Viestintästrategia ja viestintäsuunnitelma Radikaali Medialle
Huttunen, Salla-Elina (2011)
Huttunen, Salla-Elina
Turun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105107036
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105107036
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella ja laatia Radikaali Media-yritykselle viestintästrategia ja viestintäsuunnitelma. Niiden tavoitteena oli auttaa yritystä määrittelemään viestinnälleen perussäännöt, joita yrityksen tulisi noudattaa kaikessa viestimisessään. Tämä oli tarkoitettu helpottamaan Radikaali Median viestintää asiakkaiden ja muiden sidosryhmien kanssa sekä auttaa yritystä antamaan toivottu mielikuva yrityksestään sidosryhmien tietoisuuteen.
Työssä lähdettiin liikkeelle siitä, että kartoitettiin yrittäjän kanssa yrityksen nykyiset arvot, viestinnän tila ja tavoitteet. Yrittäjällä ei ole kokemusta suunnitellusta viestinnästä, joten viestintäsuunnitelman oli tarkoitus auttaa yrittäjää hahmottamaan miksi, miten, mitä ja millä tavoin tulisi viestiä.
Seuraavaksi kartoitettiin viestinnän nykytilannetta toteuttamalla sähköisessä muodossa asiakas- kysely, jossa selvitettiin asiakkaiden mielikuva kohdeyrityksestä ja tyytyväisyys nykyiseen viestintään. Kyselyistä saatujen tuloksien perusteella voitiin todeta Radikaali Median asiakasviestinnän olevan heikkoa, sillä asiakkailla ei ollut selkeää käsitystä yrityksestä ja sen toiminnasta. Asiakkaat olivat tyytyväisiä saamaansa palveluun, mutta kaipasivat silti lisää tiedottamista ja uutisia ajankohtaisista asioista.
Kyselystä saatujen tuloksien,Radikaali Median omien tavoitteiden ja teoreettisen tiedon pohjalta suunniteltiin yritykselle viestintästrategia ja tähän pohjautuva viestintäsuunnitelma. Yritys toivoi viestinnän painottuvan erityisesti verkon puolelle, ja tämä otettiin huomioon työn laadinnassa.
Viestintästrategiassa määritettyjä asioita noudatetaan tulevaisuudessa kaiken viestinnän pohjana niin kauan, kunnes uusi strategia tehdään. Viestintäsuunnitelmassa otettiin huomioon mahdollisimman paljon verkkoviestinnälle tyypillisiä piirteitä, kuten viestintäkanavat.
Työssä lähdettiin liikkeelle siitä, että kartoitettiin yrittäjän kanssa yrityksen nykyiset arvot, viestinnän tila ja tavoitteet. Yrittäjällä ei ole kokemusta suunnitellusta viestinnästä, joten viestintäsuunnitelman oli tarkoitus auttaa yrittäjää hahmottamaan miksi, miten, mitä ja millä tavoin tulisi viestiä.
Seuraavaksi kartoitettiin viestinnän nykytilannetta toteuttamalla sähköisessä muodossa asiakas- kysely, jossa selvitettiin asiakkaiden mielikuva kohdeyrityksestä ja tyytyväisyys nykyiseen viestintään. Kyselyistä saatujen tuloksien perusteella voitiin todeta Radikaali Median asiakasviestinnän olevan heikkoa, sillä asiakkailla ei ollut selkeää käsitystä yrityksestä ja sen toiminnasta. Asiakkaat olivat tyytyväisiä saamaansa palveluun, mutta kaipasivat silti lisää tiedottamista ja uutisia ajankohtaisista asioista.
Kyselystä saatujen tuloksien,Radikaali Median omien tavoitteiden ja teoreettisen tiedon pohjalta suunniteltiin yritykselle viestintästrategia ja tähän pohjautuva viestintäsuunnitelma. Yritys toivoi viestinnän painottuvan erityisesti verkon puolelle, ja tämä otettiin huomioon työn laadinnassa.
Viestintästrategiassa määritettyjä asioita noudatetaan tulevaisuudessa kaiken viestinnän pohjana niin kauan, kunnes uusi strategia tehdään. Viestintäsuunnitelmassa otettiin huomioon mahdollisimman paljon verkkoviestinnälle tyypillisiä piirteitä, kuten viestintäkanavat.