JM-luokan kilpa-auton moottorin
Hyttinen, Teijo (2011)
Hyttinen, Teijo
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104264804
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104264804
Tiivistelmä
Päättötyön aiheena oli virittää moottori rakentamaani JM-luokan kilpa-autoon. Moottorin rakentamisen lähtökohtana oli Mazda 323 f 1.8 Gti:n vakiomoottori. Moottorin virittämisen tarkoituksena oli saada tehoa lisää noin 15-20 %, jolloin autosta saataisiin kilpailukykyinen normaaleihin kilpailuihin. Moottorin virittäminen oli tarkoitus tehdä vallitsevia lajin sääntöjä noudattaen ja mahdollisimman edullisin kustannuksin.
Opinnäytetyöni tarkoitus oli tutkia moottorin viritysmahdollisuuksia mahdollisimman edullisesti. Tarkoituksena oli perehtyä moottorin osien yhteistoimintaan ja mitoittaa moottorin osia virityskäyttöön laskentaa apuna käyttäen. Moottorin säätö tapahtui inertiaan perustuvassa dynamometrissa, jossa moottoriteho määritettiin pyöriltä.
Projekti onnistui suunnittelun mukaan ja haluttu teho saavutettiin dynamometrissä säätämällä. Työn aikana opettelin moottorin osien mitoituksen virityskäyttöön. Moottorin eri komponentit ovat riippuvaisia toisistaan. Kokonaisuuden hahmottaminen saattaa olla vaikeaa. Aluksi kannattaa asettaa tavoite tehon ja moottorin ominaisuuksien suhteen ja sen jälkeen suunnitella, millä muutoksilla haluttuihin omi-naisuuksiin päästäisiin.
Kokonaisuudessaan työ oli opettava kokemus. Moottoreita olen aikaisemmin rakentanut., mutta komponenttien valinnasta on päättänyt ”huhupuheet”. Kokemusten perusteella on helppo valita tietynlaiset nokka-akselit ja muut virityskohteet tiettyyn moottoriin, mutta Mazdan kohdalla valmiita komponentteja ei ollut edullisesti saatavilla, joten suurin työ oli tehtävä itse.
Opinnäytetyöni tarkoitus oli tutkia moottorin viritysmahdollisuuksia mahdollisimman edullisesti. Tarkoituksena oli perehtyä moottorin osien yhteistoimintaan ja mitoittaa moottorin osia virityskäyttöön laskentaa apuna käyttäen. Moottorin säätö tapahtui inertiaan perustuvassa dynamometrissa, jossa moottoriteho määritettiin pyöriltä.
Projekti onnistui suunnittelun mukaan ja haluttu teho saavutettiin dynamometrissä säätämällä. Työn aikana opettelin moottorin osien mitoituksen virityskäyttöön. Moottorin eri komponentit ovat riippuvaisia toisistaan. Kokonaisuuden hahmottaminen saattaa olla vaikeaa. Aluksi kannattaa asettaa tavoite tehon ja moottorin ominaisuuksien suhteen ja sen jälkeen suunnitella, millä muutoksilla haluttuihin omi-naisuuksiin päästäisiin.
Kokonaisuudessaan työ oli opettava kokemus. Moottoreita olen aikaisemmin rakentanut., mutta komponenttien valinnasta on päättänyt ”huhupuheet”. Kokemusten perusteella on helppo valita tietynlaiset nokka-akselit ja muut virityskohteet tiettyyn moottoriin, mutta Mazdan kohdalla valmiita komponentteja ei ollut edullisesti saatavilla, joten suurin työ oli tehtävä itse.