Ohjelmistokehyksen toteuttaminen 2D-mobiilipeleille
Lommi, Juho (2019)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121125981
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121125981
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä toteutettiin ohjelmistokehys 2D-mobiilipeleille C++-ohjelmointikielellä. Ohjelmistokehyksen lähdekoodissa hyödynnettiin SDL2- ja OpenGL ES -ohjelmointirajapintoja ominaisuuksien, kuten käyttäjäsyötteen, renderöinnin, äänentoiston ja peli-ikkunan toteuttamiseksi. Tavoitteena oli kehittää ohjelmointitaitoja ja saada aikaiseksi ohjelmistokehys, jota voisi jatkossa hyödyntää tulevien peliprojektien kehityksessä.
Opinnäytetyön raportissa esiteltiin ohjelmistokehyksien ominaisuuksia, lähdekoodirakenteita sekä teoriaa, jota hyödynnettiin LMGF-ohjelmistokehyksen kehityksessä. Raportissa keskityttiin erityisesti ohjelmistokehyksiin, joita hyödynnetään videopelien tekemiseen. Opinnäytetyöhön toteutetusta LMGF-ohjelmistokehyksestä käytiin läpi lähdekoodiin ja projektikansioon liittyviä rakenteita, kehyksen alustamisen ja käyttöönoton vaiheita, toteutetut ominaisuudet ja mahdollisia parannusehdotuksia tulevaisuutta ajatellen.
LMGF-ohjelmistokehyksen lisäksi opinnäytetyössä toteutettiin esimerkkiprojekti, jonka avulla LMGF:n toimivuutta testattiin käytännössä. Raportissa annettiin tietoa siitä, kuinka LMGF:n lähdekoodia hyödynnettiin pelin oman lähdekoodin kanssa pelin toimivuuden kannalta tärkeiden ominaisuuksien toteuttamiseksi.
Opinnäytetyön raportissa esiteltiin ohjelmistokehyksien ominaisuuksia, lähdekoodirakenteita sekä teoriaa, jota hyödynnettiin LMGF-ohjelmistokehyksen kehityksessä. Raportissa keskityttiin erityisesti ohjelmistokehyksiin, joita hyödynnetään videopelien tekemiseen. Opinnäytetyöhön toteutetusta LMGF-ohjelmistokehyksestä käytiin läpi lähdekoodiin ja projektikansioon liittyviä rakenteita, kehyksen alustamisen ja käyttöönoton vaiheita, toteutetut ominaisuudet ja mahdollisia parannusehdotuksia tulevaisuutta ajatellen.
LMGF-ohjelmistokehyksen lisäksi opinnäytetyössä toteutettiin esimerkkiprojekti, jonka avulla LMGF:n toimivuutta testattiin käytännössä. Raportissa annettiin tietoa siitä, kuinka LMGF:n lähdekoodia hyödynnettiin pelin oman lähdekoodin kanssa pelin toimivuuden kannalta tärkeiden ominaisuuksien toteuttamiseksi.