Case Wal-Mart: Kestävä kehitys maailman suurimmassa yrityksessä
Veijalainen, Aino (2011)
Veijalainen, Aino
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104264825
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104264825
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tutkitaan, miten maailman suurin yritys Wal-Mart toteuttaa kestävää kehitystä ja sitä, miten yritys on kasvanut nykyisiin mittoihinsa.Opinnäytetyö on toteutettu niin sanottuna pöytälaatikkotutkielmana.
Wal-Mart on markkinavoima itsessään, ja sen toiminta vaikuttaa ympäri maapalloa monin eri tavoin. Yhtiö on Yhdysvaltojen ja Meksikon suurinyksityinen työnantaja ja yksi suurimmista Kanadassa. Lisäksi yhtiöntavaravirrat ovat valtavat, mikä vaikuttaa alihankkijoiden elämään muun
muassa Kiinassa ja Chilessä. Wal-Mart on onnistunut painamaan
kuluttajahintoja alemmas, mikä vaikuttaa suoraan kuluttajan lompakkoon.
Wal-Martin toiminta on nostattanut runsaasti vastalauseita, joita käsittelen työssäni. Yrityksen toiminta on maailmanlaajuista ja yritys on markkinavoima itsessään. Sillä on valta päättää esimerkiksi siitä, millaisia pakkauksia
alihankkijat valmistuttavat.
Informaatioteknologiaa Wal-Mart hyödyntää tehokkaasti. Sillä on ollut oma satelliittiverkosto 1980–luvun lopulta lähtien ja yhtiön tietopankki on maailman toiseksi suurin Pentagonin jälkeen. Yhtiö hyödyntää tietojaan muun muassa tavarankuljetuksia suunnitellessaan.
Wal-Martin yrityskulttuuri on hyvin erilainen yhtiön itsensä silmissä kuin arvostelijoiden kritiikissä. Yhtiön arvot pohjaavat Amerikka–myyttiin, johon liittyvät muun muassa sellaiset asiat kuin isänmaallisuus, ahkera työnteko ja
kristillisyys.
Wal-Mart on markkinavoima itsessään, ja sen toiminta vaikuttaa ympäri maapalloa monin eri tavoin. Yhtiö on Yhdysvaltojen ja Meksikon suurinyksityinen työnantaja ja yksi suurimmista Kanadassa. Lisäksi yhtiöntavaravirrat ovat valtavat, mikä vaikuttaa alihankkijoiden elämään muun
muassa Kiinassa ja Chilessä. Wal-Mart on onnistunut painamaan
kuluttajahintoja alemmas, mikä vaikuttaa suoraan kuluttajan lompakkoon.
Wal-Martin toiminta on nostattanut runsaasti vastalauseita, joita käsittelen työssäni. Yrityksen toiminta on maailmanlaajuista ja yritys on markkinavoima itsessään. Sillä on valta päättää esimerkiksi siitä, millaisia pakkauksia
alihankkijat valmistuttavat.
Informaatioteknologiaa Wal-Mart hyödyntää tehokkaasti. Sillä on ollut oma satelliittiverkosto 1980–luvun lopulta lähtien ja yhtiön tietopankki on maailman toiseksi suurin Pentagonin jälkeen. Yhtiö hyödyntää tietojaan muun muassa tavarankuljetuksia suunnitellessaan.
Wal-Martin yrityskulttuuri on hyvin erilainen yhtiön itsensä silmissä kuin arvostelijoiden kritiikissä. Yhtiön arvot pohjaavat Amerikka–myyttiin, johon liittyvät muun muassa sellaiset asiat kuin isänmaallisuus, ahkera työnteko ja
kristillisyys.