Laki asunto-osakeyhtiölain muuttamisesta: Purkava uusrakentaminen
Mehtovuori, Roosa (2019)
Mehtovuori, Roosa
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121025835
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121025835
Tiivistelmä
Laki asunto-osakeyhtiölain muuttamisesta (183/2019) tuli voimaan 1.3.2019, ja se aiheutti muutoksia aikaisempaan asunto-osakeyhtiölakiin (1599/2009). Tutkimuksen tehtävänä oli selvittää asunto-osakeyhtiölakiin tulleet muutokset. Tehtävänä oli myös selvittää, mitkä asiat johtivat lakiuudistukseen ja miten uudistukset vaikuttavat asunto-osakeyhtiöiden toimintaan jatkossa.
Tutkimusotteena käytettiin lainopillista kirjoituspöytätutkimusta ja aineiston analyysimenetelmänä tekstianalyysiä. Lainopillisen kirjoituspöytätutkimuksen tehtävänä oli selvittää uudistetun lain sisältöä ja sitä, miten lakiuudistukset vaikuttavat käytännön toimissa. Tutkimuksen pääasiallisena aineistona käytettiin hallituksen esitystä, lakeja sekä oikeuskirjallisuutta.
Lakiuudistuksella haluttiin helpottaa asunto-osakeyhtiöien päätöksentekoa koskien purkavaa uusrakentamista. Uuden lain myötä taloyhtiön yhtiökokous voi päättää purkavasta uusrakentamisesta 4/5:n määräenemmistöllä, kun osakkaille tarjotaan uudet osakehuoneistot yhdenvertaisuusperiaatteen mukaisesti. Lakiin tuli uusia säännöksiä purkavan uusrakentamisen suunnitelman ja sitä koskevan asiantuntijan lausunnon käytöstä. Osakkailla on myös oikeus vaatia osakkeidensa lunastamista käypään hintaan.
Lakiuudistuksen taustalla vaikutti väestökehityksen muutos sekä Suomen rakennuskannan ikääntyminen. Huomattava osa 1960¬–80-luvuilla rakennetuista taloyhtiöistä on tulossa suurten peruskorjausten ja remonttien eteen. Purkava uusrakentaminen voi olla taloudellisesti kannattavampi vaihtoehto kuin rakennusten peruskorjaus. Purkavan uusrakentamisen kannattavuutta lisää sijainti hyvien kulkuyhteyksien ja palveluiden äärellä lähellä kasvukeskusta sekä lisärakennusoikeuden määrä ja tontin omistus. The law of changing the Housing Companies Act (183/2019) came into effect on 1 March 2019 and it caused changes to previous Housing Companies Act (1599/2009). The aim of the thesis was to find out the changes that were introduced in the Housing Companies Act. The aim was also to find out the reasons that led to the reform of the law and how it affects the acts of housing companies in the future.
The research method was a juridical desk research and the analysis method of the material was text analysis. The purpose of the desk research was to find out the content of the up-dated law and the practical impacts of the law reform. The main sourcematerial was needed in research were the government proposal, laws and legal literature.
The intention with the law reform was to make it easier for housing companies to make de-cisions on demolition and new construction. With the new law the annual general meeting of the housing companies can decide of demolition and new construction with 4/5 qualified majority if the stakeholders are offered new apartments according to the principle of the equality. The law was amended with new regulations concerning the demolition and new construction planning and using the specialist statements. Stakeholders have a right to re-claim their apartment at the market price.
The background of the reformed law was the demographic change and the age of buildings in Finland. A remarkable part of the housing companies built in 1960-80 will require major overhaul and renovations. The profitability of new construction instead of renovating the old increases when the location is close to a growth centre. Functional public transport and services as well as permitted building volume and own parcel increase the value of the project.
Tutkimusotteena käytettiin lainopillista kirjoituspöytätutkimusta ja aineiston analyysimenetelmänä tekstianalyysiä. Lainopillisen kirjoituspöytätutkimuksen tehtävänä oli selvittää uudistetun lain sisältöä ja sitä, miten lakiuudistukset vaikuttavat käytännön toimissa. Tutkimuksen pääasiallisena aineistona käytettiin hallituksen esitystä, lakeja sekä oikeuskirjallisuutta.
Lakiuudistuksella haluttiin helpottaa asunto-osakeyhtiöien päätöksentekoa koskien purkavaa uusrakentamista. Uuden lain myötä taloyhtiön yhtiökokous voi päättää purkavasta uusrakentamisesta 4/5:n määräenemmistöllä, kun osakkaille tarjotaan uudet osakehuoneistot yhdenvertaisuusperiaatteen mukaisesti. Lakiin tuli uusia säännöksiä purkavan uusrakentamisen suunnitelman ja sitä koskevan asiantuntijan lausunnon käytöstä. Osakkailla on myös oikeus vaatia osakkeidensa lunastamista käypään hintaan.
Lakiuudistuksen taustalla vaikutti väestökehityksen muutos sekä Suomen rakennuskannan ikääntyminen. Huomattava osa 1960¬–80-luvuilla rakennetuista taloyhtiöistä on tulossa suurten peruskorjausten ja remonttien eteen. Purkava uusrakentaminen voi olla taloudellisesti kannattavampi vaihtoehto kuin rakennusten peruskorjaus. Purkavan uusrakentamisen kannattavuutta lisää sijainti hyvien kulkuyhteyksien ja palveluiden äärellä lähellä kasvukeskusta sekä lisärakennusoikeuden määrä ja tontin omistus.
The research method was a juridical desk research and the analysis method of the material was text analysis. The purpose of the desk research was to find out the content of the up-dated law and the practical impacts of the law reform. The main sourcematerial was needed in research were the government proposal, laws and legal literature.
The intention with the law reform was to make it easier for housing companies to make de-cisions on demolition and new construction. With the new law the annual general meeting of the housing companies can decide of demolition and new construction with 4/5 qualified majority if the stakeholders are offered new apartments according to the principle of the equality. The law was amended with new regulations concerning the demolition and new construction planning and using the specialist statements. Stakeholders have a right to re-claim their apartment at the market price.
The background of the reformed law was the demographic change and the age of buildings in Finland. A remarkable part of the housing companies built in 1960-80 will require major overhaul and renovations. The profitability of new construction instead of renovating the old increases when the location is close to a growth centre. Functional public transport and services as well as permitted building volume and own parcel increase the value of the project.