”Älhää pelästyhö, tohtori, minulla on vain niin hamala hammassärhy” : Suun terveys suomenkielisessä lasten kuvakirjallisuudessa
Huiskonen, Anniina (2011)
Huiskonen, Anniina
Savonia-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105127646
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105127646
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen lähtökohtana oli suun terveyden kuvaaminen suomenkielisessä lasten kuvakirjallisuudessa. Lasten kuvakirjallisuus kuuluu lastenkirjallisuuteen ja kuvakirja on määritelty kaunokirjalliseksi teokseksi, jossa kuva ja teksti muodostavat kertomuskokonaisuuden. Lastenkirjallisuudella on suuri merkitys lapsen kehitykselle ja oppimiselle. Lisäksi sitä voidaan hyödyntää myös terveyden edistämisessä. Suun terveyden katsotaan olevan osa yleisterveyttä ja vanhemmilla olevan keskeinen rooli lapsen terveyden edistämisessä ja myönteisten terveystottumusten oppimisessa. Perhetekijöiden suuri ennustearvo lapsen suun terveydelle on todettu myös tutkimuksissa.
Tutkimuksen tutkimusaineistoon kuului 17 suun terveyttä käsittelevää lasten kuvakirjaa. Aineiston analysointimenetelmänä käytettiin sisällönanalyysiä. Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata suun terveyttä, siihen liittyviä tekijöitä ja suun terveydenhoitoa suomenkielisessä lasten kuvakirjallisuudessa. Tutkimuksen tavoitteena oli lisätä ymmärrystä lasten kuvakirjallisuudessa esille tuodusta suun terveydestä ja suun terveyden hoidosta ja selvittää, kuinka lasten kirjallisuuden tarjoama informaatio on voinut vaikuttaa perheiden terveyden edistämiseen ja mielikuviin suun terveydestä.
Tutkimustulosten mukaan suun terveys kuvattiin lasten kuvakirjallisuudessa kuudesta eri näkökulmasta: ongelmalähtöisestä, esteettisestä, toiminnallisesta, sosiaalisen elämän, fyysisestä ja psyykkisestä näkökulmasta. Suun terveyteen liittyviä tekijöitä olivat suuhygieniatottumukset, ravinto ja kariesolento. Suun terveydenhoitoa kuvattiin suun terveyden omahoidon, hoitomenetelmien ja suun terveyden edistämisen ulottuvuudesta. Lasten kuvakirjallisuus antoi suun terveydestä, siihen liittyvistä tekijöistä ja sen hoidosta myös sellaista informaatiota, jota ei voida pitää terveyttä edistävänä. Lisäksi terveyttä pyrittiin edistämään pelottelun avulla. Päätelmänä voidaan todeta, että lasten kuvakirjallisuus tarjosi virheellistä tietoa suun terveydestä ja suun terveyteen vaikuttavista tekijöistä. Virheellinen informaatio voi vaikuttaa väärällä tavalla lapsen ja perheiden terveyden edistämiseen ja mielikuviin suun terveydestä. Lisäksi lasten kuvakirjoissa kuvattu pelottelu voi kasvattaa suun terveydenhoitopelkoa. Ilmiöön on syytä kiinnittää huomiota perheiden terveyden edistämistoiminnassa mutta myös yhteiskunnallisesti.
Tutkimuksen tutkimusaineistoon kuului 17 suun terveyttä käsittelevää lasten kuvakirjaa. Aineiston analysointimenetelmänä käytettiin sisällönanalyysiä. Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata suun terveyttä, siihen liittyviä tekijöitä ja suun terveydenhoitoa suomenkielisessä lasten kuvakirjallisuudessa. Tutkimuksen tavoitteena oli lisätä ymmärrystä lasten kuvakirjallisuudessa esille tuodusta suun terveydestä ja suun terveyden hoidosta ja selvittää, kuinka lasten kirjallisuuden tarjoama informaatio on voinut vaikuttaa perheiden terveyden edistämiseen ja mielikuviin suun terveydestä.
Tutkimustulosten mukaan suun terveys kuvattiin lasten kuvakirjallisuudessa kuudesta eri näkökulmasta: ongelmalähtöisestä, esteettisestä, toiminnallisesta, sosiaalisen elämän, fyysisestä ja psyykkisestä näkökulmasta. Suun terveyteen liittyviä tekijöitä olivat suuhygieniatottumukset, ravinto ja kariesolento. Suun terveydenhoitoa kuvattiin suun terveyden omahoidon, hoitomenetelmien ja suun terveyden edistämisen ulottuvuudesta. Lasten kuvakirjallisuus antoi suun terveydestä, siihen liittyvistä tekijöistä ja sen hoidosta myös sellaista informaatiota, jota ei voida pitää terveyttä edistävänä. Lisäksi terveyttä pyrittiin edistämään pelottelun avulla. Päätelmänä voidaan todeta, että lasten kuvakirjallisuus tarjosi virheellistä tietoa suun terveydestä ja suun terveyteen vaikuttavista tekijöistä. Virheellinen informaatio voi vaikuttaa väärällä tavalla lapsen ja perheiden terveyden edistämiseen ja mielikuviin suun terveydestä. Lisäksi lasten kuvakirjoissa kuvattu pelottelu voi kasvattaa suun terveydenhoitopelkoa. Ilmiöön on syytä kiinnittää huomiota perheiden terveyden edistämistoiminnassa mutta myös yhteiskunnallisesti.