Olika generationers syn på ledarskap - En enkätstudie i Svensk-Finland
Svarvar, Fanny (2019)
Svarvar, Fanny
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121626966
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121626966
Tiivistelmä
Syftet med arbetet är att ta reda på vilka likheter och olikheter som finns i syn på ledarskap hos olika generationer.
Ledarskap förändras och utvecklas vartefter tiderna förändras, vilket antyder att olika generationer förväntas leda och ledas på olika sätt. Idag är det fler generationer än tidigare närvarande i arbetslivet, ett mångfald på arbetsplatsen kan vara en fantastisk tillgång men kan även göra ledarskapet svårare.
En enkätstudie har genomförts som en del av arbetet. Den kvantitativa metoden med enkätundersökning som verktyg har valts för att få en förståelse för generationerna som helhet. Enkäten distribuerades till finlandssvenskar genom sociala medier och e-post.
Resultatet av denna studie visar att det finns både likheter och olikheter i syn på ledarskap mellan generation X och Y. Både generation X och Y värderar möjligheten att utbyta feedback med ledaren och sätter vikt på tydlig kommunikation om arbetsuppgifter och dess förväntningar. Detta kan kopplas till att generation Y är kommunikativa och vill bemötas med respekt, och att generation X är självständiga och vill ha kontroll över sina arbetsuppgifter.
Den största skillnaden finns i hur de två generationerna förhåller sig till arbete, där generation X anser att arbete är viktigare än fritid och arbetsuppgifterna är viktigare än arbetskamraterna, medan generation Y värderar det motsatta: fritid och arbetskamrater. Denna olikhet påverkar också hur generationerna prioriterar sin tid. Generation Y värderar tid för familj och hobbyer, medan generation X prioriterar att vara till nytta för samhället. Denna olikhet kan kopplas till att generation Y ser på arbete som en livsstil och bör balanserad med fritid och hälsa, medan generation X ser arbete som ett privilegium. Generation X värdering av arbete och att vara till nytta kan också kopplas till att de lärt sig att god självkänsla är något man förtjänar, medan generation Y inte kopplar god självkänlsa till prestationer.
Ledarskap förändras och utvecklas vartefter tiderna förändras, vilket antyder att olika generationer förväntas leda och ledas på olika sätt. Idag är det fler generationer än tidigare närvarande i arbetslivet, ett mångfald på arbetsplatsen kan vara en fantastisk tillgång men kan även göra ledarskapet svårare.
En enkätstudie har genomförts som en del av arbetet. Den kvantitativa metoden med enkätundersökning som verktyg har valts för att få en förståelse för generationerna som helhet. Enkäten distribuerades till finlandssvenskar genom sociala medier och e-post.
Resultatet av denna studie visar att det finns både likheter och olikheter i syn på ledarskap mellan generation X och Y. Både generation X och Y värderar möjligheten att utbyta feedback med ledaren och sätter vikt på tydlig kommunikation om arbetsuppgifter och dess förväntningar. Detta kan kopplas till att generation Y är kommunikativa och vill bemötas med respekt, och att generation X är självständiga och vill ha kontroll över sina arbetsuppgifter.
Den största skillnaden finns i hur de två generationerna förhåller sig till arbete, där generation X anser att arbete är viktigare än fritid och arbetsuppgifterna är viktigare än arbetskamraterna, medan generation Y värderar det motsatta: fritid och arbetskamrater. Denna olikhet påverkar också hur generationerna prioriterar sin tid. Generation Y värderar tid för familj och hobbyer, medan generation X prioriterar att vara till nytta för samhället. Denna olikhet kan kopplas till att generation Y ser på arbete som en livsstil och bör balanserad med fritid och hälsa, medan generation X ser arbete som ett privilegium. Generation X värdering av arbete och att vara till nytta kan också kopplas till att de lärt sig att god självkänsla är något man förtjänar, medan generation Y inte kopplar god självkänlsa till prestationer.