Varastonhallintajärjestelmän vaatimusten kartoitus toiminnan laadun ja tehokkuuden parantamiseksi
Myllyntausta, Katri (2019)
Myllyntausta, Katri
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121626874
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121626874
Tiivistelmä
Tämän työn tavoitteena on tuoda toimeksiantajalle tietoa siitä, miten terminaalin toimintoja voidaan tehostaa varastojärjestelmän avulla ja millaisia vaatimuksia toiminta asettaa varastojärjestelmälle. Lisäksi tutkitaan, mitä ominaisuuksia nykyiseen varastojärjestelmään tulisi saada, jotta se palvelisi koko yksikköä. Samalla myös käydään läpi, löytyykö järjestelmästä jo olemassa olevia ominaisuuksia, joita ei vain ole otettu käyttöön. Tutkimusongelmaksi valikoitui kysymys, miten terminaalin toimintoja voidaan tehostaa ja parantaa toiminnan laatua. Tarkemmat kysymykset ovat seuraavat: Miten varastojärjestelmällä voidaan parantaa toimintaa? Miten nykyistä järjestelmää tulee kehittää toiminnan tehostamiseksi?
Tämä työ on kvalitatiivinen. Aineisto kerättiin kuudella teemahaastattelulla ja henkilöstölle suoritetulla kyselyllä. Haastatteluiden ja kyselyn vastaukset kerättiin yhteen ja niistä etsittiin yhteneväisyyksiä ja useimmin esille nousseita puutteita tai toiveita. Omaa havainnointia käytettiin selvittämään nykyisen järjestelmän puutteita ja käyttämättömiä ominaisuuksia.
Nykyisen toimintamallin suurimmaksi ongelmaksi nousee purku- ja keräystoimintojen vajavaiset tiedot ja toimintojen tekeminen kynän ja paperin avulla. Tämä johtaa kaksinkertaisen työn tekemiseen, saman tilauksen tuotteiden leviämiseen usealle varastopaikalle, paikoitusvirheisiin sekä yksittäisten tuotteiden katoamisiin ja keräyksen hidastumiseen tuotteiden etsimisen ja pitkien ajomatkojen takia. Nykyään käytössä oleva järjestelmä keskittyy liiaksi yksittäisen tuotteen toimintoihin. Järjestelmä ei näytä kuinka monta saman tilauksen tuotetta on yhdellä varastopaikalla, eikä järjestelmällä voi helposti siirtää useaa tuotetta yhtä aikaa. Lisäksi järjestelmän saapuvien tuotteiden kirjaaminen järjestelmään viivakoodilukijan avulla on hidasta ja hankalaa.
Toiminnan laadun parantamiseksi ehdotetaan, että kaikki saapuvat ja lähtevät kuormat tulisi kirjata järjestelmään viivakoodinlukijan avulla. Tämä vaatii laitteiden uusimista ja ohjelmiston parantamista. Lisäksi ehdotetaan päätteiden asentamista kaikkiin trukkeihin, jotta koko henkilöstöllä olisi mahdollisuus käyttää varastonhallintajärjestelmää. Tämä mahdollistaisi tuotteiden paikoittamisen varastoon järkevämmin, mikä taas nopeuttaisi keräämistä ja vähentäisi kadonneiden tuotteiden määrää. Samalla toimiston työ helpottuisi, ja kaksinkertaisesta työstä johtuvat virheet poistuisivat.
Tämä työ on kvalitatiivinen. Aineisto kerättiin kuudella teemahaastattelulla ja henkilöstölle suoritetulla kyselyllä. Haastatteluiden ja kyselyn vastaukset kerättiin yhteen ja niistä etsittiin yhteneväisyyksiä ja useimmin esille nousseita puutteita tai toiveita. Omaa havainnointia käytettiin selvittämään nykyisen järjestelmän puutteita ja käyttämättömiä ominaisuuksia.
Nykyisen toimintamallin suurimmaksi ongelmaksi nousee purku- ja keräystoimintojen vajavaiset tiedot ja toimintojen tekeminen kynän ja paperin avulla. Tämä johtaa kaksinkertaisen työn tekemiseen, saman tilauksen tuotteiden leviämiseen usealle varastopaikalle, paikoitusvirheisiin sekä yksittäisten tuotteiden katoamisiin ja keräyksen hidastumiseen tuotteiden etsimisen ja pitkien ajomatkojen takia. Nykyään käytössä oleva järjestelmä keskittyy liiaksi yksittäisen tuotteen toimintoihin. Järjestelmä ei näytä kuinka monta saman tilauksen tuotetta on yhdellä varastopaikalla, eikä järjestelmällä voi helposti siirtää useaa tuotetta yhtä aikaa. Lisäksi järjestelmän saapuvien tuotteiden kirjaaminen järjestelmään viivakoodilukijan avulla on hidasta ja hankalaa.
Toiminnan laadun parantamiseksi ehdotetaan, että kaikki saapuvat ja lähtevät kuormat tulisi kirjata järjestelmään viivakoodinlukijan avulla. Tämä vaatii laitteiden uusimista ja ohjelmiston parantamista. Lisäksi ehdotetaan päätteiden asentamista kaikkiin trukkeihin, jotta koko henkilöstöllä olisi mahdollisuus käyttää varastonhallintajärjestelmää. Tämä mahdollistaisi tuotteiden paikoittamisen varastoon järkevämmin, mikä taas nopeuttaisi keräämistä ja vähentäisi kadonneiden tuotteiden määrää. Samalla toimiston työ helpottuisi, ja kaksinkertaisesta työstä johtuvat virheet poistuisivat.