Nuorten ääni kuuluviin! Mielen hyvinvointia edistämässä osallisuuden keinoin
Wennström, Cristoffer; Nieminen, Heidi (2019)
Wennström, Cristoffer
Nieminen, Heidi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121827445
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121827445
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee nuorten mielen hyvinvoinnin edistämistä osallisuuden kokemuksen kautta työpajatoiminnassa.
Kehittämistyön tilaajana toimii nuorisoalan osaamiskeskus Vahvistamo, joka toiminnallaan tähtää nuorisoalan osaamisen, asiantuntijuuden sekä tiedonkulun kehittämiseen. Merkittävänä tavoitteena on nuorten mielenterveyden ja hyvinvoinnin edistäminen sekä vahvistaminen. Työn tilaajalla oli tarve työpajanuorten osallisuutta käsittelevään kehittämistyöhön.
Työn tavoitteena oli löytää nuoria osallistaen hyviä käytäntöjä ja menetelmiä nuorten mielen hyvinvointiin liittyvien teemojen käsittelemiseen. Työn lähtökohtana oli saada nuorilta kokemusasiantuntijamaista tietoa sekä luoda nuorille mahdollisuus vaikuttaa nuorisotyön palveluiden kehittämiseen. Nuorten sosiaalinen vahvistaminen sekä voimauttaminen ovat olleet tärkeä osa työn tavoitteita.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen ja aineistonkeruussa käytettiin laadullisia menetelmiä, jotka olivat osallistuva havainnointi ja kokeileva kehittäminen osallistavin menetelmin. Tietoperusta pohjautui sosiaalipedagogiikan ja sosiokulttuurisen innostamisen viitekehyksiin, mielen hyvinvoinnin edistämiseen nuorisotyössä sekä osallisuuden käsitteeseen ja sen merkitykseen.
Opinnäytetyö tuotti tilaajalle kaksi videota, jotka toteutettiin yhdessä Mäntsälän starttipajan nuorten kanssa. Nuorten tekemiä videoita tilaaja voi hyödyntää koulutuskäytössä tai sosiaalisen median kanavilla. Työ kartutti nuorisotyön ammattialaa hyödyttävää tietoa sen kehittämiskohteista ja tarpeista. This thesis is about promoting mental well-being of young people through the experience of participation in youth workshop coaching.
Subscriber of this development project is centre of expertise Vahvistamo, whose aim is to develop know-how, expertise and communication in youth work. Main goal is advancing and empowering of mental health and well-being in young people. Subscriber had the need for development work which deals with participation of youth in workshops.
Objective of thesis was to find good practices and methods for dealing with themes related to young people’s well-being of mind by participating the youth in particular workshop. Starting point was to gather information from the youth as expertises by experience and to create an opportunity for young people to have an influence in developement of youth work services. Social empowerment of youth have been an important part of our goals.
Thesis was functional and qualitative methods were used in data gathering, these being participative observing and experimental developing by participating methods. Data was based on the framework of social pedagogy and sociocultural animation, advancing mental well-being in youth work and on the concept of participation and it’s significance.
Thesis generated two videos for subscriber which were produced in collaboration with the youth of Mäntsälä’s coaching workshop. These videos made by youth can be utilised by the subsriber in training or on the channels of social media. Work accumulated information about the needs and development subjects of youth work which benefits the professional field.
Kehittämistyön tilaajana toimii nuorisoalan osaamiskeskus Vahvistamo, joka toiminnallaan tähtää nuorisoalan osaamisen, asiantuntijuuden sekä tiedonkulun kehittämiseen. Merkittävänä tavoitteena on nuorten mielenterveyden ja hyvinvoinnin edistäminen sekä vahvistaminen. Työn tilaajalla oli tarve työpajanuorten osallisuutta käsittelevään kehittämistyöhön.
Työn tavoitteena oli löytää nuoria osallistaen hyviä käytäntöjä ja menetelmiä nuorten mielen hyvinvointiin liittyvien teemojen käsittelemiseen. Työn lähtökohtana oli saada nuorilta kokemusasiantuntijamaista tietoa sekä luoda nuorille mahdollisuus vaikuttaa nuorisotyön palveluiden kehittämiseen. Nuorten sosiaalinen vahvistaminen sekä voimauttaminen ovat olleet tärkeä osa työn tavoitteita.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen ja aineistonkeruussa käytettiin laadullisia menetelmiä, jotka olivat osallistuva havainnointi ja kokeileva kehittäminen osallistavin menetelmin. Tietoperusta pohjautui sosiaalipedagogiikan ja sosiokulttuurisen innostamisen viitekehyksiin, mielen hyvinvoinnin edistämiseen nuorisotyössä sekä osallisuuden käsitteeseen ja sen merkitykseen.
Opinnäytetyö tuotti tilaajalle kaksi videota, jotka toteutettiin yhdessä Mäntsälän starttipajan nuorten kanssa. Nuorten tekemiä videoita tilaaja voi hyödyntää koulutuskäytössä tai sosiaalisen median kanavilla. Työ kartutti nuorisotyön ammattialaa hyödyttävää tietoa sen kehittämiskohteista ja tarpeista.
Subscriber of this development project is centre of expertise Vahvistamo, whose aim is to develop know-how, expertise and communication in youth work. Main goal is advancing and empowering of mental health and well-being in young people. Subscriber had the need for development work which deals with participation of youth in workshops.
Objective of thesis was to find good practices and methods for dealing with themes related to young people’s well-being of mind by participating the youth in particular workshop. Starting point was to gather information from the youth as expertises by experience and to create an opportunity for young people to have an influence in developement of youth work services. Social empowerment of youth have been an important part of our goals.
Thesis was functional and qualitative methods were used in data gathering, these being participative observing and experimental developing by participating methods. Data was based on the framework of social pedagogy and sociocultural animation, advancing mental well-being in youth work and on the concept of participation and it’s significance.
Thesis generated two videos for subscriber which were produced in collaboration with the youth of Mäntsälä’s coaching workshop. These videos made by youth can be utilised by the subsriber in training or on the channels of social media. Work accumulated information about the needs and development subjects of youth work which benefits the professional field.