Koneohjausmallien tuottaminen Novapoint-ohjelmiston väylämallista
Ylioja, Mikko (2019)
Ylioja, Mikko
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121326524
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121326524
Tiivistelmä
Sweco Infra & Rail:n tilauksesta laadittiin opinnäytetyönä ohje koneohjausmallien tuottamiseen Novapoint-suunnitteluohjelmiston väylämallin pohjalta. Ohje on suunnattu suunnittelijoille joilla ei ole kokemusta koneohjausmallien tuottamisesta. Tarve ohjeelle ilmeni Tampereen raitiotiehankkeella, missä suunnittelijoiden tulee pystyä tuottamaan suunnitelmamallin pohjalta suoraan koneohjausjärjestelmiin sopivia YIV-ohjeiden mukaisia malleja, Inframodel-formaatissa. Näin mallit voidaan tarvittaessa ottaa nopeasti ja vähällä vaivalla käyttöön.
Nykyiset olemassa olevat ohjeet ovat suunnattu erilaisiin käyttötarkoituksiin ja esimerkiksi ohjelmistotarjoajien omat ohjeet IM-muotoisten pintamallien tuottamiseen eivät ole usein suoraan sovellettavissa, kun tavoitteena on tuottaa virheetöntä ja oikein koodattua koneohjausaineistoa.
Tavanomaisilla suunnitteluprojekteilla ei olla perinteisesti tuotettu varsinaista koneohjausaineistoa, vaan alalla on ollut vallalla tapa, missä työmaaorganisaatio luo suunnitteluaineiston pohjalta koneohjausaineiston puhtaasti omiin tarpeisiinsa. Tulevaisuudessa toteumamallien ja mallipohjaisen laadunvarmistuksen yleistyessä on suunnittelijoiden pystyttävä tuottamaan hyvää ja käyttökelpoista koneohjausaineistoa, myös luotettavan laadunvarmistuksen varmistamiseksi
Nykyiset olemassa olevat ohjeet ovat suunnattu erilaisiin käyttötarkoituksiin ja esimerkiksi ohjelmistotarjoajien omat ohjeet IM-muotoisten pintamallien tuottamiseen eivät ole usein suoraan sovellettavissa, kun tavoitteena on tuottaa virheetöntä ja oikein koodattua koneohjausaineistoa.
Tavanomaisilla suunnitteluprojekteilla ei olla perinteisesti tuotettu varsinaista koneohjausaineistoa, vaan alalla on ollut vallalla tapa, missä työmaaorganisaatio luo suunnitteluaineiston pohjalta koneohjausaineiston puhtaasti omiin tarpeisiinsa. Tulevaisuudessa toteumamallien ja mallipohjaisen laadunvarmistuksen yleistyessä on suunnittelijoiden pystyttävä tuottamaan hyvää ja käyttökelpoista koneohjausaineistoa, myös luotettavan laadunvarmistuksen varmistamiseksi