Lapsen kuuleminen huostaanotossa ja sijaishuoltoon sijoittamisessa : Tutkimus vuosina 2008-2010 vireille tulleista hakemuksista huostaanottoon ja sijaishuoltoon sijoittamisessa Oulun hallinto-oikeudessa
Kanniala, Marika (2010)
Kanniala, Marika
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105137700
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105137700
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkastellaan lapsen kuulemista huostaanotossa ja sijaishuoltoon sijoittamisessa. Työ on tutkimus vuosina 2008–2010 vireille tulleista hakemuksista huostaanottoon ja sijaishuoltoon sijoittamisessa Oulun hallinto-oikeudessa. Opinnäytetyön aihe syntyi ammattiharjoittelujakson aikana Oulun hallinto-oikeudessa, joka on opinnäytetyön toimeksiantaja. Opinnäytetyössä perehdytään lastensuojelusäännöksiin huostaanotossa ja sijaishuoltoon sijoittamisessa. Työn tarkoituksena on tutkia lastensuojelulain kautta lapsen kuulemista huostaanottoprosessissa. Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää miten kuuleminen suoritetaan huostaanotossa ja sijaishuoltoon sijoittamisessa Oulun hallinto-oikeudessa. Samalla on kartoitettu ongelmakohtia lapsen kuulemiseen liittyen ja selvitetty mitä tekijöitä tulee ottaa huomioon kuulemista toteutettaessa. Lisäksi tarkoituksena on perehtyä ja tutkia aiheeseen liittyviä oikeustapauksia ja pohtia tapauksia teorian perusteella nousseisiin kysymyksiin.
Opinnäytetyössä tietoperustana on käytetty ensisijaisesti voimassa olevaa lakia. Lähdehierarkian mukaisesti keskeisiä lähteitä ovat lain esityöt, lainkäyttöratkaisut, oikeuskirjallisuus ja asiantuntijakirjoitukset. Lainkäytön havainnollistamiseksi on työssä esitelty Oulun hallinto-oikeuden ratkaisuja. Käytännön näkökulmaa on työhön tuotu haastattelemalla kahta Oulun hallinto-oikeuden asiantuntijaa.
Tutkimusmenetelminä opinnäytetyössä on käytetty lainopillisen menetelmän rinnalla kvalitatiivista menetelmää, joka tulee esille teemahaastattelun kautta, sekä kvantitatiivista menetelmää tilastollisen tutkimuksen myötä. Tutkimusaineistona ovat asianhallintajärjestelmästä saadut Oulu hallinto-oikeuden ratkaisut huostaanotossa ja sijaishuoltoon sijoittamisessa. Lapsen kuulemista koskevia ratkaisuja käsitellään rajattuna uuden lastensuojelulain (417/2007) voimaan tulosta vuodesta 2008 vuoteen 2010. Haku on tehty asiaryhmähaulla huostaanotto ja sijaishuoltoon sijoittaminen. Viittauksissa on käytetty päätösnumeroita.
Lastensuojeluasiassa 12 vuotta täyttäneellä lapsella on oikeus käyttää huoltajan tai muun laillisen edustajan ohella erikseen puhevaltaansa itseään koskevassa lastensuojeluasiassa. Kuulemisen tarkoituksena on mielipiteen selvittämisen lisäksi lapselle asianosaisena kuuluvan oikeuden toteuttaminen.
Opinnäytetyössä tietoperustana on käytetty ensisijaisesti voimassa olevaa lakia. Lähdehierarkian mukaisesti keskeisiä lähteitä ovat lain esityöt, lainkäyttöratkaisut, oikeuskirjallisuus ja asiantuntijakirjoitukset. Lainkäytön havainnollistamiseksi on työssä esitelty Oulun hallinto-oikeuden ratkaisuja. Käytännön näkökulmaa on työhön tuotu haastattelemalla kahta Oulun hallinto-oikeuden asiantuntijaa.
Tutkimusmenetelminä opinnäytetyössä on käytetty lainopillisen menetelmän rinnalla kvalitatiivista menetelmää, joka tulee esille teemahaastattelun kautta, sekä kvantitatiivista menetelmää tilastollisen tutkimuksen myötä. Tutkimusaineistona ovat asianhallintajärjestelmästä saadut Oulu hallinto-oikeuden ratkaisut huostaanotossa ja sijaishuoltoon sijoittamisessa. Lapsen kuulemista koskevia ratkaisuja käsitellään rajattuna uuden lastensuojelulain (417/2007) voimaan tulosta vuodesta 2008 vuoteen 2010. Haku on tehty asiaryhmähaulla huostaanotto ja sijaishuoltoon sijoittaminen. Viittauksissa on käytetty päätösnumeroita.
Lastensuojeluasiassa 12 vuotta täyttäneellä lapsella on oikeus käyttää huoltajan tai muun laillisen edustajan ohella erikseen puhevaltaansa itseään koskevassa lastensuojeluasiassa. Kuulemisen tarkoituksena on mielipiteen selvittämisen lisäksi lapselle asianosaisena kuuluvan oikeuden toteuttaminen.