Ääneneristysvanerin ominaisuudet ja niiden kehittäminen
Viili, Asko (2019)
Viili, Asko
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121326510
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121326510
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli syventää tietämystä äänieristevanerin ominaisuuksista toimeksiantajana toimivalle Koskisen Oy:lle. Työssä keskityttiin selvittämään taustatietoja tarkasti ja monipuolisesti, sillä ääneneristysominaisuuksien kehittäminen vaati tietoa äänen käyttäytymisestä. Ääneneristysvanerin rakenteeseen on lisätty aina erillinen lisämateriaali, jolla vaikutetaan ominaisuuksiin.
Taustatietojen perusteella kehitettiin kolme uutta versiota nykyisen ääneneristysvanerin rinnalle. Vanerin ääneneristävyyden parantamiseksi levyjen väliin liimataan erillinen lisämateriaali, jonka avulla ääneneristysominaisuudet parantuvat. Levyjen ominaisuuksiin vaikutetaan myös erilaisilla viilu- ja lisämateriaalirakenteilla sekä levyn paksuudella.
Levyistä testattiin ääneneristävyys standardin ISO 10140-2 mukaan ja määritettiin mittaustuloksien avulla ääneneristävyysarvo Rw standardin ISO 717-1 avulla. Levyistä mitattiin myös lujuusominaisuudet, sillä ääneneristysvanerin yleisimmät käyttökohteet ovat juna- ja linja-autoteollisuudessa, joissa vaaditaan tuotteilta hyvää lujuutta ja kestävyyttä.
Mittausten perusteella kahdella uudella versiolla ääneneristysarvoa saatiin hieman kasvatettua nykyiseen verrattuna ja yhdellä arvo laski. Lujuusominaisuudet olivat hyvin lähellä toisiaan jokaisella versiolla.
Työn perusteella ääneneristysvanerin ominaisuuksia on mahdollista parantaa ja lisäksi työ antoi uusia ideoita ja tietotaitoa tuotteen kehittämiseen.
Taustatietojen perusteella kehitettiin kolme uutta versiota nykyisen ääneneristysvanerin rinnalle. Vanerin ääneneristävyyden parantamiseksi levyjen väliin liimataan erillinen lisämateriaali, jonka avulla ääneneristysominaisuudet parantuvat. Levyjen ominaisuuksiin vaikutetaan myös erilaisilla viilu- ja lisämateriaalirakenteilla sekä levyn paksuudella.
Levyistä testattiin ääneneristävyys standardin ISO 10140-2 mukaan ja määritettiin mittaustuloksien avulla ääneneristävyysarvo Rw standardin ISO 717-1 avulla. Levyistä mitattiin myös lujuusominaisuudet, sillä ääneneristysvanerin yleisimmät käyttökohteet ovat juna- ja linja-autoteollisuudessa, joissa vaaditaan tuotteilta hyvää lujuutta ja kestävyyttä.
Mittausten perusteella kahdella uudella versiolla ääneneristysarvoa saatiin hieman kasvatettua nykyiseen verrattuna ja yhdellä arvo laski. Lujuusominaisuudet olivat hyvin lähellä toisiaan jokaisella versiolla.
Työn perusteella ääneneristysvanerin ominaisuuksia on mahdollista parantaa ja lisäksi työ antoi uusia ideoita ja tietotaitoa tuotteen kehittämiseen.