annettavat alennukset toimivat suurimpana asiakkaiden houkuttimena. Uusien asiakkaiden lisäksi kampanjassa myös vanhoja asiakkaita haluttiin muistaa lisäalennuksella. Tärkeät sidosryhmät saavat oman kiitoksensa asiakastilaisuudessa kampanjaviikon jälkeen.
Markkinointikampanjan onnistuminen lopulta kuitenkin mitataan vasta kesällä, jolloin voidaan sanoa, oliko tehdyt ratkaisut oikeita vai virhearvioita.