Palvelukartta : Tampereen matalan kynnyksen sosiaali-, päihde- ja mielenterveyspalvelut
Pihlaja, Tanja (2019)
Pihlaja, Tanja
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121627044
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121627044
Tiivistelmä
Palvelujärjestelmämme on eriarvoistumassa ja palveluiden saatavuuteen eri sosiaaliryhmien välille on muovautumassa yhä syvempiä kuiluja. Lisäksi etenkin päihde- ja mielenterveyspalvelut ovat pirstoutuneet useammalle sektorille, joka tekee kokonaiskuvasta alalla työskentelevälle ammattilaisellekin hankalasti hahmotettavan. Viimeaikaisten tutkimusten perusteella tilanteen selkeyttämisen työkaluiksi toivottaan esimerkiksi puolueettomasti tuotettuja, seutukohtaisia palveluoppaita.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kerätä tiedot Tampereen sosiaali-, päihde ja mielenterveyspalveluista yhteen sekä jäsentää ne mahdollisimman selkeästi hahmotettavaksi palvelukartaksi. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Diakonissalaitoksen Tukialus-hankkeen kanssa. Tukialus tekee etsivää ja jalkautuvaa päihdetyötä kaikista heikoimmassa asemassa elävien parissa. Palvelukartan sisältö rajattiin tämän kohderyhmän pääasiallisia tarpeita ja mahdollisimman helposti saavutettavissa olevia palveluita koskevaksi. Valmis palvelukartta toimii sekä Tukialuksen Tampereen tiimin omana työvälineenä että on muiden alan ammattilaisten vapaasti hyödynnettävissä. Myöhemmin palvelukartasta toteutetaan kohderyhmälle itselleen suunnattu mobiilisovellus, jonka runkona toimii opinnäytetyön palvelujaottelu. Mobiilisovellus tulee kattamaan maan suurimpien kaupunkien palvelutiedot.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa avataan palveluohjauksen, haittoja vähentävän päihdetyön ja matalan kynnyksen käsitteiden sisältöä sekä pyritään arvoneutraalisti nostamaan esiin sellaisia eriarvoisuutta lisääviä käytänteitä ja kynnystekijöitä, jotka hankaloittavat kohderyhmän avun saantia ja palveluihin kiinnittymistä. Lisäksi työssä esitellään toimintamalleja ja järjestelmäpiirteitä, joiden avulla tasaveroisuutta on mahdollista parantaa.
Palvelukarttaan onnistuttiin varsin hyvin poimimaan Tampereen keskeisimmät kohderyhmälle suunnatut palvelut. Sen luotettavuus kuitenkin heikkenee nopeasti sekä palveluissa että niiden aikatauluissa jatkuvasti tapahtuvien muutosten vuoksi. Tulevaisuuden mobiilisovelluksessa tätä problematiikkaa on mahdollista vähentää huomattavasti, kunhan sovelluksen päivittämiseen liittyvät kysymykset ja resurssitarpeet huomioidaan asianmukaisesti. Sähköisen palvelukartan avulla voidaan myös lisätä kohderyhmän tietoisuutta tarjolla olevista palveluista sekä helpottaa itsenäistä palveluihin hakeutumista.
Palvelukartan mobiilisovelluksella ei kuitenkaan voida korvata ammattitaitoista palveluohjausta. Yksilöllinen palveluohjaus on tehokas työväline sekä hajanaisen palveluverkoston yhdistämiseen että asiakkaan elämänlaadun monitasoiseen parantamiseen. Paikallisen palvelujärjestelmäosaamisen lisäksi kohderyhmän palveluohjaus vaatii päihdelähtöisten osakulttuureiden tuntemusta sekä ihmisarvolähtöistä työotetta. Palveluohjauksen merkitys korostuu kaikista heikoimmassa asemassa elävien ongelmia ratkottaessa. Sen tuloksellisuutta voitaisiin entisestään parantaa esimerkiksi jalkautuvilla sosiaalityöntekijöillä, joilla olisi valtuudet tehdä viranomaispäätöksiä jo kentältä käsin.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kerätä tiedot Tampereen sosiaali-, päihde ja mielenterveyspalveluista yhteen sekä jäsentää ne mahdollisimman selkeästi hahmotettavaksi palvelukartaksi. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Diakonissalaitoksen Tukialus-hankkeen kanssa. Tukialus tekee etsivää ja jalkautuvaa päihdetyötä kaikista heikoimmassa asemassa elävien parissa. Palvelukartan sisältö rajattiin tämän kohderyhmän pääasiallisia tarpeita ja mahdollisimman helposti saavutettavissa olevia palveluita koskevaksi. Valmis palvelukartta toimii sekä Tukialuksen Tampereen tiimin omana työvälineenä että on muiden alan ammattilaisten vapaasti hyödynnettävissä. Myöhemmin palvelukartasta toteutetaan kohderyhmälle itselleen suunnattu mobiilisovellus, jonka runkona toimii opinnäytetyön palvelujaottelu. Mobiilisovellus tulee kattamaan maan suurimpien kaupunkien palvelutiedot.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa avataan palveluohjauksen, haittoja vähentävän päihdetyön ja matalan kynnyksen käsitteiden sisältöä sekä pyritään arvoneutraalisti nostamaan esiin sellaisia eriarvoisuutta lisääviä käytänteitä ja kynnystekijöitä, jotka hankaloittavat kohderyhmän avun saantia ja palveluihin kiinnittymistä. Lisäksi työssä esitellään toimintamalleja ja järjestelmäpiirteitä, joiden avulla tasaveroisuutta on mahdollista parantaa.
Palvelukarttaan onnistuttiin varsin hyvin poimimaan Tampereen keskeisimmät kohderyhmälle suunnatut palvelut. Sen luotettavuus kuitenkin heikkenee nopeasti sekä palveluissa että niiden aikatauluissa jatkuvasti tapahtuvien muutosten vuoksi. Tulevaisuuden mobiilisovelluksessa tätä problematiikkaa on mahdollista vähentää huomattavasti, kunhan sovelluksen päivittämiseen liittyvät kysymykset ja resurssitarpeet huomioidaan asianmukaisesti. Sähköisen palvelukartan avulla voidaan myös lisätä kohderyhmän tietoisuutta tarjolla olevista palveluista sekä helpottaa itsenäistä palveluihin hakeutumista.
Palvelukartan mobiilisovelluksella ei kuitenkaan voida korvata ammattitaitoista palveluohjausta. Yksilöllinen palveluohjaus on tehokas työväline sekä hajanaisen palveluverkoston yhdistämiseen että asiakkaan elämänlaadun monitasoiseen parantamiseen. Paikallisen palvelujärjestelmäosaamisen lisäksi kohderyhmän palveluohjaus vaatii päihdelähtöisten osakulttuureiden tuntemusta sekä ihmisarvolähtöistä työotetta. Palveluohjauksen merkitys korostuu kaikista heikoimmassa asemassa elävien ongelmia ratkottaessa. Sen tuloksellisuutta voitaisiin entisestään parantaa esimerkiksi jalkautuvilla sosiaalityöntekijöillä, joilla olisi valtuudet tehdä viranomaispäätöksiä jo kentältä käsin.