CRM-JÄRJESTELMÄN TARPEEN KARTOITUS YRITYKSESSÄ : CASE: OY LUNAWOOD LTD
Lehmuskorpi, Markus (2019)
Lehmuskorpi, Markus
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121626912
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121626912
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli suomalainen lämpöpuuyritys Oy Lunawood Ltd. Tavoitteena oli kartoittaa toimeksiantoyrityksen tarvetta CRM-järjestelmälle sekä pohtia yrityksen asiakkuudenhallintaa ja sen ongelmia. Teoriapohjan soveltamisen lisäksi tavoitteiden saavuttamiseksi suoritettiin kysely yrityksen toimihenkilöille sekä haastateltiin yrityksen työntekijöitä. Tulosten avulla laadittiin kokonaiskuva yrityksen nykytilasta sekä kehitettävistä asioista, joissa CRM-järjestelmä voisi toimia apuvälineenä.
Teoriaosuudessa käsitellään asiakkuudenhallintaa, asiakasjohtamista, prosessijohtamista, tietosuoja-asetusta sekä CRM-järjestelmien ominaisuuksia, niiden ongelmia ja hyötyjä asiakkuudenhallinnassa.
Tutkimuksessa kysyttiin Lunawoodin työntekijöiltä, kuinka asiakkuuksia hoidetaan yrityksessä ja miten tätä voitaisiin kehittää.
Työn lopputuloksena syntyi ehdotus siitä, miten CRM-järjestelmää voidaan hyödyntää yrityksen asiakkuudenhallinnan parantamiseen, sekä siitä, mihin asioihin järjestelmän hankinnassa tulisi kiinnittää huomiota. Opinnäytetyössä selvisi, että CRM-järjestelmä on monipuolinen työkalu asiakassuhteiden luomisessa ja hallinnoimisessa mutta sen käyttöönottoon ja toiminnallisuuksien miettimiseen tulee panostaa, jotta järjestelmästä saadaan yrityksen tarpeita tukeva.
Teoriaosuudessa käsitellään asiakkuudenhallintaa, asiakasjohtamista, prosessijohtamista, tietosuoja-asetusta sekä CRM-järjestelmien ominaisuuksia, niiden ongelmia ja hyötyjä asiakkuudenhallinnassa.
Tutkimuksessa kysyttiin Lunawoodin työntekijöiltä, kuinka asiakkuuksia hoidetaan yrityksessä ja miten tätä voitaisiin kehittää.
Työn lopputuloksena syntyi ehdotus siitä, miten CRM-järjestelmää voidaan hyödyntää yrityksen asiakkuudenhallinnan parantamiseen, sekä siitä, mihin asioihin järjestelmän hankinnassa tulisi kiinnittää huomiota. Opinnäytetyössä selvisi, että CRM-järjestelmä on monipuolinen työkalu asiakassuhteiden luomisessa ja hallinnoimisessa mutta sen käyttöönottoon ja toiminnallisuuksien miettimiseen tulee panostaa, jotta järjestelmästä saadaan yrityksen tarpeita tukeva.