E-urheilu: sponsoroinnin tuoma hyöty
Trofimov, Sauli (2019)
Trofimov, Sauli
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121326463
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121326463
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia yrityksen saamaa hyötyä sponsoroidessaan e-urheiluorganisaatiota nimeltä Havu Gaming. Havu Gaming halusi selvittää, mitä hyötyjä he voisivat tuoda heitä sponsoroiville yrityksille.
Tämän opinnäytetyön aihe oli selvittää yritysten saama hyöty sponsoroidessaan e-urheiluorganisaatiota. Tätä varten toteutettiin puolistrukturoitu kyselylomake, joka lähetettiin Havu Gamingin sponsoreille. Kyselyn kysymykset koskivat aikaisempaa sponsorointikokemusta, saavutettuja hyötyjä sekä mahdollisia kilpailuetuja. Kysymykseen vastanneiden yritysten nimet on muutettu.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin videopelien maailmaa, e-urheilua ja sponsorointia. Teo-riaosuuden tarkoituksena oli tutustuttaa lukija videopelien ja e-urheilun maailmaan sekä luoda pohjaa sponsorointiin liittyvään kyselyyn.
Opinnäytetyön tuloksena voitiin nostaa esille yritysten saamia hyötyjä, joita Havu Gamingin sponso-roinnista on saatu. Näitä hyötyjä ovat kohderyhmän tavoittaminen sekä brändin vahvistuminen. Toivon, että tämä opinnäytetyö rohkaisee suomalaisia yrittäjiä tekemään yhteistyötä e-urheiluorganisaatioiden kanssa.
Tämän opinnäytetyön aihe oli selvittää yritysten saama hyöty sponsoroidessaan e-urheiluorganisaatiota. Tätä varten toteutettiin puolistrukturoitu kyselylomake, joka lähetettiin Havu Gamingin sponsoreille. Kyselyn kysymykset koskivat aikaisempaa sponsorointikokemusta, saavutettuja hyötyjä sekä mahdollisia kilpailuetuja. Kysymykseen vastanneiden yritysten nimet on muutettu.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin videopelien maailmaa, e-urheilua ja sponsorointia. Teo-riaosuuden tarkoituksena oli tutustuttaa lukija videopelien ja e-urheilun maailmaan sekä luoda pohjaa sponsorointiin liittyvään kyselyyn.
Opinnäytetyön tuloksena voitiin nostaa esille yritysten saamia hyötyjä, joita Havu Gamingin sponso-roinnista on saatu. Näitä hyötyjä ovat kohderyhmän tavoittaminen sekä brändin vahvistuminen. Toivon, että tämä opinnäytetyö rohkaisee suomalaisia yrittäjiä tekemään yhteistyötä e-urheiluorganisaatioiden kanssa.