Planering av marknadsföringstillställning : Minimässa
Turunen, Jonna (2011)
Turunen, Jonna
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105107031
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105107031
Tiivistelmä
Det erbjuds en hel del olika turismtjänster åt personer som besöker vårt land. För att kunna urskilja sig från massan måste man ha en klar plan över hur man skall gå tillväga för att marknadsföra och sälja sina tjänster. Bakgrunden till examensarbetet är mitt deltagande i ett projekt vars mål var att utveckla och marknadsföra nya turismprodukter i Östra Nyland. Examensarbetet är en del av detta projekt och handlar om att marknadsföra de nya turismprodukterna. Syftet med detta examensarbete är att planera en marknadsföringstillställning där de nya produkterna presenteras åt kongressbyråerna. Teoridelen består av en genomgång av evenemang i form av evenemangets olika skeden samt planering av evenemang. Arbetet är ett praktikfall och handlar om att planera en marknadsföringstillställning, som förverkligas inom december månad 2010. Målgruppen för tillställningen är kongressbyråer belägna i Helsingfors, eftersom dessa kommer att fungera som mellanhänder i försäljningen. Första steget är att utarbeta den bakomliggande idén. Efter detta bör konceptet, serveringen samt platsen planeras. Samtidigt bör det göras en uppföljning av kostnaderna. Förutom planering av själva tillställningen handlar examensarbetet om att planera och framställa marknadsföringsmaterialet samt annat tillhörande material. Avsikten är att planera tillställningen så att ansvarspersonerna för projektet har en möjlighet att genomföra den. Materialet bör även finnas tillhanda både på själva tillställningen och i framtiden. Åtgärderna för att upprätthålla kontakten med kongressbyråerna samt för att marknadsföra de nya turismprodukterna efter tillställningen planeras också. It offered a lot of various tourism services to people who visit our country. In order to distinguish one’s product from the masses, one must have a clear plan of how to go about promoting and selling one’s services. The background to the thesis is my participation in a project, which goal was to develop and market new tourism products in Eastern Uusimaa. The thesis is a part of this project and is about marketing the new tourism products. The purpose of this thesis is to plan a promotional event where the new products are presented to congress offices. The theory part consists of an examination of events in the form of the event's various stages and planning events. The work is a case study and is about to plan a promotional event, which is realized in December 2010. The target audience for the event is congress offices located in Helsinki, since these will act as intermediaries in the sale. The first step is to develop the basic idea. After this the concept, the catering and the location is planned. At the same time the costs should be followed up. In addition to planning the actual event, the thesis consists of planning and producing marketing materials and other to the event related materials. The intention is to plan the event in a way that people responsible for the project have an opportunity to implement it. The material should also be provided both on the actual event and in the future. Actions to maintain contact with the congress offices and to promote the new tourism products after the event are also planned.