Employee satisfaction, Case: Bring Express Suomi Oy
Tischler, Linéa (2019)
Tischler, Linéa
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019122927933
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019122927933
Tiivistelmä
Bring Express Suomi Oy:ssä on tehty monia asioita, jotta saataisiin parempi
henkilöstötyytyväisyys kuin vuonna 2016. Tuloksia on jo saatu, kun vuoden
2018 henkilöstökyselyt antoivat parempia tuloksia. Yrityksessä on kuitenkin
nähty, että henkilöstötyytyväisyyden eteen pitää tehdä koko ajan töitä.
Vuosittainen kysely ei riitä sillä tilanteet voivat muuttua nopeastikin.
Työelämä on murroksessa ja tähän vaikuttaa digitalisoituminen, työtehtävissä
tapahtuvat muutokset, henkilöstön saatavuus, ikääntyminen, arvojen
muuttuminen, asiakkaiden odotukset sekä muut asiat. Ja näihin muutoksiin
ja odotuksiin myös Bringin tulisi osata reagoida. Ja näin ollen myös tarjota
puitteet, että osaava henkilöstö on motivoitunut sekä sitoutunut työskentelemään
yrityksessä sekä tämän tueksi rakentaa luottavaisen sekä
avoimen työkulttuurin. Yrityksen pitää huomioida nämä asiat, jotta se voi
varmistaa myös uusien työntekijöiden onnistuneen rekrytoinnin, koska
hyvä työnantaja kuva on se millä vaikutetaan työntekijöiden saatavuuteen.
Tutkimuksessa käytettiin henkilöstökyselyjä vuosilta 2016-2019, tehtiin lisäkysely
lomakkeella sekä haastateltiin HR:ää ja esimiehiä. Osana tutkimusta
oli myös tarkoitus luoda tarvittavaa tietoa, ohjeita, dokumentteja ja
työkaluja esimiehille, joilla on tärkeä rooli henkilöstötyytyväisyydessä, motivoinnissa,
sitouttamisessa sekä avoimen ja luottavaisen työkulttuurin
luomisessa. Tutkimuksen perusteella monet tarvittavista lomakkeista, ohjeista
ja työkaluista olivat olemassa mutta niistä ei oltu viestitty tarpeeksi
eikä riittävän laajasti koko henkilöstölle. Kaikki asiat jotka ovat heikentäneet
tuloksia, motivaatiota tai sitoutuneisuutta voidaan yhdistää vaillinaiseen
viestintään, niin johdon kuin esimiesten osalta. Viestinnän parantamisella
saadaan moni ylläolevista asioista korjattua. Many things and projects have been done at Bring Express Suomi Oy to
achieve better employee satisfaction than in 2016. Results have already
been obtained when the 2018 personnel surveys yielded better results.
However, the company has seen that employee satisfaction is something
that has to be worked on all the time. An annual survey is not enough as
situations can change rapidly.
Working life is in flux and is affected by digitalization, job changes, staff
availability, aging, change in values, customer expectations and more. And
Bring should be able to respond to these changes and expectations. And
so also provide a framework for motivated and committed staff to work
for the company and build a trusting and open work culture to sup-port it.
The company must take these issues into account in order to ensure that
new employees are also successfully recruited, because a good employer
image is what affects the availability of employees.
The study used personnel surveys from 2016 to 2019, supplemented the
questionnaire, and interviewed HR and supervisors. As part of the research,
it was also intended to create the necessary information, guidance,
documentation and tools for supervisors, who play an important role in
staff satisfaction, motivation, commitment, and creating an open and confident
work culture. According to the survey, many of the necessary forms,
instructions and tools existed but were not communicated to the staff
enough and not widely enough. Anything that has undermined results, motivation,
or commitment can be combined with poor communication, both
for management and managers. Improving communication can correct
many of the above issues.
henkilöstötyytyväisyys kuin vuonna 2016. Tuloksia on jo saatu, kun vuoden
2018 henkilöstökyselyt antoivat parempia tuloksia. Yrityksessä on kuitenkin
nähty, että henkilöstötyytyväisyyden eteen pitää tehdä koko ajan töitä.
Vuosittainen kysely ei riitä sillä tilanteet voivat muuttua nopeastikin.
Työelämä on murroksessa ja tähän vaikuttaa digitalisoituminen, työtehtävissä
tapahtuvat muutokset, henkilöstön saatavuus, ikääntyminen, arvojen
muuttuminen, asiakkaiden odotukset sekä muut asiat. Ja näihin muutoksiin
ja odotuksiin myös Bringin tulisi osata reagoida. Ja näin ollen myös tarjota
puitteet, että osaava henkilöstö on motivoitunut sekä sitoutunut työskentelemään
yrityksessä sekä tämän tueksi rakentaa luottavaisen sekä
avoimen työkulttuurin. Yrityksen pitää huomioida nämä asiat, jotta se voi
varmistaa myös uusien työntekijöiden onnistuneen rekrytoinnin, koska
hyvä työnantaja kuva on se millä vaikutetaan työntekijöiden saatavuuteen.
Tutkimuksessa käytettiin henkilöstökyselyjä vuosilta 2016-2019, tehtiin lisäkysely
lomakkeella sekä haastateltiin HR:ää ja esimiehiä. Osana tutkimusta
oli myös tarkoitus luoda tarvittavaa tietoa, ohjeita, dokumentteja ja
työkaluja esimiehille, joilla on tärkeä rooli henkilöstötyytyväisyydessä, motivoinnissa,
sitouttamisessa sekä avoimen ja luottavaisen työkulttuurin
luomisessa. Tutkimuksen perusteella monet tarvittavista lomakkeista, ohjeista
ja työkaluista olivat olemassa mutta niistä ei oltu viestitty tarpeeksi
eikä riittävän laajasti koko henkilöstölle. Kaikki asiat jotka ovat heikentäneet
tuloksia, motivaatiota tai sitoutuneisuutta voidaan yhdistää vaillinaiseen
viestintään, niin johdon kuin esimiesten osalta. Viestinnän parantamisella
saadaan moni ylläolevista asioista korjattua.
achieve better employee satisfaction than in 2016. Results have already
been obtained when the 2018 personnel surveys yielded better results.
However, the company has seen that employee satisfaction is something
that has to be worked on all the time. An annual survey is not enough as
situations can change rapidly.
Working life is in flux and is affected by digitalization, job changes, staff
availability, aging, change in values, customer expectations and more. And
Bring should be able to respond to these changes and expectations. And
so also provide a framework for motivated and committed staff to work
for the company and build a trusting and open work culture to sup-port it.
The company must take these issues into account in order to ensure that
new employees are also successfully recruited, because a good employer
image is what affects the availability of employees.
The study used personnel surveys from 2016 to 2019, supplemented the
questionnaire, and interviewed HR and supervisors. As part of the research,
it was also intended to create the necessary information, guidance,
documentation and tools for supervisors, who play an important role in
staff satisfaction, motivation, commitment, and creating an open and confident
work culture. According to the survey, many of the necessary forms,
instructions and tools existed but were not communicated to the staff
enough and not widely enough. Anything that has undermined results, motivation,
or commitment can be combined with poor communication, both
for management and managers. Improving communication can correct
many of the above issues.